2011-04-30 18:24:00 LiDraNo 2011, Sarin kutak - Intrevju s akademskom glumicom N. Kreso Intervju učenice Sare Škugor (II. A) s akademskom glumicom Nermom Kreso, prijavljen na županijsko natjecanje LiDraNo 2011. nismo mogli objaviti dok nije završen proces natjecanja. Objavljujemo ga sada.
Vrijeme za kazalište KAZALIŠTEM PROŽET ŽIVOT ''Sličan senzibilitet, ljubav prema kazalištu i glumi, učinio je da smo se Darko i ja prepoznali kao kolege i istomišljenici, zbližili se i kao životni partneri. ● Projekt All the World's a Stage, osim što je snažno edukativno orijentiran, nastoji potaknuti osvješćivanje kreativnih snaga i mogućnosti svakog pojedinca.'' Tekst: Sara Škugor, II. A Foto: Školski studio File & Luca, II. A
Opet u našoj školi vječni komadi o sumnji, izdaji i ljubavi, … Nakon Držića, družili smo se s još jednim besmrtnikom svjetske dramske književnosti – velikim Shakespeareom – općim mjestom sveukupne kulture i civilizacije. Čarobno je da se Shakespearea može čitati na bezbroj načina – svaka nova izvedba pravi je izazov.
30.listopada 2010. - Gostovanje i predstava akademskih glumaca Nerme Kreso i Darka Kavain iz Dubrovnika povod je za razgovor s Nermom Kreso o njihovom projektu All the World's a Stage koji nastoji uvesti učenike u svijet kazališne umjetnosti i to na primjerima umjetnika koji su stvaralačkom snagom i umijećem obilježili svoju epohu, ali i ostavili trajan zalog naraštajima koji će doći poslije njih. Cijeli svijet je pozornica! Kako ste donijeli odluku o nastupima u školama? Činjenica jest da mi je suprug glumac i da je kazalištem prožet nas život. Mogla bih reći da smo oboje bili vrlo nezadovoljni pozicijom i ulogom kazališta u hrvatskome društvu. Vidjeli smo mnoge nedostatke, koji su nagrizali i ugrožavali jednu lijepu i plemenitu umjetnost. Naša želja da ljudima progovaramo o ljepotama i dubini življenja svodila se na predstave koje su pružale laganu zabavu ili nedorečenu, nedovoljno artikuliranu životnu 'mudroliju' koja je na formu polagala vise nego na sadržaj. U tom procjepu tragali smo za mogućim rješenjima. Sve su to stvari na koje vi kao mladi ljudi ne mislite, i ne morate misliti, ali morate znati da je život odraslih puno manje savršen nego što vam se to ponekad čini, i zato imate životno i ljudsko pravo mijenjati ga. Tako smo odlučili i mi: u uvjetima koji su bili iznimno teški, krenuli smo u osmišljavanje projekata koji ce biti namijenjeni mladima – nešto sto bih i ja rado gledala i u čemu bih rado sudjelovala kao školarka. U mlade mi polažemo najveće nade i nastojimo im pružiti ne one dotjerane i lažne sadržaje koji ce im sugerirati da su dio neke stvarnosti koja je tako daleko od nas, nego poticajne, zahtjevne i promišljene programe koji će im ukazivati na prostor kojeg moraju iskoristiti: prostor odgovornosti, poštenja i rada. Vrlo često čujemo kako nastavnici žale sto ne mogu odvesti djecu u 'pravo kazalište'. Pri tom najčešće misle na arhitekturu, na samu zgradu. Za istinsko kazalište potrebna su samo dva subjekta: glumac i publika – sve ostalo je nadgradnja i zato istinski vjerujemo da činjenica da nastupamo u školama ne oduzima ništa od kazalište suštine.
Za svaku izvedbu pripremamo se vrlo malo, budući da je predstava napravljena tako da se izvodi svugdje, stalno i neprestano... Malo se salim: ali u 2,5 školske godine izveli smo oko 250 predstava. To je jako puno. Što se tiče rada na predstavi, dramskom predlošku i probama, on je dakako puno teži. Svaka predstava iz ciklusa All the World's a Stage priprema se jako dugo: 2-3 mjeseca se radi na iščitavanjima materijala, 1,5 mjesec na učenju teksta, dogovorima, probama i opremanju. Mnogi sugeriraju da napravimo nešto za nastavu: to je zbog toga sto sama predstavica ostavlja dojam lakoće i jednostavnosti: međutim, mi pokazujemo samo dio onoga sto imamo u pripremi, jer uvijek moraš biti spreman na neko pitanje ili dodatno obrazloženje, za što moraš znati puno, puno vise od onoga što stane u 90 minuta.
Ljetne kazališne radionice Recite nešto više o vašem projektu All the World's a Stage. To je jedan od naših osnovnih projekata, osmišljen 2001. godine. Naime, svake godine se bavimo jednim od najznačajnijih ličnosti i razdoblja povijesti kazališta. Tijekom školske godine organiziramo velik broj predstava koje nisu predstave u 'klasičnom' smislu rijeci, već kombinacija predstave, predavanja i radionice. Na kraju okupimo 20-30 zainteresiranih, izabranih učenika s kojima radimo na predstavi temeljenoj na drami/dramama autora kojim prethodnu godinu bavili. Sad 'ide' obnovljena predstava W. Shakespeare, zasigurno jednog od najvećih dramatičara svihvremena. Već smo ranije, u radu na predstavi temeljenoj na Snu ivanjske noći i Romeu i Juliji, u Dubrovniku okupili 20-ak učenika. Nakon toga pripremali smo našeg Marina Držića. Riječ je o piscu koji je svojim djelom znatno nadvisio dotada dosegnuto u hrvatskoj/dubrovačkoj književnosti, koji je bio iznimno nadaren kazališni čovjek, što ga čini genijem. Živio je u vrijeme kada kazalište nije bio dovoljno 'ozbiljan' posao: njim su se mogli baviti samo amateri - jednostavno se od toga nije moglo živjeti. Kvaliteta njegovih drama, koja nastaje u jednoj kazališno i dramski nedovoljno osviještenoj sredini izuzetna je, i to ne bismo smjeli smetati s uma. Jednostavno, kad je standard u kojem djelujete viši - kad su ljudi obrazovaniji, profesionalniji, natjerani ste se razvijati i neprestano propitivati. U jednoj dosta kazališno učmaloj sredini, kakva je bio Dubrovnik XVI. stoljeća, trebalo je puno više znati i vidjeti naprijed kako bi se ostavilo za sobom djela, kojima se i mi danas divimo - gotovo 500 godina nakon sto su nastala. Nažalost, uspostavilo se kako je cijeli projekt All the World's a Stage daleko iznad očekivanja sredine u kojoj djelujemo: jednostavno ga niti jedna instanca nije željela financirati te je ostao prepušten našim financijskim i ljudskim potencijalima. 2003. god. organizirali smo Ljetnu kazališnu radionicu, u kojoj se radilo na dvije drame: Skupu i Tireni Marina Držića. Bilo je to izuzetno trotjedno iskustvo, vjerujem, za svakog sudionika. Međutim, nakon toga privremeno smo odustali od projekta i oživjeli ga ponovno 2008., uz 500-tu godišnjicu rođenja Marina Držića, kad smo krenuli ponovno s predstavom koja govori o njemu. Za 2011. god. nastojat ćemo dovršiti predstavu o Moliereu i organizirati gostovanja, koja bismo okrunili Ljetnom kazališnom radionicom u srpnju 2011. u kojoj bi, realno, mogli sudjelovati i neki učenici iz šibenske Ekonomske škole. Riječ je o zahtjevnom i ozbiljnom, trotjednom projektu namijenjenom onima koji u kazalištu vide izazov i mogućnost razvitka dijela svojih potencijala... a tema je - dakako - najveći komedigraf - J. B. P. Moliere! Kazalište približiti mladima Kako ste došli na ideju da u svoje predstave uključujete učenike i kakva su vam iskustva uključivanja učenika u predstave?
Uključiti se, napraviti nešto za sebe He, hvala na mogućnosti da progovorim o tomu, i nastojat ću biti iskrena. Ja sam vrlo 'slaba' na mlade ljude. Potpuno ih razumijem i suosjećam s njima, i vjerujem da im se neke stvari moraju oprostiti, iako ih treba upozoriti na propuste. Realno, uvjeti u kojima su se događale naše predstavice nisu bili idealni: broj gledatelja je bio prevelik, čime je jedan dio zakinut od sudjelovanja. Općenito, kad se predstave organiziraju po školama, dolazi se zato sto se mora, ili se bježi sa satova, a tek manji dio dođe zato sto zaista nešto želi naučiti i vidjeti.
To mi je posve razumljivo i najviše sam kritična prema svojoj profesiji koja nikada ne čini dovoljno da se približi svojim gledateljima: kako mladima, tako i onima starije generacije. Da ne duljim: dobra ste publika: bili biste još bolji kad bismo se češće družili i kad bi naša druženja shvatili kao mogućnost da napravite nešto za sebe, da se iskušate, da izađete iz svoje uloge kćeri ili sina, učenice ili učenika, i pokušate biti - ono sto u svojom suštini jeste: mladi ljudi otvoreni za nova znanja, ljepotu i - život!
Što kažu učenici - kao glumci u predstavi Matea Miletić (II. E): ''Svidjelo mi se aktivno sudjelovanje u predstavi. Mogla sam biti netko drugi, … Poznate i svakodnevne emocije sam mogla iskoristiti na pozornici, biti izražajnija. Pozitivan je moj ukupni dojam o ovakvom načinu prezentiranja života, rada i stvaralaštva W. Shakespearea.'' Karmen Jakoliš (II. E): ''Shakespeare je faca, mislim on je klasik, a teme su mu vječne i uvijek se iz njih može izvući nešto novo za sebe. Drago mi je da sam mogla sudjelovati u predstavi. Nadam se da ću se uključiti i u njihovu ljetnu radionicu u Dubrovniku.''
Kada planirate novi posjet našoj školi? Javit ćemo se sljedeće kalendarske godine s ponudom svoje predstave o Moliereu. Poslat ćemo i ravnateljici prijedlog da barem jedan učenik ili učenica sudjeluju u našem projektu Ljetne radionice - ako bude zainteresiranih. Zato bi trebalo osigurati sredstva za smještaj i prehranu, dok sam učenik plaća samo put do Dubrovnika i članarinu koja iznosi 300 kn pa demo vidjeti hoćemo li sto uspjeti od toga ostvariti.
|
Ekonomska škola Šibenik |