« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Piše: Gordana Nikolić, profesorica savjetnica
UNESCO ASPnet koordinatorica Gimnazije Metković
Od 6. do 11. travnja, u Zaječaru u Srbiji je održan Drugi Forum mladih Jugoistočne Europe o svjetskoj baštini UNESCO-a – za mir i održivi razvoj, na kojemu su sudjelovali predstavnici 12 zemalja: Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore, BJR Makedonije, Mađarske, Rumunjske, Bugarske, Albanije, Grčke i Cipra. Organizator skupa bilo je Udruženje za Ujedinjene narode Srbije, u suradnji s Povjerenstvom Republike Srbije za UNESCO, a u koordinaciji s Centrom za Svjetsku baštinu UNESCO-a u Parizu i Uredom UNESCO-a u Veneciji.
Hrvatsku su predstavljale dvije škole: Gimnazija Metković te OŠ Tina Ujevića iz Osijeka. Iz Gimnazije Metković na Forumu mladih sudjelovale su učenice drugoga razreda AntoniaObrvan i Nives Mustapić s profesoricom Gordanom Nikolić, dok su osječku školu predstavljale učenice osmoga razreda Ena i Hana Šprem s profesoricom JasenkomVajdić.
Sami Forum, edukacija i aktivnosti su se odvijali na engleskome jeziku i protekli su vrlo uspješno. Cjelokupni program Foruma bio je isplaniran, popunjen i sadržajan, bez gotovo imalo slobodna vremena. Organizirana su predavanja, radionice, praktične vježbe, prezentacije i plenarne sjednice te je usvojena i zajednička Deklaracija koja će biti dostavljena svim školama. Ona će sadržavati i prijedlog za uključenje u nastavne sadržaje upoznavanje svjetske baštine, čuvanje i djelovanje na njezinu održavanju i uređenju.
Uloga Foruma je razvijati obrazovne i participativne aktivnosti za zaštitu svjetske kulturne i prirodne baštine kao i pomagati sudionicima uspostaviti mrežu za daljnju suradnju na regionalnoj i međunarodnoj razini. Za učenike je to bila prilika upoznavati ljude iz drugih zemalja, učiti o svojoj baštini i, što je naročito važno, otkrivati svoju ulogu u očuvanju svjetske baštine. Učiteljima i nastavnicima, Forum je bio prigoda za rasprave o novim obrazovnim pristupima, kako bi pridonijeli implementaciji obrazovnih alata i priručnika o svjetskoj baštini Svjetska baština u rukama mladih, te uspostavljanje mreže za daljnji razvoj obrazovnih aktivnosti na zaštiti svjetske kulturne baštine.
“Vrijednosti kulturnog naslijeđa imaju ogroman značaj za svako društvo, naročito za mlade generacije zbog kojih čuvamo spomenike, jer upravo njih vidimo kao njihove buduće čuvare. Ovaj forum predstavlja platformu u okviru koje će mladi iz 12 zemalja moći razmijeniti iskustva, stavove i mišljenja, ali i prenijeti nam ideje o budućnosti naslijeđa i o filozofiji zaštite” – rekao je pozdravljajući skup Bratislav Petković, Ministar kulture u Vladi Republike Srbije.
Tijekom rasprava i radionica, učenici su predstavili projekte svojih škola koji su provedeni u skladu sa standardima i smjernicama iz priručnika Svjetska baština u rukama mladih. U dijelu programa Foruma demonstrirana je i obrazovna simulacija rada UNESCO-va Odbora za svjetsku baštinu, što je učenicima bila jedna od najzanimljivijih aktivnosti ovog Foruma.
Za sudionike Foruma organizirani su višekratni obilasci arheološkog lokaliteta Felix Romuliana u blizini Zaječara, ogromnog rimskog kompleksa s kraja 4. stoljeća i jednog od najvažnijih kasnorimskih lokaliteta u Europi, koji se od 2007. nalazi na popisu UNESCO-ve svjetske baštine. Također su upriličeni posjeti zaječarskom Muzeju, Glazbenoj školi i grnčarskoj radionici te turistički izleti u Negotinsku krajinu gdje se nalaze čuveni podrumi (pimnice) negotinskoga vinogorja i gdje su sudionici Foruma, uz lokalne specijalitete i karakteristični etnozvuk članova Udruge frulaša, imali priliku upoznati kulturu i tradiciju ovoga dijela Srbije.
Metkovske gimnazijalke oduševljene su sudjelovanjem na Forumu mladih i stečenim dragocjenim iskustvima. Vrlo uspješno prezentirale su projekte svoje škole i zajedno s osječkim timom priredile izložbu na kojoj su uz promidžbene materijale i specijalitete predstavile svoj kraj i zemlju.
Dani realiziranja projekta bili su prožeti upoznavanjem, druženjem, razmjenom saznanja i iskustava te stvaranjem prijateljstava i dogovorima o međusobnoj suradnji.