2024-07-17 09:56:00

Erasmus tečaj iz područja ekologije na Islandu

Ravnatelj škole Antun Maletić sudjelovao je na tečaju pod nazivom Eco-explorers: Inspiring sustainability awareness in Iceland's classroom koji je održan od 7. do 13. srpnja 2024. u Reykjaviku. 

Ciljevi tečaja sadrže široki raspon tema iz područja ekologije: integracija kurikuluma (naučiti strategije za integraciju načela održivosti u svom predmetnom području potičući interdisciplinarno učenje), kritičko razmišljanje (razviti vještine kritičkog razmišljanja kod sebe i svojih učenika dok analiziramo ekološke izazove u stvarnom svijetu, razvijamo rješenja i procjenjujemo njihove utjecaje), razvoj mekih vještina (uključivanje u aktivnosti koje poboljšavaju meke vještine, uključujući komunikaciju, suradnju i empatiju, neophodne za poticanje osjećaja zajednice i odgovornosti prema ekološkim rješenjima), razumijevanje ekosustava (stjecanje iskustva iz prve ruke u razumijevanju ekosustava i njegove važnosti u održavanju ravnoteže okoliša), ekološka svijest (bolje razumijevanje pitanja okoliša i razvijanje praktičnog pristupa za njihovo rješavanje unutar školske zajednice, promičući ekološku pismenost i čuvajući lokalne zelene površine).

Evo kako je tekao tečaj po danima:

Dan 1.

Prvi dan je započeo uvodnim programom u kojem su sudionici dobili osnovne podatke o metodologiji rada i voditeljima tečaja te neke zanimljive činjenice o Islandu. Sudionicima je objašnjeno da će kroz tečaj biti prilike za praktično učenje, kroz ekskurzije s terenskim radom i razvijanje projekata suradnje između škola sudionika tečaja. S obzirom da je tečaj započeo u popodnevnim satima, sudionici su vrijeme prije početka tečaja iskoristili za razgledavanje glavnog grada Islanda koji ostavlja dojam mirnog i ugodnog mjesta za život.

Dan 2.

Program drugog dana tečaja bio je organiziran u dva dijela. U prvom dijelu programa sudionici su u teoriji i praksi naučili kakav je to SMTP (Smart teachers play more) pristup učenju. To je pristup koji poboljšava učenje kombinirajući akademske ciljeve sa socijalnim, emocionalnim i fizičkim, kroz svrhovito korištenje igara odnosno kretanja i iskustava koja dobivamo kroz sva osjetila, sve kao dio svakodnevnih aktivnosti u učionici. Zato je taj prvi dio programa bio ispunjen didaktičkim igrama koje su sudionicima između ostalog pomogle međusobno se bolje upoznati i razviti dinamiku grupe. Osim toga, sudionici su naučili zbog čega je važno što više vremena nastave i poučavanja provesti na otvorenom i u prirodi. U drugom dijelu programa sudionici su se bavili pojmom mindfulness. Pojam se može opisati kao vježbanje usmjeravanja  pozornosti na sadašnji trenutak. Program je izveden u školskom dvorištu i u gradskom botaničkom vrtu.

Dan 3.

Treći dan tečaja sudionici su otišli na terensko učenje izvan Reykjavika. Prvi dio učenja na otvorenom odvijao se u dolini Reykjadalur, a uključivao je šetnju kroz prirodno geotermalno područje koje karakterizira topla rijeka i toplo tlo te para koja se na više mjesta iz zemljine utrobe probija na površinu. Zadatak je bio istražiti ovo jedinstveno područje odnosno pejzaž prekriven lavom i mahovinom. Drugi dio učenja na otvorenom uključivao je posjet geotermalnoj elektrani Hellisheiđarvirkjun. Ovdje je trebalo iskusiti iz prve ruke kako se proizvodi zelena održiva energija i to na jednoj od najvećih geotermalnih elektrana na svijetu. Sudionici su također dobili uvid u inovativnu tehnologiju koja je dovela Island do revolucije u proizvodnji obnovljive energije. Island je samo s ovim načinom proizvodnje energije postigao 6 od 17 ciljeva održivog razvoja koja je postavio UN što je uistinu jedinstveno i primjer svim ostalim državama.

Dan 4.

Četvrti dan tečaja učinio je sudionike eko istraživačima u punom smislu te riječi. U dopodnevnim satima na rasporedu je bio posjet jednoj tipičnoj islandskoj školi i tom prilikom sudionici su upoznali jedinstveni ljetni projekt u zajednici pod imenom "Working school". Kroz ovaj projekt mlade se tijekom ljetnih praznika okuplja zajedno, stječu radne navike, socijaliziraju se, a usput i zarade nešto. U nastavku dana, sudionici su najprije posjetili Nacionalni park Pingvellir te su mogli izbliza vidjeti mjesto gdje se susreću američka i euroazijska tektonska ploča. Slijedio je posjet Geysir centru te su sudionici tečaja uživali u ljepoti gejzira koji svakih sedam minuta izbacuje vrelu vodu visoko u zrak. Nakon toga, put je vodio prema prekrasnim i fascinantnim slapovima Gullfoss. Tu se itekako vidi snaga prirode koja na posjetitelje ostavlja izuzetno snažan dojam koji se još dugo pamti. U kratkom zaustavljanju na seoskom imanju koje se bavi uzgojem islandskih konja, sudionici su upoznali važnost ovih plemenitih životinja u ponekad izuzetno surovim uvjetima polarne klime. Za kraj ove ture imenom Golden Circle Tour, sudionici tečaja su vidjeli i prošetali po rubu vulkana koji je nastao prije otprilike 6,5 tisuća godina. Na kraju dana, organizatori tečaja su pripremili Kulturnu večer na kojoj su sudionici donijeli svoju hranu i piće kojima su predstavili zemlju iz koje dolaze.

Dan 5.

Peti dan tečaja obuhvatio je radionice upoznavanja islandskog školskog sustava, eko radionice i radionicu pronalaženja partnerstva među europskim školama za Erasmus program. U prvoj radionici voditeljica je objasnila islandski školski sustav s naglaskom na osnovno obrazovanje. I među islandskim školama postoje one koje su se odlučile, poput naše, slijediti načela eko odgoja za okoliš i održivost te su proglašene međunarodnim eko školama i nose Zelenu zastavu. Sudionici tečaja su upoznali metode rada u eko radionicama u islandskim školama, materijale koje koriste te koje teme su najčešće zastupljene u eko radionicama. Nema velikih razlika između škola na Islandu i naših eko škola jer jednako se bavimo temama očuvanja prirodnih resursa poput vode, zraka, energije, itd. Tijekom eko radionice u školskom dvorištu, sudionici su razmišljali kako mogu svojim učenicima približiti temu zaštite i očuvanja zaliha vode, što učiniti ako nema pitke vode i slično. U radionici pronalaska Erasmus partnera među europskim školama, svi sudionici koji to žele, mogli su predstaviti svoju školu, opisati kojim temama se bave u Erasmus programu te kakvo partnerstvo trebaju: mobilnosti učenika, job shadowing aktivnosti i dr. Među šezdesetak okupljenih sudionika, ravnatelj Antun je predstavio OŠ Tordinci te ono čime se bavimo kroz Eramsus program: umjetničko područje, ekologija i IKT. Načelno je dogovorena suradnja s nekoliko škola iz Španjolske i Poljske, a osim njih moguća je suradnja sa školama iz Slovenije, Italije, Mađarske, itd.

Dani 6. i 7.

Pretposljednji dan tečaja imao je dva različita dijela. Prvi dio sadržavao je aktivnosti po postajama pomoću kojih su realizirani različiti akademski koncepti i osvijestila održivost među sudionicima. Potom je održana aktivnost aktivnog slušanja prilikom koje su sudionici tečaja u paru imali kratki osvrt na tečaj. Drugi dio programa sadržavao je aktivnost planiranja vizije – kreiranja akcijskog plana kako bi se naučeno tijekom tečaja prevelo u praksu odnosno realiziralo u školama sudionika. Potom je napravljena evaluacija samog tečaja pa su sudionici mogli reći što im je na tečaju bilo dobro, a što bi radije promijenili.

Zadnjeg dana tečaja sudionici su posjetili lokalne termalne izvore i kupke te su na licu mjesta upoznali islandsku kulturu opuštanja i odmora. Tijekom ove aktivnosti, sudionici su među sobom napravili refleksiju na provedeni tečaj i njegove aktivnosti te su zajednički planirali buduće aktivnosti u Erasmus programu.


Osnovna škola Tordinci