2016-04-01 21:28:58

Rezultati projekta obilježavanja Dana prava potrošača 15.ožujka

Nakon provedene inicijalne ankete te edukacije putem prezentacije na satu razrednika i izložbe u hodniku kao i evaluacijske ankete provedene nakon toga objavljujemo njihove rezultate. U prologu, ako i na oglasnoj ploči u hodniku nalazi se detaljan pregled po anketama i pitanjima izražen kroz postotke i to kao ukupan rezultat te po razredima i programima/zanimanjima. Također je istaknuta i detaljna analiza svake ankete i usporedba rezultata, a u nastavku se nalaze najznačajniji i najzanimljiviji rezultati i zaključci. Osim detaljne analize moguće je pronaći i savjete, odgovore na najčešće navedene probleme s kojima su se učenici ili njihovi roditelji susretali u trgovini.

Anketa je reprezentativna s obzirom da je provedena na uzorku od 85% svih učenika te 95% razreda Srednje škole Donji Miholjac. Sa čak 92%, učenici su pokazali visoku svijest o pripadnosti skupini potrošača.  Više od 50% učenika se susrelo s nekim problemom prilikom kupovine, a 35% njih zna da su takve probleme imali članovi njihovih porodica. Najčešće su probleme u kupovini imali učenici gimnazije. Problemi koje su učenici najčešće imali su: kriva cijena (35%), pokvaren proizvod (29%) te krivo obračunat i naplaćen iznos (21%). Edukacijom je broj učenika koji misle da znaju kome bi se obratili u slučaju da su im uskraćena potrošačka prava se povećao za 30% i to od 38% učenika na 49% (dakle gotovo polovica).  Prije edukacije učenici bi se najčešće obratili poslovođi (34%), vlasniku (18%) i prodavaču (14%), dok je nakon edukacije to značajnije izmijenjeno jer su učenici povećali svijest o mogućem obraćanju udrugama za zaštitu potrošača koje je sada na drugom mjestu s 22%.

Edukacija je pokazala veliki uspjeh i u informiranju učenika o postojanju Zakona o zaštiti prava potrošača jer je prije nje za taj zakon znalo svega 73% učenika, a nakon edukacije njih sada 90% zna za njega. Također se značajnije povećao broj učenika koji su za zakon čuli u školi, a ne uglavnom iz medija kako ej bilo prije edukacije. Ovo je potvrda da je projekt na razini škole ostvario svoju svrhu.

Dio evaluacijske ankete koji se odnosio na provjeru zapamćenih informacija pokazao je da su učenici prije svega naučili kada se obilježava dan potrošača (87,5%) dok ostali odgovori imaju točnost između 51% i 62%. Najlošiji rezultat od svega 29% ispravnih odgovora imalo je pitanje znaju li u kojem roku im trgovac mora pisano odgovoriti na prigovor koji su mu dali u knjizi žalbi.  


Srednja škola Donji Miholjac