| 2025-01-15 10:27:57 20. Noć muzeja: Muzeji – vidljivi i nevidljivi Primjer dobre prakse inovativnih metoda poučavanja u sklopu projekta BrAIn
Izložba slika umjetne inteligencije Noć muzeja – 20. obljetnica Poveznica teme Noći muzeja i umjetne inteligencije Kao što muzeji kroz nevidljive procese istražuju i oblikuju vidljive zbirke, tako i umjetna inteligencija kroz složene algoritme stvara vizualne prikaze koji nose poruke. No, otvaraju se i pitanja – što je vidljivo, a što nevidljivo u umjetnosti koju stvara AI? Je li kreator slike algoritam, njegov programer ili netko tko koristi AI kao alat? Ova pitanja poslužit će kao temelj našoj današnjoj aktivnosti, gdje ćemo usporediti umjetničke radove stvorene AI-om i djela hrvatskih umjetnika iz 20. stoljeća. Raspravljat ćemo o etičkim aspektima umjetne inteligencije i njenom utjecaju na umjetnost, pokušavajući razumjeti kako se razvijaju granice između vidljivog i nevidljivog u stvaranju i percepciji umjetnosti. Aktivnost za učenike: Umjetna inteligencija i umjetnost – etički aspekti (trajanje: 4 sata) Nastavna cjelina: Etički aspektiKorelacija: Stvaranje umjetne inteligencije vs. stvarna umjetnost Cilj aktivnosti Razviti kritičko razmišljanje o utjecaju umjetne inteligencije na umjetnost i društvo. Istražiti etičke dileme koje proizlaze iz primjene umjetne inteligencije u kreativnim procesima. Razviti sposobnost donošenja informiranih odluka o korištenju tehnologije u umjetnosti. Povezati iskustva izložbi s teorijskim znanjima o umjetnoj inteligenciji. Struktura aktivnosti 1. Uvodni dio (30 minuta)Aktivnosti: Razgovor i refleksija Pitanja za poticanje diskusije: Što vas je najviše iznenadilo na izložbi slika koje je stvorila umjetna inteligencija? Kako doživljavate razliku između AI umjetnosti i umjetnosti slavnih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća? Kratak pregled ciljeva aktivnosti. Pojmovno razjašnjenje Objasniti razliku između stvaranja umjetničkih djela od strane ljudi i generativnih modela umjetne inteligencije. Predstaviti ključne etičke dileme u vezi s AI u umjetnosti (autorska prava, autentičnost, ljudska kreativnost). 2. Radionica (2 sata)Faza 1: Analiza i usporedba (60 minuta) Zadatak 1: Učenici u grupama uspoređuju slike iz dviju izložbi prema sljedećim kriterijima: Emocionalni dojam: Koje emocije izazivaju? Tehnička izvedba: Što primjećuju u stilovima i tehnikama? Poruka i simbolika: Postoji li razlika u komunikaciji poruke? Izvještavanje grupa: Svaka grupa iznosi svoje zaključke.Faza 2: Rasprava o etičkim aspektima (60 minuta) Postaviti ključna pitanja za diskusiju: Je li umjetnost stvorena od strane AI "prava" umjetnost? Treba li umjetnička djela generirana AI-om imati istu vrijednost kao djela stvorena od strane ljudi? Kakve implikacije AI ima na rad umjetnika i budućnost umjetnosti? Učenici iznose svoja mišljenja, koristeći argumentaciju temeljenu na izložbama i teorijskom znanju. 3. Zaključni dio (30 minuta)Zadatak za učenike: Učenici individualno pišu kratki osvrt: Što sam naučio o vezi između AI i umjetnosti? Koje etičko pitanje smatram najvažnijim i zašto? Kako bih ja odgovorno koristio umjetnu inteligenciju u stvaranju umjetnosti?Napomena: Rezultati (plakati, prezentacije i refleksije) naknadno će se objaviti na stranicama škole kao dio rasprave o AI i umjetnosti za ostale učenike. |
| Trgovačka škola Split |