2013-06-10 20:25:00 Gundulićev kršćanski svjetonazor i domoljublje Ivan Gundulić, dubrovački je barokni književnik koji je kroz svoja najznačajnija djela, na različite načine, ohrabren svojim stvaralačkim umijećem, provodio jednu te istu političku ideju. Mačica se javlja u vremenu protureformacije- obnove koju Crkva vrši unutar svojih zidova, kao odgovor na Lutherovu žestoku reformaciju. Potaknut baroknim svjetonazorima i humanističkim nasljeđem renesanse, Gundulić u svojim djelima promiče duhovnu svijest, „pravovjerje“, kudi i osuđuje oholost te slavi vrlinu kao trajnu vrijednost. U religioznom epu „Suze sina razmetnoga“, vidljiva je Gundulićeva barokna duhovnost. Kroz pregršt metafora, alegorija, hiperbola i končeta, stvara patetičnu fabulu o sinu- pokajniku koji se, osiromašen duhom i tijelom, iz tuđine vraća domu. Povratak mu je obilježen pokajničkim jadima i kajanjem. Po povratku, biva očišćen od svih grijeha te primljen u naručje oca kojega je napustio. U Skrušenju, trodijelne kompozicije, vidljiv je kršćanski svjetonazor koji slavi Boga i njegovu bezuvjetnu ljubav koja je sve spremna oprostiti. Gundulićev Osman, nastao je kao djelo koje se bavilo ondašnjim aktualnim temama- smrću sultana Osmana te bitkom kod Hoćima u kojoj su Turci poraženi od strane Poljaka. Pjesnik u svojem herojskom epu, početnim stihovima, osuđuje oholost, izaziva je na sukob. Kroz djelo se provodi priča o moći sveslavenstva koje je Poljake učinilo pobjednicima i osuđuje se „krivovjerstvo“ muslimana koje je rezultiralo smrću sultana Osmana. Sultan je izazvao prevrtljivo kolo sreće- nekada je bio vladar svijeta, a na koncu je ubijen od izdajničke ruke svoga roba. Mačica je, u najznačajnijoj hrvatskoj melodrami „Dubravka“, opjevao svetu slobodu Dubrovačke republike. Okrunio ju je kao vrlinu koje svi trebaju biti željni. U opisivanju Dubrave, pjesnik se koristio arkadijskim elementima kojima je dočarao ljepotu i gizdavost nepokorene slobode. U epskim epizodama Miljenkova junaštva, Gundulić odobrava borbu za pravdu. Konačnim raspletom radnje i alegorijom Miljenkova i Dubravkina vjenčanja, pjesnik je stvorio sretan završetak u kojemu je istaknuo kako je za trajnu slobodu potrebno slijediti, kako Božje, tako i svjetovne zakone morala.
Dijana Kovačević 2a |
Srednja škola Lovre Montija |