2014-10-21 15:11:32
12 PRAVILA ČITANJA
ČITANJE JE JAKO VAŽNO
Jedna od glavnih teškoća u radu s djecom koja imaju problema u usvajanju vještine čitanja je njihova slaba motivacija za vježbanje.Ne samo da nemaju dovoljno UPORNOSTI I MOTIVACIJE, nego u pravilu izbjegavaju čitanje kad god mogu.Neka djeca pristaju vježbati čitati samo pod roditeljskom prijetnjom. Njihovo je ponašanje potpuno razumljivo – vježbe su mukotrpne, a ne daju brze rezultate.
Pomaci i napredak koji postižu uz pomoć logopeda mogu u razredu izgledati beznačajni u usporedbi s napretkom dobrih čitača.Tako postaje jasna sama bit slabe motivacije za vježbanje čitanja: vježbanje ne daje brzo željeni rezultat,teško je i dosadno i djeca ga izbjegavaju, a zbog neredovitog vježbanja i konačni rezultat je slabiji.
Dobri čitači postupnim usvajanjem vještine čitanja, čitaju zbog ZANIMANJA za štivo i tako postupno i TRAJNO stječu i razvijaju MOTIVACIJU ZA ČITANJE.
Slabi čitači ponavljaju dosadne vježbe čitanja kako bi naučili spajati glasove u riječi, razlikovati slova koja zamjenjuju,sami ispravljati pogrešno pročitano i slično. Zato je jedan od najvažnijih zadataka u planiranju pomoći djeci s teškoćama u čitanju ODRŽAVANJE I POBOLJŠAVANJE MOTIVACIJE ZA VJEŽBANJE.
Ovdje je predloženo dvanaest načina pomoći:
1. ZA VJEŽBANJE ODABERITE TEKST PREMA DJETETOVIM INTERESIMA.
Preporučuje se početi s lakšim tekstovima i onim koji su za otprilike dvije godine mlađi uzrast. Priča ili tekst treba odgovarati interesu djeteta (neka izabere samo).
2. VJEŽBANJE ČITANJA NE SMIJE BITI DRIL NEGO IGRA.
Bilježite uspjeh, ali i pogreške (da bi ih mogli ispravljati s djetetom).
To trebaju biti jednostavna i kratka pravila, kao u igri ili u sportu.
Jednostavno ih i prikažite, npr. danas je rezultat 50:4 za tebe (50 točno pročitanih riječi i četiri greške…)BRAVO! Možeš li još malo?
Hajdemo se poigrati s riječima koje sadrže B i D. Potraži slovo D…
Zaokruži slovo N…
3. VJEŽBE NE SMIJU BITI DUGOTRAJNE, NEGO UČESTALE I REDOVITE.
Najkorisnije i najbolje su svakodnevne vježbe. Vježbe trebaju trajati oko 20 minuta, +/- 5 ovisno o suradnji i prihvaćanju djeteta. U slučaju „teških dana“ ostanite uporni i nemojte preskakati čitanje, samo malo pojednostavite i skratite zadatak,a sutra je novi dan…
Potičite i pohvaljujte svaki napredak, ne ističite greške, ali ih zabilježite pa ćete raditi na njihovom polaganom ispravljanju.
Ako dijete posjećuje logopeda, vježbajte po njegovim preporukama,a savjetujte se s učiteljicom i psihologom / pedagogom škole.Pratite napredak.Važno je u školu donijeti nalaz logopeda, jer je djetetu potrebno da svi s njim rade na preporučen način, a logoped je za to najstručnija osoba.
4. REZULTATI SE MORAJU MJERITI I DIJETE IH STALNO TREBA ZNATI
Najkorisnije je kada dijete zajedno s logopedom ili roditeljem bilježi, ucrtava ili lijepi sličice – čestitke za pročitano i za napredak.
To može biti u bilježnici za vježbanje ili na kartončiću veselo obojanom ili ukrašenom po želji djeteta. Radujte se svakom i najmanjem napretku.Bravo, danas si pročitao 10 rečenica…
5. ZA VRIJEME ČITANJA HVALITI I ODOBRAVATI SVAKI I NAJMANJI USPJEH I NASTOJANJE.
Izbjegavati kritike, prijetnje slabim ocjenama. Čitanje završiti tako da je dijete u nečemu uspjelo (poznati, lakši zadatak, kraće riječi)
6. MOTIVACIJA ZA VJEŽBANJE ČITANJA TREBA BITI USMJERENA NA ČITANJE KAO AKTIVNOST KOJA JE SAMA PO SEBI ZABAVNA.
Vježbe čitanja djeca najbolje prihvaćaju kada su im zanimljive i bliske igri. Čitajte djetetu, tražite da nastavi kada je zanimljivo, tražite riječi u tekstu, tražite sličnosti i razlike, rimu…
7. CILJ VJEŽBI MORA BITI REALNO POSTAVLJEN.
Cilj se za svako dijete postavlja prema njegovom stvarnom problemu u čitanju. Konačni cilj potrebno je podijeliti na nekoliko manjih lakše ostvarivih ciljeva. Uvijek treba početi od onoga što dijete može.
Mogući ciljevi: povećati brzinu čitanja, spajanje glasova, prepoznavanje glasova, razlikovanje, ispraviti zamjene (neki od ciljeva zahtijevaju pomoć logopeda).
8. I RODITELJI I PROFESIONALNI POMAGAČI TREBAJU IMATI NA UMU DA JE POSTUPAK ZA OTKLANJANJE POTEŠKOĆA UČITANJU DUGOTRAJAN PROCES.
Najkraće razdoblje iznosi nekoliko mjeseci, a postignuti rezultati brzo se gube ako se vježbanje potpuno prekine nakon početnih rezultata,ili ako se vježba samo ponekad.
9. ZNAČAJNI POKAZATELJI NAPRETKA SU:
- čitanje bez slovkanja
- točno čitanje
- samostalno ispravljanje pogrešaka
- odustajanje od čitanja „napamet“
- čitanje rečenica
- uvažavanje rečeničnih znakova,
- pojava spontanog interesa za čitanje
Kada dijete čita, a da nitko to od njega nije tražio, vrijeme je za slavlje bez obzira koliko doista točno i brzo čita.Zato je od najveće važnosti da dijete ima izvore sadržaja koji bi ga mogli zanimati (priče, časopisi,križaljke,igre riječima…)
10. KADA DIJETE POSTIGNE CILJ KOJEM SMO TEŽILI NE TREBA PREKINUTI PRAĆENJE I POTPORU KOD KUĆE, U ŠKOLI, KOD LOGOPEDA
Sada je potrebno održati interes za čitanje, naći zanimljive sadržaje, čitati s djetetom,posuđivati knjige iz knjižnice.
Čitanje treba postati AKTIVNOST ZA RAZONODU, način provođenja slobodnog vremena.
11. “ZLATNO PRAVILO“ ZA RODITELJE:
PRISILA, GRDNJE, KAŽNJAVANJE DJETETA ZBOG LOŠEG ČITANJA ODBIJAJU DIJETE OD ČITANJA
Ako dijete još ne može samo čitati duže tekstove (iako mislite da bi trebalo),pomognite mu savladati pojedine dijelove: neka samo čita dio zadanog teksta, a onda nastavite vi, a ono neka prepriča, pričajte o tome. Zatim dijete opet može pročitati dio i tako do kraja. Ne radite umjesto djeteta, ali mu pomognite, a istovremeno ga morate uključitiu aktivnost do mjere u kojoj ono to trenutno može. Sve preko toga izazivat će otpor.Slabiji čitači se često „prepadnu“ gusto tiskanih stranica. Prekrijte dio i neka dijete čita dio po dio,ako dijete nikako nije moglo pročitati sve i to je uvijek tako,posavjetujte se s učiteljicom o poticajnom čitanju i glavnim dijelovima teksta koje će dijete naučiti,jer teško je čitati pred razredom…
12. „ZLATNO PRAVILO“ ZA POMAGAČE: NIŠTA NIJE TAKO MOĆNO U MOTIVIRANJU ZA USPJEH KAO USPJEH SAM.
Ciljeve postavljajte tjedno. Dugoročnije možete planirati na temelju tjednog napretka. Jedan dan u vježbanju čitanja predstavlja malu kap. Zato, budite uporni, bit će boljih i lošijih dana, ali ćete iz tjedna u tjedan uočavati napredak. Vježbe čitanja i čitanje kao takvo da bi dijete saznavalo nešto zanimljivo, trebaju za posljedicu imati lakše i uspješnije čitanje, ali i razvijanje dječjeg samopoštovanja.
Prema uputama mr. Nade Anić priredila psihologinja Karmen Galić
PREPORUKE RODITELJIMA „ZA BOLJE ČITANJE“
1.Odredite svaki dan „vrijeme za čitanje“: 10 - 20 minuta.
2.Neka dijete čita na glas, slušajte ga sa zanimanjem, čitajte dio teksta vi,dio dijete, postavite mu pitanja, razgovarajte, potičite…
3.Odredite kraći, zanimljiv sadržaj za čitanje ili jednostavno dio teksta iz čitanke. Dobro je potaknuti interes djeteta za čitanjem o nečemu što voli.
4.Odredite poticaje i pravila, mislite pozitivno: potičite i pohvaljujte dijete za trud, pokušajte biti vedri i poticajni (iako mu za sada „ne ide“).
5.Vodite „dnevnik čitanja“zajedno s djetetom, u 1. razredu vi, kasnije uključite dijete.
6.Bilježite „točke napretka“ (1 tjedan, 2 tjedna, mjesec dana)
Pogledajte u dnevnik što se dogodilo?
Što ste uočili kao teškoću?
Što ste uočili kao poboljšanje?
Što se popravilo, a što nije?
Kako postupiti? Trebate li savjet i od koga?
Bilježite i ostala svoja zapažanja.
7.Redovito surađujte s učiteljicom, psihologom, logopedom
PREPORUČUJE SE VODITI DNEVNIK ČITANJA (nije teško, a može značiti puno)
DNEVNIK ČITANJA:
Dnevnik čitanja je bilježnica ili notes u kojeg bilježite:
Datum čitanja__________
Naziv teksta____________
Vrijeme i trajanje čitanja__________(neka dijete bude odmorno i raspoloženo)
Cilj rada s djetetom______________ (OZNAČITE:brzina čitanja, spajanje glasova,manje pogrešaka,bolje razlikovanje pojedinih glasova (slova) sastavljanje riječi,izražajno čitanje,razvijanje interesa za čitanje, bolje razumijevanje pročitanog. Ne zaboravite, cilj vam je uvijek i da dijete ZAVOLI čitanje.)
Koliko riječi (rečenica) je dijete pročitalo_____________________.
Uočene karakteristike čitanja: brzina, tečnost, točnost, teškoće spajanja, koje riječi (slogove) čita bez teškoća, a koje mu predstavljaju teškoću, ponekad ili redovito (UKRATKO ZABILJEŽITE,bit će dragocjena informacija.)
Dnevnik čitanja možete voditi samostalno kao pomoć djetetu u čitanju ili uz vježbe logopeda, kao dopunu i dodatak. Ne zaboravite, čitati treba često, ma koliko malo to bilo odjedanput!
|