2017-05-24 13:02:00 OŠ Veruda u Švedskoj U svibnju 2017. godine u sklopu projekta Erasmus plus - Young storytellers pet učenica u pratnji učiteljice likovne kulture Korane Lukić Šuran posjetile su školu Svardass u Goteburgu u Švedskoj. Ondje su boravile 7 dana i upoznale život i školovanje švedskih učenika, proširile saznanja o švedskoj kulturi, okušale se u preuentacijama za švedske učenike na engleskom jeziku, stekle nova prijateljstva.Pune dojmova sastavile su ovaj dnevnik puta kako bismo i mi barem malčice osjetili dašak Švedske. U nastavku pročitajte njihove dojme s ovog izvanrednog putovanja. Erasmus plus project Young storytellers Goteburg, Sweden, 14.05. – 21.05.2017.g.
Izvješće Dan 1. U nedjelju 14.05.2017.g. stigle smo nakon napornog puta u Gothenborg. Učiteljica švedskog Ulrike ugostila nas je na svojoj farmi konja. Oduševljene smo obilazile farmu koja je obavijena šumom izgledala kao iz bajke. Gornji kat kuće Ulrike je namjenila nama. Smjestile smo se i otišle na počinak. Dan 2. Ponedjeljak ujutro otišle smo u Svardass školu za učenike između 11 i 16 godina starosti. Oni imaju 9. razred. Upoznale smo učitelje Jona, Petera, Danisa i učenika Daniela. Odvezli su nas do otoka Marstand gdje smo posjetili tvrđavu, nekadašnji zatvor kojeg su izgradili zatvorenici. Naučili smo nešto o povijesti tvrđave ali u sjećanju nam je ostao najviše Lars Maja, zatvorenik koji se odijevao u žensku odjeću te krao od bogatih da bi dao siromašnima. Znao je kuhati pa su ga vojnici zadužili da im kuha. Jednom je u posjet tvrđavi došao kralj francuskog podrijetla kojemu švedska kuhinja nije odgovarala. Lars Maja mu je skuhao jelo koje ga je toliko oduševilo da ga je oslobodio nakon 25.g. zatočeništva. Dan 3. Slobodan dan proveli smo u centru Gothenburga. Odlučile smo se za šoping, ali su nas cijene obeshrabrile. Grad je prepun luksuznih trgovina, no primijetile smo da pravog suvenira nema. Nismo naišle ni na jedan hand-made dućan. Začudila nas je i činjenica da ugostiteljski objekti ne moraju imati toalet ( Starbucks, McDonalds, Subway ) tako da smo nakon ručka krenule u potragu za javnim… Posjetile smo botanički vrt iz 19.st. koji nas je oduševio raznovrsnošću biljnih vrsta no najviše tulipanima svih boja i nijansi. Kiša nas je potjerala prema Ulriki koja nas je povela na farmu. Dan 4. Kunst museum je došao na red u srijedu ujutro. Posjetile smo izložbu švedske i internacionalne scene. Na samom ulazu u muzej oduševila nas je predimenzionirana skulptura djevojke na šipki, djelo mlade švedske umjetnice. Samostalna retrospektivna izložba Jone Tommasen je imala odličan postav kao i švedska umjetnost od 15.-17.st. Na šestom katu s oduševljenjem smo promatrale slike svjetski poznatih umjetnika s pšočetka 20.st. poput Pissaroa, Braqua, delaunaya, Picassa, Henria Moorea…. Pojele smo sendviče i krenule na sajam knjiga. Sajam knjiga zapravo je bila prezentacija zbirke priča o Gothenberghu, te pojedinačne knjige nagrađenih učenica i učenika. Na zidu se projicirao video o projektu, na stolovima su bile izložene knjige kraj kojih su učenici odgovarali na pitanja i prodavali ih. Priče učenika zaista su potresne, žalosne, snažne i iskrene jer opisuju način i razlog njihovog dolaska u Švedsku, Gothenborgh. Saznali smo od Ulrike da je prodano mnogo knjiga. Najbolje je tek uslijedilo kad smo nakon posjete sajmu otišli na sat glazbenog s učiteljicom Sonjom i njenom plesno-pjevnom grupom učenika. Naučili smo ih plesati Balun, oni nas tradicionalan šveski ples. Plesali smo i skakali skoro dva sata. Nakon dobro odrađene tjelovježbe razmijenili smo Instagram i Snapchat adrese. Vratile smo se na farmu i odmah javile našim novim prijateljima. Dan 5. Landamarenskolan, školu u kojoj su smješteni niži razredi, posjetili smo u četvrtak. Dočekala nas je učiteljica Anna i Eva. Nasmijali smo se i zabavili sa učenicima crtajući sjene dinosaura na papiru. Naše učenice su se odmah sprijateljile sa cijelim razredom te su druženje nastavili u njihovom parku i kasnije u školskoj kantina na ručku. Iznenadile smo se koliki broj učenika ne zna švedski. Većina djece doselilo se iz drugih zemalja bježeći od rata, siromaštva, bolesti. Upoznale smo se sa curicom iz Somalije, Kineskinjom, Afganistankom i da ne nabrajamo više….. Druženje smo nastavile u Svartdestan školi, 9.razredu kod učiteljice Ulrike. Pogledali smo zanimljiv film o toalet papiru. Uslijedio je posjet zabavnom parku Liseberg s Danielom, malin, Paulinom i Armandom, učenicima koji idu u Španjolsku jer su njihove knjige nagrađene. Pridružile su nam se i učiteljice Anna, Ulrika i Eva. Zabavile smo se na adrenalinskim atrakcijama od kojih se učiteljic Korani okretao želudac. Mnogima od nas je to bio najbolji dan u Švedskoj. Dan 6. U petak ujutro probudili smo se ranije no inače da bi posjetili sat engleskog jezika na kojem je naša Saša održala predavanje o Jadranskim školjkama koje je sama sakupila. Prezentacija je bila jako zanimljiva i edukativna, a svi učenici u razredu su pozorno slušali Sašu koja je cijelu kolekciju poklonila školi. Poslijepodne smo proveli u Universumu. Vidjeli smo mnogo različitih vrsta biljaka i životinja koje žive na različitim klimatskim prostorima. Zaplovili smo oceanom, prošetali nepodnošljivo toplim prašumama, divili se i gadili raznim vrstama gmazova. U trgovini Universuma kupili smo razne suvenire koji će nas uvijek podsjećati na to uzbudljivo i zabavno iskustvo. Dan 7. Subota nam je prošla u spremanju za povratak doma, šetanju po farmi i druženju sa ravnateljicom škole Lenom i ravnateljicom škole za djecu s posebnim potrebama Kristom. Pričali smo o projektu, što je u njemu dobro što još treba popraviti za iduću godinu. Zajednički je zaključak bio da smo više nego zadovoljni no više bi se trebali povezati video pozivima, Skaypom kako bi podijelili iskustva i znanja. Na počinak smo pošli rano sa osmjehom na usnama. Učenice, Tena Maretić, Mia Lilić, Barbara Božac, Saša Krajnović, Andrea Mikovčić Učiteljica lik.kulture, Korana Lukić Šuran |
Osnovna škola Veruda Pula |