2023-05-20 20:11:02

Međužupanijska smotra Biosigurnost i biozaštita, regija istok

U okviru projekta Biosigurnost i biozaštita ove godine, 2. ožujka 2023. održana je 3. po redu Međužupanijska smotra Biosigurnost i biozašišta. Škola domaćin bila je Osnovna škola Vijenac iz Osijeka. Za međužupanijsko natjecanje u Osijeku bilo je prijavljeno 36 timova iz šest županija: Osječko-baranjske, Vukovarsko-srijemske, Brodsko-posavske, Virovitičko-podravske, Bjelovarsko-bilogorske i Požeško-slavonske. U kategoriji 5. i 6. razred bilo je prijavljeno sedam timova, u kategoriji 7. i 8. razred 13 timova te u kategoriji srednje škole 16 timova.

Ove godine učenici 5. i 6. razreda istraživali su sljedeće teme:

  1. Zarazne bolest ljeti - zarazne bolesti zimi
  2. Kako vlastite odluke utječu na prijenos zaraznih bolesti
  3. Najvažniji izumi u mikrobiologiji

Teme koje su istraživali učenici 7. i 8. razreda bile su:

  1. Trovanja hranom - koje su namirnice najčešći krivci?
  2. Dezinficijensi - vlastita izrada i njihova učinkovitost
  3. Klimatske promjene i pojava zaraznih bolesti

Učenici srednje škole istraživali su teme:

  1. Prirodne i ratne katastrofe i zarazne bolesti
  2. Antimikrobna sredstva iz prirode
  3. Utjecaj pandemije COVID-19 na pojavnost drugih zaraznih bolesti.

Na Međužupanijskoj smotri, po prvi puta, našu školu su predstavljali učenici 2. razreda opće gimnazije s mentoricom Tonkom Šapina. Izradili su plakat s temom „Prirodne i ratne katastrofe i zarazne bolesti“. Plakat su izlagali učenica Kata Majdenić i učenik Adrijan Bočkinac, a plakat je osvojio 4.mjesto.

Učenici su usvojili slijedeće ishode i aktivnosti:

  • Opisuje, navodi i razlikuje osnovne vrste patogenih mikroorganizama.
  • Objašnjava način djelovanja patogena u ljudskom organizmu.
  • Analizira učestalost zaraznih bolesti u Hrvatskoj i njihovih uzročnika.
  • Objašnjava nastanak zoonoza.
  • Opisuje ulogu cijepljenja kao važne javnozdravstvene mjere.
  • Navodi primjere eradiciranih zaraznih bolesti.
  • Navodi i opisuje izvore zaraze.
  • Razlikuje ulazna mjesta zaraze.
  • Objašnjava dostatnu količinu i virulenciju uzročnika.
  • Analizira osjetljivost ili dispoziciju domaćina na određenu bolest.
  • Objašnjava povezanost i međuodnos karika u lancu.
  • Grafički prikazuje Vogralicov lanac
  • Objašnjava ekološke, demografske, socijalne i političke uzroke nastanka emergentnih i re-emergentnih bolesti
  • Opisuje nastanak i tijek pandemija SARS, MERS i SARS-CoV-2.
  • Objašnjava posljedice pandemije na zdravlje ljudi i smrtnost stanovništva.
  • Grafički prikazuje statističke podatke o broju oboljelih i umrlih u Hrvatskoj po županijama i analizira ih i uspoređuje.
  • Grafički prikazuje statističke podatke o broju oboljelih i umrlih u svijetu i analizira ih i uspoređuje
  • Analizira utjecaj pandemije na svjetsko gospodarstvo.
  • Objašnjava preventivne mjere protiv širenja zaraznih bolesti.
  • Primjenjuje način zaštite od prijenosa zaraznih bolesti.
  • Opisuje uzročno-posljedične odnose suvremenog načina života i širenja bolesti (prednosti i nedostatke).
  • Analizira važnost pojedinca kao odgovornog člana društva u suzbijanju širenja zaraznih bolesti.
  • Vrednuje informacije iz znanstvenih i medijskih izvora u kontekstu pandemije i zaštite zdravlja.
  • Navodi i opisuje velike svjetske pandemije.
  • Opisuje pandemiju kuge i način širenja po svijetu.
  • Uspoređuje karakteristike velikih svjetskih pandemija, njihovu geografsku rasprostranjenost, broj oboljelih i umrlih te utjecaj na čovječanstvo.
  • Opisuje pandemiju španjolske gripe i uzroke velike smrtnosti.
  • Opisuje spomenike povezane uz pandemije; npr. Kugin spomenik u Osijeku; spomenik Robertu Kochu na Brijunima.
  • Navodi, opisuje i definira pojam „Jedno zdravlje“.
  • Primjenjuje znanja i vještine o emergentnim i re-emergentnim bolestima u kontekstu pristupa „Jedno zdravlje“.
  • Navodi primjer pojave, praćenja i nadzora emergentnih i re-emergentnih arbovirusa u Republici Hrvatskoj u kontekstu pristupa „Jedno zdravlje“.


Srednja škola Donji Miholjac