Noć knjige – razmišljanja mladih o distopiji
Autor: Mario Gumbarević, 29. 4. 2024.
Noć knjige manifestacija je koja je usmjerena na populariziranje knjige i čitanja i koja simbolično objedinjuje dva datuma – Svjetski dan knjige i autorskih prava (23. travnja) i Dan hrvatske knjige (22. travnja).
Svake godine Noć knjige obrađuje drugu temu. Tako je prošle godine ova manifestacija bila posvećena fenomenu umjetne inteligencije, a ove godine glavna je tema predstavljena sloganom „Kad je prizma kataklizma: knjige za izazovna vremena“. Globalni ratovi, društvene i financijske krize, iskorištavanje prirodnih resursa, klimatske promjene obilježavaju suvremeni svijet zbog čega se takve teme odražavaju i na književnost.
O velikim književnim djelima distopijske književnosti jučer su u Gradskoj knjižnici i čitaonici Slatina na panel raspravi „Utopija i distopija“ sudjelovali učenici Srednje škole Marka Marulića. Uz pripremu svojih profesora Sanje Mrzljak Jovanić i Zorislava Jelenčića predstavili su poznata djela Aldousa Huxleya, Georga Orwela i Raya Bradburyja. Govorilo se o osnovnim obilježjima koncepata „utopija“ i „distopija“ i njihovim prepoznatljivim elementima u književnosti i popularnoj kulturi općenito. Srednjoškolci su nam otkrili koji su elementi distopije u djelima „Vrli novi svijet“ („Divni novi svijet“), „1984“ i „Fahrenheit 451“ prepoznatljivi i u svijetu koji nas okružuje te kako, nasuprot tome, oni sami zamišljaju utopiju. Učenici su na kraju odgovorili na kratko pitanje o tome koje sadržaje preferiraju čitati: one koji upozoravaju na loše aspekte društva, odvraćaju misli, motiviraju na promjene ili nude nadu.
Distopiji i kataklizmi usprkos, jednostavnom raspravom i druženjem srednjoškolci su u Gradskoj knjižnici i čitaonici Slatina stvorili temelj puno optimističnijeg scenarija.
Izvor teksta i fotografija: Radio Slatina
Tema ovogodišnjeg obilježavanja Dana planeta Zemlje glasi: „Investiraj u naš planet“. Učenici naše škole na panou su zorno prikazali posljedice utjecaja čovjeka na naš planet te predložili konkretne aktivnosti koje možemo i trebamo poduzeti. Materijale za pano prikupili su učenici: Tereza Đorđević (2.a) , Anamaria Jokić (3.a), Valentino Đumlija (3.a), Ines Schweigert (4.b) dok su u izradi panoa sudjelovale učenice: Lana Kovačević (3.a), Gabriela Kovačević (3.a), Ines Schweigert (4.b) i Izabela Štimac (4.b). Mentor učenicima je profesorica Dragana Medved.