2009-05-29 00:00:00

Dobro došli na sat lektire u Njarnjas Grad !
 
….i tko hoće znat koji je ovo grad koji se ovdi vidi, ovo je Njarnjas Grad, Njarnjasi ga su zidali, Njarnjasi ga gospoduju, Njarnjasi mu su i zakone dali..“
 
Tekstom iz Dunda Maroja, Dugi Nos, negromant, Branimir Krizmanić, učenik  2. d razreda, započeo je nastavu hrvatskoga jezika i književnosti u školskoj knjižnici. Odjeven u zanimljiv kostim s maskom dugoga nosa, na radost učenika 1b i 1e razreda uveo nas je u 16. stoljeće, kada je živio i stvarao naš veliki renesansni komediograf, Marin Držić. Prolog, Josp Jerkovac, učenik 1 c razreda, proveo nas je kroz zanimljivu PowerPoint prezentaciju pod naslovom: Dobro došli na sat lektire u Njarnjas Garad."
 
         Nije tajana da učenici naše škole ne vole čitati i „ i da od knjiga bježe“ ,kako je to spomenuo Dugi Nos u igranoj sceni na početku sata. S ciljem da učenike zainteresiraju za knjigu i čitanje, naša školska knjižničarka, Jadranka Gabriša Perković i nastavnice hravatskoga jezika i književnosti, prof. Blaženka Lukačić i prof. Sanja Tomazinić Krotin, osmislile su zajedno: Program poticanja člitanja.          Na suvremen i zabavan način, kroz timski rad , razvijajući partnerske odnose, knjižničarka, nastavnice i učenici (koji se sami jave ili ih nastavnice odaberu) sat lektire u školskoj knjižnici učine nezaboravnim doživljajem.          U četvrtak, 28. svibnja prema nastavnom planu i programu hrvatskoga jezika i književnosti za prve razrede , na redu je bila nastavna cjelina: Humanizam i renesansa u hrvatskoj književnosti. Nastavna jedinica: Marin Držić. Blok sat je izgledao ovako:   1.    ŠKOLSKI SAT         Glazba: La Muzika di note; izvode Dubrovački Trubaduri (uz PowerPoint pp  s Interneta – Dubrovnik noću).          Igrana scena: Prolog Dugog Nosa, Negromanta( Prilagođen tekst: igraju učenici 2d r. IOŠ-a: Baranimir Krizmanić i Josip Jerkovac,1 c r.)          Njarnjas Grad – savršenstvo sklada i ljepote          Sadržaj PwerPoint prezentacije:      * Upoznajmo Njarnjas Grad - biser Jadrana          (Dubrovnik danas,znamenitosti,poznati Dubrovčani, zanimljivosti).      * Držićev Njarnjas Grad na vrhuncu moći i slave (Dubrovačka republika, unutrašnja i vanjska politika,javno i privatno, dnevni i noćni ritam grada).      * Dubrovnik - grad Držićevog zavičajnog iskustva(O Držiću: kratki žvotopis, što i kako je pisao, Držić političar,glumac urotnik ).      * Je li Držić doista bio opasnik ?      * Renesansni pogled na svijet kroz djela M. Držića (fortuna, virtu….)      * Zbiljski stanovnici Držićeva Njarnjas Grada (stvarni likovi koje nije slučajno odabirao).      * Dubrovačka svakodnevica u djelima Marina Držića         (Istraživački rad učenika: Što su jeli, kako su se odijevali i kako su izgledali stari Dubrovčani. Brad kao simbol mudrosti i muževnosti – učenici sami govore o tome što su istražili ).    2. ŠKOLSKI SAT   *Pomet na suvremen načinvideo zapis igrane scene učenika Srednje škole    Glina (igraju: Dražen Ančić i Nikša Odić, učenike je uigrala i pripremila prof. Ljerka Ikasović) , Program obilježavanja “500 godina rođenja Marina Držića”, srednjih škola SMŽ  koji je u listopadu 2008.g. održan u Hrvatskoj Kostajnici    * Radionica: Marin Držić u svakodnevici renesansnog                       Dubrovnika    ( Podjeljeni u 5 skupina učenici će samostalno istražujući tekst  iz knjnige : S. Stojan: Slast tartare,- Marin Držić u svakodnevici  renesansnog Dubrovnika, pokušati odgovoriti na neka pitanja i  povezati razmišljanja renesansnog čovjeka s razmišljanjima  suvremenog čovjeka 21. st. tj. aktualnost Držićevih djela danas).   *  Evaluacija sata   * “Slasna tartara” (Dubrovačke čakule) na stolu    školske knjižnice (degustacija slasnog kolača načinjenog prema receptima starih Dubrovčana).   Na početku sata učenici su dobili pitanja kao poticaj za razmišljanje: •         Što bi Držić danas pisao ? •          Koga bi njegovo pero s veseljem neštedmice razobličilo ? •          Kome bi se danas slatko smijali gledajući njegove predstave ?      *    Koga bi prepoznavali ? •          Koji bi danas bili njegovi ljudi nahvao ? •          Bi li mu danas vladajuće strukture pravile probleme ? •          Bi li danas Držić pisao urotnička pisma i s kojim prijedlozima ?     *     Da smo slušali Držića možda danas ne bismo gradili Pelješki most ?    Na satu lektire u Njarnjas Gradu bile su i : ravnateljica Slađana Tadić, te dvije nastavnice iz Kutine, prof. Julija Panjičanin (Školska knjižnica Tehničke škole) i Ana Demut (Škoska knjižnica OŠ „Z. Franka“).  Na kraju „feštizijade“ učenici (sata lektire u školskoj knjižnici) i nastavnice su uživali  u   Dubrovačkim čakulama – kolač pripremljen prema receptu starih Dubrovčana.  Evaluacija sata: učenici su dali ocjenu: 5+.  Program će se nastaviti i slijedeće školske godine još bogatiji i suvremniji.   Ovom prilikom zahvaljujemo školskim knjižničarkama, profesoricama u : Graditeljsko tehničkoj školi Zagreb, Evici Martinović, koja nam je poslala  rijedak i treško dostupan materija (crteži slikara I. Grubića – likovi iz Držićevih djela), Milki Macan, Medicinska škola Dubrovnik( dokumetarno igrani film: Od tartare do urote), Dr. sc. Slavici Stojan (HAZ-u, Zavod za povijesne znanosti Dubrovnik) što je film ustupila (tako da sada imamo i film i knjigu).  

 


Industrijsko - obrtnička škola Sisak