2023-04-03 14:19:40

Dan svjesnosti o autizmu

Dan svjesnosti o autizmu obilježava se diljem svijeta  2. travnja. I ove godine se u Hrvatskoj obilježio ovaj dan nizom manifestacija kako bi senzibilizirali javnost i informirali o izazovima s kojima se susreću osobe s poremećajem autizma.

Prema Američko psihijatrijskom društvu ,1994.godine, definicija  autizma je: Autistični poremećaj je cjeloživotna razvojna nesposobnost koja ometa osobe u razumijevanju onoga što vide, čuju ili osjećaju. Autizam uvjetuje problem osobe u: komunikaciji, ponašanju i društvenim odnosima. Autizam je razvojno-pervazivni poremećaj koji karakteriziraju:              a) oštećenja u komunikaciji i socijalnoj interakciji              b) ograničeni, repetitivni i stereotipni modeli ponašanja, interesa i aktivnosti                         Opće karakteristike osoba s autizmom   1.  Vizualni stil učenja nasuprot auditivnom stilu 2.  Uzak spektar interesa 3.  Otpor prema minimalnim promjenama u rutini 4.  Mehaničko pamćenje 5.  Problemi u združenoj pažnji 6.  Usmjereni na detalje, ne vide smisao cjeline 7.  Problemi planiranja i organizacije rada 8.  Anksioznost                                                 Savjeti   koristiti vizualne poticaje za: dnevni raspored, tjedni raspored, liste aktivnost, socijalne situacije (PECS-sustav) pojednostavniti verbalne upute, paziti na visinu glasa jer su auditivno osjetljivi davati uputu po uputu, pisati upute jasno izraziti svoja očekivanja, ne samo izgovoriti “ne” podučiti dijete o različitim izrazima lica koja odražavaju emocije stvoriti prilike za razgovor o osjećajima osoba ili likova u priči dati učeniku neku dužnost u razredu i nagraditi ga za učinjeno označiti jasan početak i kraj aktivnosti koristeći tajmere (sat) po potrebi, planirati promjene aktivnosti (rad, odmor, nova aktivnost) uz pomoć rasporeda sa slikama ili simbolima kroz igru potaknuti interakciju s vršnjacima, naizmjeničnost i dijeljenje nekog sadržaja ili aktivnosti  ograničite izbor aktivnosti ili mogućnost odgovora u nekom zadatku poticati samostalnost postupnim smanjivanjem podrške odrasle osobe ili pomoćnika u nastavi, ako je to moguće ne postavljati pitanja otvorenog tipa, to su najteža pitanja koja su djeci zbunjujuća potpitanja usmena i pismena su im dobar oslonac za odgovore  za slijed aktivnosti potrebna su im jasna struktura, red i pravila

Izvori:
1. Remschmidt H.: Autizam: Pojavni oblici, uzroci, pomoć.
    Naklada Slap            
2. Agencija za odgoj i obrazovanje: 
   Poučavanje učenika s autizmom - školski priručnik

Pripremila: Diana Burazin, prof. logop.

 

 

Osnovna škola Vjekoslav Parać Solin