2013-03-12 10:12:00 Treći razredi na kazališnoj predstavi ZKM-a Idiot, Fjodora Mihajloviča Dostojevskoga
Kakav dojam ostavljaju književno djelo i njegova scenska izvedba, najbolje će iskazati sami učenici svojim komentarima nakon odgledane predstave. Usprkos mojoj strepnji da će predstava, u trajanju od gotovo četiri sata, za njih biti nezanimljiva jer zahtijeva znatno snažniju koncentraciju od uobičajene, na veliku radost pokazala se neutemeljenom. Učenici su već za vrijeme pause izrazili svoje zadovoljstvo predstavom kao i želju za skorašnjim odlaskom u kazalište. Pripremila: Nina Selman Hrvatić, prof. Više pod Opširnije :-)
“Velika književnost zahtijeva veliku predstavu. Na velikoj pozornici No što zapravo možemo klasificirati kao veliku književnost? U koje razdoblje ju možemo smjestiti ? Može li se uopće velika književnost smjestiti u jedno razdoblje? O tome bi se dale voditi mnoge polemike, ali jedno je sigurno, Dostojevski jest tvorac najrespektabilnijih djela kako i u doba realizma, tako i općenito. Za Dostojevskog bismo mogli reći da je on tzv. Idealist svoga doba. Kroz svoja djela prožima tematiku vezanu uz ljudsku egzistenciju, smisao života, pravdu, nepravdu među ljudima i probleme čovjeka i njegova psihičkog života, dakle sve ono što nije tipično za realiziam njegova vremena.
Stoga se s pravom Dostojevskog smatra ocem modernije velike književnosti. U nimalo lagan pothvat upistio se Popovski, jer prikazati psihološku igru koju Dostojevski vješto koristi kako bi zakomplicirao radnju, jest i pomalo nezahvalan projekt. Kao redatelj, Popovski je morao prikazati glavnu radnju koja obiluje unutrašnjim monolozima i pritom pokazati i sve psihološke promjene likova, a ne smije se zaboraviti da taj paket mora zadobiti pažnju publike.
Iako je dojam koji mi dobivamo o njoj u suštini negativna predznaka, ona se ipak pokušava othrvati nemoralu i neetičnosti, ali na kraju traži bijeg u istom, misleći kako bi svojim dotadašnjim načinom života zatrovala palog anđela predstave - kneza Miškina. Miškin se zaljubljuje u Nastasiju na prvi pogled, to je neupitno. Poslije ljubav nestaje i počinje prevladavati osjećaj odgovornosti za ono što su joj učinili drugi. On nju pomalo i žali, ali ju ne spašava od društvene sramote. Njemu društvena čast ne predstavlja ništa, a to potkrepljuje već moju prije navedenu tezu o njegovoj dječijoj osobnosti.
Kneza Miškina mogli bismo nazvati žrtvom vlastite dobroćudnosti i naivnosti. On i Aglaja imaju tu dječiju dobrotu ,no knez Miškin upravo zbog te dobrote postaje lutka. Njime je jako lako manipulirati te to njihovu ljubav čini nemogućom.
Sve u svemu, Popovski je na izrazito konvencionalan način uveo dašak kinematografije na daske koje život znače. Time je vjerojatno pridobio i veći interes, ali i postavio letvicu visoko za sve ostale redatelje koji žele prenijeti veliku književnost u kazališne dvorane. Što se tiče Idiota čini mi se da je ovaj roman/predstava kritika društva, a ne odbacivanje dobrote. Dobivamo dojam da dobri ljudi trebaju preuzimati ulogu kameleona, treba sakriti tu dobrotu, jer u protivnom će doći na udar zla koje bi moglo poljuljati naše svjetonazore. Ana Ćuća
''Kombinacija vrhunske glume glumaca, scene i efekata nije mogla biti bolja, što je i bilo nagrađeno gromoglasnim pljeskom i ovacijama.'' Ivan Kuljanac
''Ova predstava pokazatelj je kako novac nije rješenje svih problema iako se njime može kupiti sve pa i ljubav, ali pitanje je kakva će to ljubavi ustvari biti. '' Toni Barun
''Tematika je i danas aktualna. I danas imamo društva u kojima se može naći jedan drugačiji pojedinac što čezne za novcem koji često nadvladava moral. ''
Josipa Šandor
|
Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina Velika Gorica |