2021-03-15 17:41:40 Život u skladu s načelima održivoga razvoja (uz Svjetski dan prava potrošača) Svakodnevno radeći na eTwinningovu projektu Sustainable Schools 4 Sustainable Europe, obrađujemo 17 ciljeva održivoga razvoja i trudimo se postati održiv(ij)a škola u održiv(ij)oj EUropi. Danas, na Svjetski dan prava potrošača/World Consumer Rights Day, koristimo priliku kako bismo predstavili projektne aktivnosti učenika 2. c i 3. e razreda koji su tijekom nastave engleskoga jezika na daljinu/online i u razredu (prosinac 2020. – veljača 2021.) promišljali o svojim potrošačkim navikama i iskustvima, o neobičnim životnim iskustvima pojedinaca, o pravima potrošača i zaštiti istih te o tome kako biti odgovorni građani potrošačkoga društva. Učenici su tijekom projektnoga rada brusili svoje jezične vještine (slušanja i čitanja s razumijevanjem, govorenja i pisanja), vještine kritičkoga i kreativnog razmišljanja, argumentiranja i debatiranja. Ostvareni su ishodi na razini aktivnosti povezani s očekivanjima svih međupredmetnih tema: Građanski odgoj i obrazovanje – učenik promiče ljudska prava i pravila demokratske zajednice, promiče kvalitetu života u zajednici i aktivno sudjeluje u zaštiti ljudskih prava; Osobni i socijalni razvoj – učenik uviđa posljedice svojih i tuđih stavova/postupaka/izbora; Održivi razvoj – učenik djeluje u skladu s načelima održivoga razvoja s ciljem zaštite prirode i okoliša te promoviranja socijalne pravde; Poduzetništvo – Učenik prepoznaje važnost odgovornoga poduzetništva za rast i razvoj pojedinca i zajednice; Učiti kako učiti – učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje; Zdravlje – učenik razvija tolerantan odnos prema drugima; Uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije – učenik samostalno stvara nove sadržaje i ideje ili preoblikuje postojeća digitalna rješenja primjenjujući različite načine za poticanje kreativnosti.
Na poziv Hrvatskoga debatnog društva, učenik naše škole Andrej Has i prof. Opačak u prosincu 2020. uključili su se u projekt Demokracija za početnike Dokukina (zagrebačkoga kina specijaliziranog za dokumentarne filmove). Tijekom online radionice predstavljen je makedonski dokumentarni film Medena zemlja (Honeyland) koji je osvojio tridesetak nagrada na najznačajnijim svjetskim festivalima i nominaciju za Oscara u kategoriji dokumentarnoga filma te najboljega međunarodnog filma. Nažalost, zbog nedovoljna broja sudionika (srednjoškolaca) dogovorena je online rasprava o filmu otkazana. Prof. Opačak odlučila je ponuditi filmski sadržaj svim učenicima 3. e razreda tijekom nastave engleskoga jezika na daljinu. Uslijedila je veoma kvalitetna online rasprava o problemima iz filma, a učenici su pokazali iznimnu zrelost, spremnost na zauzimanje za život u skladu s prirodom i osjetljivost spram socijalne nepravde. Budete li imali priliku pogledati film, nećete biti razočarani. „Medarica Hatidže živi s bolesnom majkom i pčelama u izoliranome makedonskom planinskom mjestašcu. Njihov težak, ali harmoničan suživot neočekivano uzdrma dolazak novih susjeda. Mnogobrojna i glasna obitelj predvođena beskrupuloznim paterom familiasom Husseinom nastanjuje svoju kamp-prikolicu pored Hatidžine kamene nastambe. U ovome fascinantnom filmu ogleda se suvremeni odnos čovjeka prema prirodi – njegova nemilosrdna eksploatacija i zanemarivanje u slijepoj utrci za maksimiziranjem profita.“ (Tekst je preuzet s mrežne stranice Art-kina.)
U sklopu nastavne cjeline Working Life učenici 2. c razreda upoznali su čovjeka (bivšega menadžera) koji se odrekao novca kako bi živio sretno… Usvojivši novi pojam (freeconomy) koji je skovao Mark Boyle (Moneyless Man iz teksta u udžbeniku), promišljali su o tome kako bi izgledala njihova godina bez novca (My Moneyless Year). Nisu svi bili oduševljeni… Skenirajte pokoji QR kod na priloženoj slici i poslušajte… Razmišljanja su učenica potaknula naše međunarodne partnere u eTwinningovu projektu na promišljanja o istoj temi i zajedničku obradu cilja br. 12. Odgovorna potrošnja i proizvodnja/Responsible Consumption and Production.
U sklopu nastavne cjeline Shopping učenici 2. c razreda usvojili su novi pojam – Fairtrade. Većini je učenika ovaj oblik trgovine bio potpuno nepoznat, a jednoglasno su zaključili kako je veoma potreban današnjemu svijetu i obećali potražiti u trgovinama proizvode s prepoznatljivim znakom. Evo što kaže Sara: Fairtrade is good for farmers because they can develop their businesses, invest in their communities and protect the environment. Fairtrade is good for consumers because there are many products available in local shops and there are many products on sale, which are of better quality and taste. Fairtrade is good for the environment because we don't pollute that much, farmers are growing more trees and crops together, they have wildlife conservation projects... I think that I saw a Fairtrade sign, mostly on bananas and oranges. I haven’t paid attention to it before, I thought it was just a meaningless sticker. Now I will pay more attention because I think it is a more fair and healthier way of production.
Isti su učenici učili o utjecaju boja (ambalaže i reklamnih materijala) na potrošače te promišljali o ostalim faktorima koji pozitivno (ili negativno) utječu na motiviranost za kupnju određenih proizvoda ili usluga. Pogledajte odgovore učenika na priloženome digitalnom/Mentimeter oblaku riječi... Rezultati male razredne ankete o utjecaju boja na kupovne navike učenika 2. c razreda, kao i zaključci učenika nakon obrade teksta u udžbeniku s istom temom, pokazuju da se naši mladi potrošači ne razlikuju mnogo od potrošača u ostalim dijelovima Europe i svijeta. Rezultati ankete dostupni su u OVOM Googleovu dokumentu; na istome mjestu možete pročitati više o utjecaju boja na potrošače i provjeriti vlastita očekivanja. Tijekom veoma zanimljivoga online sata engleskoga jezika učenici su predstavili odabrane proizvode čije boje šalju snažnu poruku... Želite li naučiti više, OVDJE možete pročitati o uporabi boja u marketinške svrhe.
Učenici su tijekom nastave engleskoga jezika naučili i koja su njihova prava (kad su u ulozi potrošača), kako ih zaštititi i što učiniti u slučaju kršenja njihovih prava. Imali su priliku navesti prava o kojima bi rado učili. (Oni su budući upravni referenti – ovo ih područje osobito zanima!) Na temelju primjera u Wizer.me radnome listu naučili su kako ostvariti pravo na povrat novca nakon kupnje neispravnoga proizvoda. Nakon oblikovanja usmenoga iskaza, uslijedilo je uvježbavanje i (samo)vrednovanje pisane žalbe s elementima poslovnoga pisma na engleskome jeziku. Važno je znati svoja prava i svakodnevno, ne samo danas – na Svjetski dan prava potrošača, promišljati o istima, zauzimati se za ista! Budimo svakodnevno odgovorni građani održivoga društva! Ivana Opačak, prof. savjetnik |
Ekonomsko-birotehnička škola Slavonski brod |