2010-11-15 18:46:00

TEŠKOĆE UČENJA

Disleksija je termin koji se koristi za smetnje čitanja povezane s neurološkim činiteljima koji dovode do teškoća u primanju i preradi vidnih podražaja u CNS-u.

Disgrafija je stabilna nesposobnost djeteta da svlada vještinu pisanja (prema pravopisnim načelima određenog jezika).

 

Diskalkulija podrazumijeva skup specifičnih teškoća u učenju matematike i u obavljanju matematičkih zadataka. To su odstupanja koja  učeniku stvaraju ozbiljne teškoće u ovladavanju matematikom bez obzira na dovoljni stupanj intelektualnog razvoja, normalno funkcioniranje osjetila, te optimalne uvjete redovnog poučavanja.

Razlikujemo diskalkuliju i akalkuliju.

U SLUČAJU DA PRIMIJETITE NEKE OD NAVEDENIH SIMPTOMA OBRATITE SE ŠKOLSKOM LOGOPEDU

                                                                                       Prof. defektolog-logoped

                                                                                                  Sunčica Vojnović

TEŠKOĆE UČENJA

 

Disleksija je termin koji se koristi za smetnje čitanja povezane s neurološkim činiteljima koji dovode do teškoća u primanju i preradi vidnih podražaja u CNS-u.

 

Opći znakovi koji upućuju na specifične teškoće učenja su:

 

Normalna ili čak iznadprosječna inteligencija Neusklađenost inteligencije i postignuća Zaostajanja u postignuću u specifičnim područjima Smetnje pažnje ili visoka rastresenost Slaba motorna koordinacija Perceptivne smetnje ( npr. iskrivljavanje glasova, slova, riječi ili brojki) Teškoće u prostornoj orijentaciji Teškoće s motivacijom i samoregulacijom ponašanja Specifične smetnje pamćenja  i govora Nerazvijene vještine učenja

 

 

Glavni pokazatelji disleksičnosti kod djece su:

 

Poteškoće u povezivanju slova i glasa( dijete ne čuje ni prvi ni zadnji glas u izgovorenoj riječi, teško pronalazi rimu, teško može naučiti pjesmicu, ne može raščlaniti riječ na glasove) Zamjena grafički  sličnih slova u čitanju ( b i d, p i b, u i n) Zamjena fonetski sličnih slova( d-t, g-k, b-p, z-s) Zamjene riječi Neizgovaranje slova na kraju riječi Dodavanje slova koja ne postoje Izostavljanje slova i slogova, riječi i cijelih redova Pogađanje riječi Teško snalaženje u vremensko prostornim sljedovima ( ne znaju što se dogodilo prije, što poslije, što je u prostoru ispred, a što iza, teško slijede dane u tjednu, mjesece u godini ili godišnja doba) Teškoće u praćenju slovnog ili brojčanog niza Teškoće u slijedu pravca čitanja Vraćanje na već pročitani red Čitanje jedne riječi na nekoliko pogrešnih načina

 

 

Disleksija nije bolest, ona je sindrom ili skup osobina primanja, obrade i pohranjivanja informacija u neke osobe zbog kojeg ona ima određeni stil spoznavanja sebe i svijeta oko sebe

 

 

Disgrafija je stabilna nesposobnost djeteta da svlada vještinu pisanja (prema pravopisnim načelima određenog jezika).

 

Glavni pokazatelji disgrafičnosti kod djece su:

 

Na razini slova i sloga ( učenik dodaje glasove, izostavlja, premiješta) Na razini riječi ( pogreške neispravnog rastavljanja i sastavljanja riječi i remećenje njihovih granica) Na razini rečenice ( povezivanje riječi unutar rečenice i neispravna interpunkcija) Dijete neispravno izgovara glasove i svoje greške iz izgovora prenosi u pisanje, piše kako izgovara Dijete ima teškoće u međusobnom slušnom razlikovanju glasova koji se slično izgovaraju Dijete ima teškoće u  rastavljanju teksta na rečenice, rečenice na riječi, riječi na morfeme, slogove i foneme Mogu biti prisutni i disgramatizmi ( poremećaj gramatičkog oblikovanja riječi i rečenica) Dijete  u pisanju miješa slova prema bliskosti, nečitak rukopis, ne može automatizirati tzv. motoričku formulu slova, piše sporo, brzo se umara

 

 

 

Diskalkulija podrazumijeva skup specifičnih teškoća u učenju matematike i u obavljanju matematičkih zadataka. To su odstupanja koja  učeniku stvaraju ozbiljne teškoće u ovladavanju matematikom bez obzira na dovoljni stupanj intelektualnog razvoja, normalno funkcioniranje osjetila, te optimalne uvjete redovnog poučavanja.

Razlikujemo diskalkuliju i akalkuliju.

Diskalkulija je djelomičan poremećaj procesa usvajanja matematike, koji se može pojavljivati u svim ili samo određenim područjima matematike. Dijete pri tome napreduje u usvajanju matematike, ali mnogo sporije od svojih vršnjaka i neadekvatno svojoj mentalnoj dobi.

Akalkulija je pojam koji označava potpunu nesposobnost usvajanja gradiva iz matematike, odnosno potpunu odsutnost matematičkog mišljenja.

Djeca s diskalkulijom razlikuju se po tome što čine mnogo neuobičajnih , ali specifičnih grešaka.

A to su:

Neispravna upotreba brojeva pri čitanju, pisanju i računanju Dijete ponavlja isti broj ili radnju više puta i nije u stanju preći na slijedeći korak kako u pisanju, tako i u računanju. Dijete okreće znamenke, narušava ili zrcalno okreće redoslijed znamenaka u višeznamenkastim brojevima, kako u čitanju, tako i u pisanju brojeva. Dijete daje ispravan odgovor ali mu je potrebno mnogo više vremena , nego što je to  uobičajeno u njegovoj dobi. Narušen je smjer rješavanja zadataka Dijete pogrešno prepoznaje računske znakove i položaj znamenki i zbog toga obavlja pogrešnu radnju ili neispravno prepoznaje broj. Dijete izostavlja, preskače jedan od obaveznih koraka u rješavanju zadataka Dijete može imati teškoća u pamćenju vlastitog broja telefona

 

U SLUČAJU DA PRIMIJETITE NEKE OD NAVEDENIH SIMPTOMA OBRATITE SE ŠKOLSKOM LOGOPEDU

                                                                                                     Prof. defektolog-logoped

                                                                                                           Sunčica Vojnović


Osnovna škola Vugrovec - Kašina