U okviru projekta Biosigurnost i biozaštita ove godine, 2. ožujka 2023. održana je 3. po redu Međužupanijska smotra Biosigurnost i biozašišta. Škola domaćin bila je Osnovna škola Vijenac iz Osijeka. Za međužupanijsko natjecanje u Osijeku bilo je prijavljeno 36 timova iz šest županija: Osječko-baranjske, Vukovarsko-srijemske, Brodsko-posavske, Virovitičko-podravske, Bjelovarsko-bilogorske i Požeško-slavonske. U kategoriji 5. i 6. razred bilo je prijavljeno sedam timova, u kategoriji 7. i 8. razred 13 timova te u kategoriji srednje škole 16 timova.
Ove godine učenici 5. i 6. razreda istraživali su sljedeće teme:
- Zarazne bolest ljeti - zarazne bolesti zimi
- Kako vlastite odluke utječu na prijenos zaraznih bolesti
- Najvažniji izumi u mikrobiologiji
Teme koje su istraživali učenici 7. i 8. razreda bile su:
- Trovanja hranom - koje su namirnice najčešći krivci?
- Dezinficijensi - vlastita izrada i njihova učinkovitost
- Klimatske promjene i pojava zaraznih bolesti
Učenici srednje škole istraživali su teme:
- Prirodne i ratne katastrofe i zarazne bolesti
- Antimikrobna sredstva iz prirode
- Utjecaj pandemije COVID-19 na pojavnost drugih zaraznih bolesti.
Na Međužupanijskoj smotri, po prvi puta, našu školu su predstavljali učenici 2. razreda opće gimnazije s mentoricom Tonkom Šapina. Izradili su plakat s temom „Prirodne i ratne katastrofe i zarazne bolesti“. Plakat su izlagali učenica Kata Majdenić i učenik Adrijan Bočkinac, a plakat je osvojio 4.mjesto.
Učenici su usvojili slijedeće ishode i aktivnosti:
- Opisuje, navodi i razlikuje osnovne vrste patogenih mikroorganizama.
- Objašnjava način djelovanja patogena u ljudskom organizmu.
- Analizira učestalost zaraznih bolesti u Hrvatskoj i njihovih uzročnika.
- Objašnjava nastanak zoonoza.
- Opisuje ulogu cijepljenja kao važne javnozdravstvene mjere.
- Navodi primjere eradiciranih zaraznih bolesti.
- Navodi i opisuje izvore zaraze.
- Razlikuje ulazna mjesta zaraze.
- Objašnjava dostatnu količinu i virulenciju uzročnika.
- Analizira osjetljivost ili dispoziciju domaćina na određenu bolest.
- Objašnjava povezanost i međuodnos karika u lancu.
- Grafički prikazuje Vogralicov lanac
- Objašnjava ekološke, demografske, socijalne i političke uzroke nastanka emergentnih i re-emergentnih bolesti
- Opisuje nastanak i tijek pandemija SARS, MERS i SARS-CoV-2.
- Objašnjava posljedice pandemije na zdravlje ljudi i smrtnost stanovništva.
- Grafički prikazuje statističke podatke o broju oboljelih i umrlih u Hrvatskoj po županijama i analizira ih i uspoređuje.
- Grafički prikazuje statističke podatke o broju oboljelih i umrlih u svijetu i analizira ih i uspoređuje
- Analizira utjecaj pandemije na svjetsko gospodarstvo.
- Objašnjava preventivne mjere protiv širenja zaraznih bolesti.
- Primjenjuje način zaštite od prijenosa zaraznih bolesti.
- Opisuje uzročno-posljedične odnose suvremenog načina života i širenja bolesti (prednosti i nedostatke).
- Analizira važnost pojedinca kao odgovornog člana društva u suzbijanju širenja zaraznih bolesti.
- Vrednuje informacije iz znanstvenih i medijskih izvora u kontekstu pandemije i zaštite zdravlja.
- Navodi i opisuje velike svjetske pandemije.
- Opisuje pandemiju kuge i način širenja po svijetu.
- Uspoređuje karakteristike velikih svjetskih pandemija, njihovu geografsku rasprostranjenost, broj oboljelih i umrlih te utjecaj na čovječanstvo.
- Opisuje pandemiju španjolske gripe i uzroke velike smrtnosti.
- Opisuje spomenike povezane uz pandemije; npr. Kugin spomenik u Osijeku; spomenik Robertu Kochu na Brijunima.
- Navodi, opisuje i definira pojam „Jedno zdravlje“.
- Primjenjuje znanja i vještine o emergentnim i re-emergentnim bolestima u kontekstu pristupa „Jedno zdravlje“.
- Navodi primjer pojave, praćenja i nadzora emergentnih i re-emergentnih arbovirusa u Republici Hrvatskoj u kontekstu pristupa „Jedno zdravlje“.