FER-ova ŠUZA za Žuti brijeg
Autor: Martina Logožar, 13. 2. 2024.
U petak, 26. siječnja 2024. godine, realiziran je naš drugi (iza uspješnog posjeta Danu otvorenih vrata FER-a, 25. studenoga 2023. godine), nestrpljivo očekivan posjet Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu. Posjet je uključio predstavljanje LABUST-a (Laboratory for Underwater Systems and Technologies) i radionicu s Lego Spike Prime robotima iz sastava EU HORIZON projekta „ICSE Science Factory“ (International Centre for STEM Education) iz sastava službenog programa ŠUZA (Iz škole u znanost i akademsku zajednicu). U posjetu su sudjelovala ukupno 24 učenika, uz zastupljenost učenika svih sedmih i osmih razreda OŠ Žuti brijeg, jednog našeg maturanta, te voditeljica K. Vajdić i E. Mutabžija-Orešković. Po dolasku na FER, pozdravila nas je i vodila organizatorica posjeta, izv. prof. pri Zavodu za elektroničke sustave i obradbu informacija, dr. sc. Ana Sović Kržić. Doc. dr. sc. Đula Nađ učenike je, na njima primjeren način, upoznao sa svrhom, izradom i iskustvima u primjeni podvodnih robota, torpeda i hranilica za ribe na kojima znanstvenici rade u LABUST-u, pri čemu su učenici imali mogućnost upravljanja ronilicom pomoću aplikacije na mobitelu. Pojedini učenici (L.K., M.A., N.K., G.M., P.F.) aplikaciju su ubrzo mogli uspješno koristiti, stalno otkrivajući nove mogućnosti i vješto manevrirajući ronilicom. Tijekom posjeta LABUST-u učenike je pozdravila i izv. prof. pri Zavodu za primijenjenu fiziku, dr. sc. Ana Sušec, s kojom smo ranijih godina surađivali u sastavu metodičke prakse iz fizike studenata profesorskih smjerova Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Nakon zanimljivog posjeta LABUST-u i kraćeg obilaska FER-a, učenici su sudjelovali u radionici izrade i programiranja Lego Spike Prime robota koju su uz dr. sc. Anu Sović Kržić vodile mlade znanstvenice Liljana Puškar i Matea Dvoršćak (PMF). Tijekom radionice, učenici su timski radili na zadatku izrade i programiranja čovjekolikog robota uz računala i radne materijale. Ozbiljno, odgovorno, fokusirano i veselo učenici su radili i surađivali otkrivajući nove mogućnosti, vršeći samokorekcije, pružajući i primajući podršku. Uspješna suradnja pojedinih parova (npr. J.M. i J.M., P.F. i L.K.) bila je očekivana, ali je uspješna suradnja pojedinih parova (npr. P.M. i N.K., K.S. i G.M., M.Z. i F.Č. kojima su se kasnije pridružili M.A. i V.Š.), svakako bila iznenađujuće konstruktivna. Konačni, izrađeni i programirani roboti koji su plesali - roboti koji su pokretali ruke i noge na zadani način, kojima su mogle svijetliti oči, koji su se mogli oglašavati na odabrani način, koje se dalje moglo modificirati… - izazvali su oduševljenje i učenika i učiteljica. Sam proces sastavljanja i programiranja robota pružio je, uz važna obrazovna, dragocjena odgojna iskustva učenicima koji u okviru redovne nastave i odvojenih razreda možda nikada ne bi imali priliku surađivati - što i jest cilj projekta Kroz prostor i vrijeme - povežimo razdvojeno. Uz sve navedeno, ovim smo posjetom dobili još bolji uvid u smislenost znanstvenog rada, važnost znanstvenog rada u kontekstu konkretne primjene i mogućnosti nastavka školovanja. Dobili smo još bolji uvid u izvrsne uvjete za rad i suradnju koje FER pruža svojim studentima, a što je naročito važan motivacijski faktor za nastavak rada u osnovnoj školi, kao i za odabir škole i programa u nastavku srednjoškolskog obrazovanja. Uz veliku pohvalu programu ŠUZA, za zanimljive i korisne sadržaje, zahvaljujemo svim našim FER-ovskim domaćinima. Zahvaljujemo na vremenu i trudu, na pristupačnosti, na odabiru, primjerenosti i primjenjivosti sadržaja. Zahvaljujemo na veselju koje ste nam pružili! Emina Mutabžija-Orešković, prof.