« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
MLADI LIDERI XVI. GIMNAZIJE NA DJELU - MOBILNOST ZA AKTIVNO EUROPSKO GRAĐANSTVO
Završio je i naš posljednji Erasmus projekt grupne mobilnosti iz akreditacije u ovoj školskoj godini, pod nazivom „Young Leaders for Active EU Citizenship“. U projektu je sudjelovalo šest jako motiviranih i, nakon održanog projekta, jako hvaljenih učenika – mladih lidera iz maturalnih razreda: Lana Makarun iz 4.a, Nino Radočaj i Eva Jurišinac iz 4.b, Kaja Krolo i Rino Štaba iz 4.d, te Jana Tepuš iz 4.e. Projekt su organizirale i vodile profesorice Sunčana Lea Kolbezen i Mirela Hrubi, a odvijao se intenzivno nekoliko mjeseci na vrlo zanimljiv način, tzv. „blended learningom“ (“miješano učenje”), s puno aktivnosti učenja prije same mobilnosti, dogovorima i diskusijama s učenicima drugih škola u projektu, izrade loga i definiranja programa projekta, traženja smještaja i povoljnih karata... A prije svega, u prvom planu je bilo učenje o radu zastupnika i sastavu Europskog Parlamenta, te praćenje rada i rasprava o važnim temama u EP na redovnim sjednicama, te praćenja izvještaja o aktivnostima od strane Stalnog predstavništva EP u RH, a sve u svjetlu novih parlamentarnih izbora za zastupnike u Europskom parlamentu, i sudjelovanje mladih u glasanju na izborima.
Sama mobilnost u Brežice u Sloveniji i u institucije EU u Briselu je trajala 5 dana, od 10. travnja do 14. travnja 2024. godine, a ovog smo puta radili s dvije partnerske škole, Gimnazijom Brežice iz Slovenije, i IES El Parador iz Španjolske. Da smo imali više vremena i mogućnosti, uključili bismo i pozvali u projekt još više škola, jer smo, s našim partnerima, osmislili vrlo koristan program za učenje o aktivnom građanstvu mladih, koji u budućnosti može poslužiti i drugim školama, i novim generacijama učenika za učenje o Europskoj uniji. U našoj zamišljenoj i željenoj viziji, to bi mogao biti svojevrsni„meet-up“ događaj, susret što više škola i njihovih predstavnika u EU institucijama u isto vrijeme, gdje bi učenici svi zajedno stjecali znanje, razvijali vještine i kompetencije aktivnog građanstva i osnaživali se za kritičko mišljenje i ulogu donositelja odluka i promjena. Tako bi bolje osvijestili europske vrijednosti i europski identitet, razmjenjivali stavove i mišljenja, te promicali aktivno sudjelovanje mladih u demokratskim procesima. Izdvojili bi važne teme i goruća pitanja važna za mlade ljude, koji čine i grade budućnost Europske unije.
Ovaj je projekt planiran već početkom školske godine, a nastavak je i projekta s temom „EU democracy: values, challenges and possibilities for young people“, održanog u siječnju i ožujku sa školom INS Torredembarra iz Katalonije. Smatrali smo da je važno, naročito za učenike četvrtog razreda gimnazije, naučiti što više o stvarnim mogućnostima i demokratskoj participaciji mladih u aktivnom građanstvu, dijelom u samom posjetu europskim institucijama „in situ“, i vidjeti gdje i naučiti što točno donosioci odluka za EU rade, dobiti ideju o poslovima u institucijama EU, te još više osvijestiti koja je uloga tih institucija u životu svih nas, Europljana, te na koji način su povezane i ovise jedna o drugoj za konačno političko i demokratsko uređenje našeg kontinenta.
Datum je izabran jer se u to vrijeme odvijao u Briselu veliki događaj za mlade, „European Youth Week“, a događaj otvaranja tjedna mladih zvao se „Level Up“, s geslom „Voice Your Vision“. Radilo se o radionicama i užarenim raspravama o temi kao što je mogućnost glasanja mladih za zastupnike u Europskom parlamentu, gdje bi se granica pomakla na 16 godina starosti, umjesto sadašnjih 18 godina, te diskusijama o drugim važnim temama koje se tiču mladih, te stavu da oni moraju imati jači glas i izraziti svoju viziju života u EU. U pripremnim aktivnostima projekta, posjetu Kući Europe u Zagrebu, saznali smo od zaposlenika Službenog predstavništva EU u Hrvatskoj, da je postotak sudjelovanja punoljetnih građana u Hrvatskoj na prošlim izborima za EP bio samo 29%, što nas je potaknulo da s velikim žarom istražimo klubove i sastav Europskom parlamenta, izradimo Padlet i predstavimo ga učenicima obje škole koje su bile naši partneri u projektu. Jedna od najzanimljivijih aktivnosti je u Briselu bio susret s mladima iz cijele Europe, koji su slučajnim odabirom izabrani za sudjelovanje u događaju, te su ih naši učenici osobno intervjuirali, i saznali njihov stav prema glasanju, o ulozi i radu europskih institucija i zastupnika, te njihovom osobnom aktivnom građanstvu i mogućnostima sudjelovanja mladih u građanskim inicijativama, mrežama i organizacijama.
Jedno od najvećih užitaka u projektu je bio susret s dvije bivše učenice XVI. gimnazije, a sada zaposlenice europskih institucija već više od 10 godina, Laurom Lui, iz odjela novinara u Europskom ekonomskom i socijalnom odboru, i Gordanom Mlačak, direktoricom službe zaposlenika i jedinice mobilnosti u Vijeću EU, koje su nam, ne samo omogućile neposredni uvid u prostor institucija, već su osobno prihvatile prenijeti nam mnogo znanja o radu i ulozi tih institucija, kao i o njihovom poslu u njima. Naši su se učenici tamo osjećali kao pravi budući lideri, poput brojnih ministara i predsjednika koji ulaze na sastanke crvenim tepihom pored 27 zastava svih europskih zemalja i donose najvažnije odluke za sve nas, građane Europske unije. Uvelike nam je pomogla i zaposlenica Europskog parlamenta, Jasna Marić Krajačić, koja je uvela naše i španjolske učenike na sajam „Level Up!“ događaja, te je učenicima ispričala o svom dugogodišnjem radu s mladima i uspješno realiziranim projektima koje je vodila. Učenici su razgovarali i s Dominikom Žganecom, savjetnikom u Odboru za poljoprivredu, koji već 11 godina radi u Europskom parlamentu, te su ga učenici pitali o njegovom radu i poslu. A dao im je i intervju na slovenskom jeziku, s obzirom da je radio i sa slovenskim kolegama. Učenicima je posebno zanimljiv bio susret s hrvatskim učenicima europske škole EEBIV u parku Cinquantenaire, gdje su putem neformalnog učenja saznali o njihovom životu u Briselu, školovanju, planovima i mogućnostima, te usporedili sistem europske škole s našim hrvatskim sustavom srednjoškolskog obrazovanja. I naravno, „zapratili“ su se na društvenim mrežama! Diskutirali su i čuli iz prve ruke njihove stavove o hrvatskom i europskom identitetu, u Europi koja je raznolika i geografski, ekonomski, kulturalno i jezično, a opet ujedinjena u istim vrijednostima i ciljevima.
Učenici su u projektu razvijali i međukulturne i jezične vještine, razgledavši glavni grad Belgije i koristeći više stranih jezika koje uče i govore. Upoznali su i djela belgijskog slikara Magrittea i drugih nadrealista na izložbi „Imagine“. Dobili su uvid i u svakodnevni ritam života u Briselu, snalazili se u gradskom prijevozu, promatrali ljude u gradu - i bilo je gotovo nemoguće zaključiti iz koje europske zemlje potječu, osim ako nisu uspjeli čuti jezik kojim govore. Probali su i tipična belgijska jela i specijalitete, pommes frites s 50 vrsta umaka, belgijsku čokoladu i sladoled. Slikali smo se i kod Atomiuma, jednog od simbola Brisela, a koji nismo imali vremena potpuno razgledati, kao ni park Mini Europe, pa nešto ostavljamo i za sljedeći posjet ovom predivnom, kozmopolitskom gradu, koji je sada, ono što je nekada vjerojatno u povijesti bio Rim – cijela Europa u jednom gradu!
Jesu li učenici razvijali svoje vještine vođenja, u ovom intenzivnom projektu, prvo u Sloveniju vlakom, a odmah dan poslije avionom u glavni grad Europske unije, i to uz izlaganja i diskusije? I jesu li spoznali ulogu mladih donositelja odluka i promjena? Što su sve naučili i osvijestili u ovom projektu i timskom radu s učenicima drugih škola, u razgovorima sa zaposlenicima i nakon posjeta institucijama EU i Kući europske povijesti? Naših će šest lidera sve to predstaviti svim maturalnim razredima i ostalim učenicima i profesorima na predavanjima, u našoj i drugim školama, lokalnoj i široj zajednici. Uz pomoć digitalnih alata izradit će još radova, te prikazati rezultate, nova znanja i zaključke. Možda će nove generacije naših učenika pozvati učenike novih europskih škola u sličan projekt i zajedničko okupljanje i učenje o europskim vrijednostima te razmjenu ideja za svijetlu budućnost EU. Svi učenici zajedno, koji su sudjelovali u dva projekta o europskoj demokraciji i aktivnom građanstvu, organizirat će proslavu Dana Europe, 9. svibnja u školi, koji se planira održati zajedno s II. gimnazijom, a na proslavu su pozvani i slovenski učenici iz Gimnazije Brežice, kao što će i naši učenici ići na lokalni EYE event u Brežice, krajem mjeseca svibnja.
Mirela Hrubi, prof.
Ovaj projekt financira Europska unija. Izneseni stavovi i mišljenja su isključivo autorova i ne odražavaju nužno stavove Europske unije ili Europske komisije.
ERASMUS - KATALONIJA
Od 17. do 23. ožujka 9 učenika drugih, trećih i četvrtih razreda u pratnji profesorice geografije Nataše Kauzlarić sudjelovalo je u grupnoj mobilnosti u uzvratnom posjetu školi INS Torredembara iz Katalonije u sklopu Erasmus+ projekta "EU Democracy - values, challenges and possibilities for young people". Bogat sedmodnevni program obuhvatio je širok dijapazon tema vezanih uz sami projekt, ali i općenito o Europskoj uniji. Kroz planinarenje krajevima u okolici Torredembare i usputna predavanja učenici su upoznati sa suvremenim ekološkim problemima tog područja, a grupnim radom i predavanjima u njihovoj srednjoj školi detaljnije su se uhvatili u koštac sa temama projekta - točnije njihovim uzrocima, posljedicama i rješenjima, ali i njihovom manifestacijom u kontekstu nekih drugih društvenih pojava (kao npr. fake news). Učenici su se također i praktično upoznali sa vrijednostima, izazovima i mogućnostima za mlade u EU kroz predavanje i razgovor sa gradonačelnikom Torredembare koji im je usto približio i društveno - povijesni kontekst Katalonije unutar Španjolske i Europske unije. Boraveći u obiteljima i družeći se sa svojim katalonskim vršnjacima te njihovim prijateljima naši su učenici iskusili pravi prosječni život mlade osobe na drugom kraju Europske unije, što ih je iznimno kulturološki obogatilo te im donijelo nova iskustva i znanja. Učenici su i praktično i teoretski dobili izravan i kvalitetan uvid u ono što se ističe kao ideja ovog projekta (kako je uostalom istaknuto u njegovu nazivu). Spoznali su sve što se nudi nekoj mladoj osobi u jednom kulturno, društveno i povijesno raznolikom i kompliciranom području kao što je to Katalonija - koje su njene obrazovne, karijerne i ostale bitne mogućnosti.
Osim samog rada na projektu, učenici su imali priliku posjetiti Tarragonu i Barcelonu, usput otkrivajući njihovu povijest i intrigantne priče. Družili su se i zabavljali sa svojim katalonskim kolegama bavljenjem sportom na plaži i veslanjem te u sklopu ostalih aktivnosti. Za kraj projekta organizirana je svečana večera učenika, profesora i roditelja tijekom koje su svakom od učenika dodijeljene diplome koje svjedoče o sudjelovanju u ovom Erasmus+ projektu. Sljedećeg jutra naši su učenici dirljivo ispraćeni na vlak od strane njihovih domaćina te su se u Zagreb vratili prepuni dojmova u kasnim večernjim satima. Na kraju ovoga projekta, možemo zaključiti kako su se svi učenici vratili obogaćeni mnogim novim i korisnim iskustvima i znanjima o tome kakve mogućnosti imaju unutar EU i Erasmus+ projekata te mnogim lijepim sjećanjima i poznanstvima koja će ih zadugo pratiti u životu.
Napisao: Vito Vlašić, 3.d