2013-09-20 15:24:00

Čitamo mi, u obitelji svi – nacionalni projekt Hrvatske mreže školskih knjižničara za poticanje (obiteljskog) čitanja

Roditelj uz potporu učitelja i knjižničarke potiče dijete/učenika da zajedničkim čitanjem knjiga lakše usvaja tehniku čitanja i razvija sklonost posuđivanja knjiga u knjižnici. Projektom se utječe na razvoj čitalačkih kompetencija te na pismenost učenika općenito.

 

Razvijena čitalačka vještina prvi je uvjet za školski uspjeh, a dobar školski uspjeh uvjet je za životni uspjeh. Zapaženo je kako kod učenika u trećem i četvrtom razredu zanimanje za čitanje naglo opada. Dijete kojemu se to dogodi, čitanju posvećuje sve manje vremena, popušta mu koncentracija, prestaje s obogaćivanjem rječnika, a u višim razredima ima velikih poteškoća u učenju. Kako bismo to spriječili, kako bismo održali i povećali djetetovo zanimanje za čitanje, naša škola odlučila se ove godine uključiti u projekt poticanja čitanja u kojemu sudjeluju učenici trećeg razreda, njihovi roditelji i drugi članovi obitelji, učiteljica i školska knjižničarka.

Obitelj ima iznimnu ulogu pri razvijanju djetetovog odnosa prema čitanju. Stručnjaci upozoravaju da s polaskom djeteta u školu roditelji ne bi smjeli prestati s glasnim čitanjem djetetu. Djeca iz onih obitelji u kojima se mnogo govori i strpljivo sluša najmlađe, čita i pripovijeda bajke te nadzire i usmjerava djetetovo gledanje televizije – sačuvaju mnogo više početne znatiželje i kasnijeg zanimanja te zbog toga bez problema razvijaju učinkovitu čitateljsku sposobnost. Za razliku od njih, djeca koju su roditelji gurali pred televizore da bi imali mir od djece, ili zajedno s njima gledali za djecu neprimjereni program, često imaju poteškode s čitanjem i usvajanjem drugih jezičnih sposobnosti.

 

Upute roditeljima učenika trećeg razreda:

 

Pripremili smo knjižničnu naprtnjaču s 8 zanimljivih knjiga iz različitih područja. Neke su knjige namijenjene roditeljima, neke djeci, a neke za zajedničko čitanje. Svakog petka tijekom drugog polugodišta jedno će dijete dobiti knjižničnu naprtnjaču s knjigama, ponijet će ju kući, a iduće srijede vratiti u školu.

Razgledajte  knjige i odredite si svaki dan tih nekoliko dana barem nekoliko minuta, poželjno 30 (ili više, za čitanje – bilo zajedničko (jedan čita na glas, a ostali ga slušaju), bilo skupno (svi čitaju istodobno različite knjige u tišini), bilo u isto vrijeme svi ili svatko kad mu odgovara ili na bilo koji drugi način – važno je jedino da svi članovi obitelji tih dana čitaju i porazgovaraju o pročitanomu. Svoje dojmove i zanimljivosti zapišite u priloženu bilježnicu. U bilježnicu svakako upišite sljedeće: ime i prezime djeteta, razdoblje u kojemu je kod vas gostovala knjižnična naprtnjača i dojmove o pročitanomu.

Po vlastitoj želji možete također nešto nacrtati, nalijepiti fotografiju ili napisati sastavak, pjesmu i sl. U srijedu, kada dijete donese knjižnu naprtnjaču u školu, ispričat će najljepše doživljaje tijekom proteklih dana kada su svi u obitelji čitali knjige iz naprtnjače. Na taj način potaknut će i ostale učenike na čitanje, odnosno na izgradnju pozitivnog odnosa prema čitanju. Izborom različitih knjiga u knjižničnoj naprtnjači skrećemo pozornost učenicima da se u knjižnicama nalazi mnoštvo knjiga iz različitih područja, a ne samo onih za čitanje obvezne lektire. To je jedan od postupaka kojima se bavimo u školskoj knjižnici u nastojanju izgradnje učenika kao samostalnog korisnika knjižnice koji se snalazi u knjižničnom prostoru, samostalno pretražuje i pronalazi knjižničnu građu te izgrađuje kritički odnos prema informacijama dostupnima na internetu, to jest svladava tehnike njihovog pronalaženja, odabira, vrednovanja i funkcionalne uporabe.

 

Skupine knjiga uključenih u projekt:

 

1)                              Roman ili priča za djecu

2)                              Pjesme za djecu

3)                              Roman ili pjesme za roditelje

4)                              Strip ili slikovnica za djecu

5)                              Popularno-znanstvena literatura

6)                              Priručnik za odgoj djece

7)                              Knjige za kvalitetno provođenje slobodnog vremena

8)                              Popularno pisana knjiga o hrvatskoj povijesti

 

Projektne faze:

 

1. faza (do 30. rujna): prijava projekta, dogovor sa ravnateljem i učiteljicama trećih razreda, glavnom voditeljicom projekta i formiranje Povjerenstva za odabir knjiga za pojedine skupine ; dobivanje uputa za razgovor s ravnateljima škola i učiteljima trećih razreda

2. faza (do sredine listopada): Odabir knjiga za pojedine skupine od strane knjižničara (i eventualno učitelja)

3. faza (do kraja studenog): Narudžba i uplata novaca za knjige i knjižnične naprtnjače; razgovor sa roditeljima; dostava materijala u knjižnice (naprtnjača, promotivni materijali i knjige) i promocija projekta u medijima i na mrežnim stranicama

4. faza (od studenog do lipnja ): provedba projekta – "putovanje" knjižnične naprtnjače od učenika do učenika

5. faza (svibanj): provedba ankete među roditeljima, analiza ankete i sastavljanje završnog izvješća, dostava popisa učenika u projektu

6. faza (lipanj): odabir najljepšeg dojma iz knjige dojmova i objava na mrežnim stranicama

7. faza (do kraja lipnja): završno izvješće, dostava prikladnih nagrada i tiskanje publikacije

 

 

Više o projektu možete pročitati na internet adresi: https://sites.google.com/a/knjiznicari.hr/citamo-mi-u-obitelji-svi/o-projektu

 


Osnovna škola "Vladimir Nazor" Neviđane