2019-03-13 21:45:06

Razgovor s profesorom Likovne kulture

FRTALJ OD STO

U Galeriji Zvonimir otvorena je retrospektivna izložba Frtalj/100 našeg profesora Likovne kulture, gospodina Ivana Tuđe, a izložbu su svojim dolaskom podržali i mnogi učitelji naše škole. 

Profesor Tuđa ovom izložbom obilježava 25 godina umjetničkog rada. Odlučili smo zbog toga malo s njim porazgovarati o umjetnosti, ali i politici i učiteljskom pozivu.

Intervju - Klara Židak

 

 

Recite nam nešto o simbolici samog imena izložbe.

Mi Zagorci znamo što znači frtalj, to je četvrt od sto, znači 25 godina od moje prve samostalne izložbe. Mogao sam izložbu nazvati 25 godina likovnog stvaralaštva ili Mojih prvih 25 godina likovnog stvaralaštva, ali sam izložbu jednostavno nazvao Frtalj od sto.

 

Sjećate li se svog prvog umjetničkog djela?

Ne sjećam se svog prvog umjetničkog djela, a i teško je reći što je to prvo umjetničko djelo. Crtao sam još kao klinac i prije polaska u školu. Počeo sam precrtavajući sličice i portrete s poštanskih marki i sportskih časopisa, a umjetnošću sam se počeo baviti potpuno slučajno. Htio sam naime postati profesor tjelesne kulture, no u 4. razredu srednje škole dva puta sam slomio ključnu kost na nogometu. Imao sam zlatnu šipku u ramenu i nisam mogao pripremiti prijamni ispit za Kineziološki fakultet pa su mi prijatelji iz razreda rekli da se probam upisati na Likovnu akademiju jer i tamo postoji nastavnički odsjek. Na Akademiji smo osim crtanja i slikanja imali i modeliranje. Profesor me primijetio i preporučio za kiparski odjel.

Imate li svoj umjetnički uzor?

Imam ih više, a jedan od njih je Magritte – nadrealistički umjetnik kojega sam u nekoliko svojih portreta citirao. Preslikavao sam Mona Lisu, Nofretete, a dosta pratim i moderna zbivanja u umjetnosti. Svaki umjetnik koji je ostavio neki trag, ostavlja i na mene dojam.

Imate li neko najdraže djelo ili skulpturu?

Teško je reći koje mi je najdraže djelo, to je kao da majku pitaš koje joj je najdraže dijete. Mislim da je od portreta najuspješniji moj autoportret. Kada slikaš nekoga, razmišljaš hoće li ta osoba biti zadovoljna ili ne, a ja tu nisam imao tih problema. Svaki rad ima nešto svoje. Jedan moj kolega je rekao da je umjetničko djelo uspjelo ako je njime zadovoljan autor i još jedan gledatelj. Ja mislim da su prema tome sva moja djela uspjela, barem ova koja su ovdje izložena.

Što mora imati dobar umjetnik?

Talent je osnova svega, no mnogo toga se može naučiti. Ne mogu reći da netko netalentiran može postati umjetnik, ali talent nije ključ svega. Mnogo toga se može postići radom i izvježbati. Maštu ima svatko, samo je treba znati pretočiti u umjetničko djelo. Talent je bitan, ali moraš ga razvijati.

 

Bili ste 10 godina na odgovornoj funkciji gradonačelnika Oroslavja. Kako se u profil umjetnika uklopio profil političara?

Svi smo mi vrlo često političari kao i nogometni izbornici, svi mi znamo što treba i kako treba, no malo je onih koji su spremni pokušati to dokazati i promijeniti nešto. Ako misliš da možeš bolje, onda to trebaš probati i pokazati. Tako sam se ja odlučio krenuti u politiku. Za vrijeme svog mandata se nisam stigao baviti umjetničkim radom, ali sam pokušao popraviti stvari u kulturnom smislu. Nastojao sam svoj posao raditi odgovorno i mislim da sam taj posao dobro odradio.

Što treba imati dobar političar?

Za politiku je isto kao i za umjetnost bitan talent. Moraš to imati u sebi, ali se moraš truditi i raditi danonoćno jer je to posao od 0 do 24 sata. Moraš znati što ljudima treba, ali treba naći mjeru jer ljudi žele puno više od toga što se može ostvariti. To je kao jedna velika obitelj – svi trebaju mobitel, laptop, knjige, cipele, odjeću, skije, ali se ne može sve kupiti odjednom. Tako je i u gradu – ne može se napraviti nogostup, rasvjeta, dječje igralište, asfalt u jednoj godini, nego treba znati odrediti prioritete. Treba znati slušati, razmišljati, surađivati s drugim ljudima i treba biti pošten. Moraš raditi svoj posao pošteno i ne zloupotrebljavati funkciju na kojoj se nalaziš.

Dugo ste bili učitelj i nastavnik u osnovnim i srednjim školama. Kako vam se sviđa taj posao?

Ovo je definitivno jedno od najboljih i najljepših zanimanja. Odgovorno to tvrdim, pogotovo ako voliš taj posao i želiš to raditi, onda imaš dobru suradnju s učenicima i kolegama u školi.

Kakav ste bili učenik?

Već sam vam na satu ispričao da sam imao 3 iz Likovne kulture. Ili nisam bio dobar ili me učitelj tada nije prepoznao. Sjećam se da mi nije išla matematika. U srednjoj pedagoškoj imao sam 17 petica, 2 četvorke i dovoljan iz matematike. Zato sam završio na Likovnoj akademiji, a ne na nekom fakultetu gdje je potrebna matematika. Savjetujem i učenicima da biraju ono u čemu su dobri, tako sam i ja izabrao ono što mi najbolje ide.

Vrlo ste svestrani. Bavili ste se nogometom. Bili ste predsjednik nogometnog kluba Oroslavje, ali bili ste i branitelj. Možete li nam reći nešto o vašem stvaralaštvu kojim odajete počast braniteljima?

Bavio sam se nogometom od ranog djetinjstva, a igram ga još uvijek za veterane NK Oroslavje. Smatram kako svaki pojedinac treba dati svoj doprinos zajednici, pa sam ja tako doprinio time što sam bio predsjednik nogometnog kluba, a sada sam još uvijek u upravi, budući se ta funkcija bazira na volonterstvu.

Ciklus djela Križ i krug odaje počast braniteljima. Križ je nekada bio simbol srama jer su se u rimsko doba na križ vješali zatvorenici, kriminalci i ljudi koji su po mišljenju sustava neka prijetnja. Od kršćanskog vremena križ simbolizira otkup grijeha i slavu, a krug je element bez početka i kraja koji simbolizira vječnost. Naši branitelji su zaslužili slavu i besmrtnost jer je njihova žrtva bezvremenska i beskonačna.

Postigli ste izniman uspjeh s učenicima naše škole koji su svojim radovima osvojili 1. i 2. mjesto na nagradnom natječaju Škola bez droge - grad bez droge. Kako je tekao rad na projektu i kako ste dobili ideje za plakate?

Prvenstveno bih se htio zahvaliti profesorici Milviji koja nas je sve motivirala da se prijavimo na natječaj. Za vrijeme nastave smo napravili samo skice, a velik dio rada smo napravili izvan nastave. Uvijek kažem da je već sve izmišljeno. Nismo kopirali i preslikavali, ali smo se trudili citirati postojeće ideje. Od stotinjak učenika 7.-ih i 8.-ih razreda iskristaliziralo se 5 krajnjih ideja koje smo realizirali te smo imali sreću da su naši bili prvi.

Za kraj nam recite da možete birati jedno zanimanje -  učitelj, nogometaš, političar ili umjetnik, što biste odabrali i zašto?

Teško je to reći. Već sam rekao da je posao  profesora i nastavnika u školi jako lijep i da se u tome dobro snalazim. Ne bi bilo loše zanimanje umjetnika, no na našem tržištu se od toga teško može živjeti. Najbolja kombinacija mi se čini ova trenutna – posao profesora u školi, umjetnost i nogomet u slobodno vrijeme, a politiku pratiti samo sa strane.

Hvala vam što ste nam odgovorili na pitanja i želimo vam puno sreće na svim područjima.

Hvala vama na pitanjima.

Razgovarala: Klara Židak, 6.b


Osnovna škola Vjenceslava Novaka Zagreb