Ususret Uskrsu
Prema: Nives Opačić, ˝Što znači, odakle dolazi˝
Približavamo se još jednom Uskrsu, najvećem kršćanskom blagdanu. Zadnjeg dana raspojasanog mesopusta, poklada, karnevala još smo se najeli mesine svake vrste i nezaobilaznih krafni, fanjki, poderanih gaća, fritula. Onda smo se na Pepelnicu (ili Čistu srijedu) skrušili, a svećenik nam je — u znak pokore — posuo malo pepela po glavi i tako smo ušli u vrijeme korizme, četrdesetodnevnoga posta ili četrdesetnice. Ime vuče od lat. quadrigesima, što znači četrdeset. Premda danas četrdesetnicu najčešće vezujemo uz razdoblje preduskrsnoga posta, ona je nekoć značila svaki post od 40 dana (npr. za nečije smrti i sl.). Korizma završava Velikim tjednom, a ovaj pak počinje nedjeljom zvanom Cvjetnica. Ona je spomen na Isusov svečani ulazak u Jeruzalem i uvod u Sveto trodnevlje — tri posljednja dana Velikoga tjedna. Sveto trodnevlje otvara Veliki četvrtak, u narodu znan i kao Zeleni četvrtak, s obaveznim špinatom, matovilcem ili mladom zelenom salatom (nečim zelenim) na jelovniku.
Mrsipetak
Zanimljivo je da se za taj dan preporučuje neko jelo, što ima uporišta i u Bibliji: na Veliki četvrtak slavi se Isusova posljednja večera s učenicima. Veliki petak spomen je Isusove smrti na križu, nakon izdaje, uhićenja, preslušavanja pred židovskim Velikim vijećem i Pilatom, osude i križnoga puta do Golgote. Velika subota dan je tuge za Isusom, koju briše i pretvara u radost nedjelja, Uskrs, dan Isusova uskrsnuća. Veliki je petak u Katoličkoj crkvi dan posta i nemrsa (a ona čeljad koja bilo kojega petka mrsi ne zaslužuje ljepše ime nego mrsipetak, mrsipetka). Nemrs je suzdržavanje od namirnica mesnoga podrijetla i uopće masne hrane, a post je odricanje od jela, odnosno uzimanje samo jednoga potpunoga obroka, dok druga dva treba smanjiti bar za trećinu. Postoji i tzv. suhi post, što znači biti cijeli dan (24 sata) samo na kruhu i vodi. Taj post uključuje izbjegavanje svakoga kuhanog i začinjenog jela. Njega Crkva ne propisuje, on je dobrovoljan. Za samu riječ post kao kršćanski religiozni termin ne možemo tražiti potvrdu u praslavenskom jeziku, jer kršćanstvo ne seže u to povijesno razdoblje. Općenito se misli da je u Panoniji u doba Ćirila i Metoda posuđena iz got. (čudi se tome i sam etimolog Petar Skok, sic!) fastan, stvnjem. fasta, a put je mogao ići preko njemačkih misionara. Zanimljiv je i glagol koji se danas ne javlja kao povratni — postiti se — a koji znači moriti se postom. No zato nam je još vrlo poznat glagol ispaštati — trpjeti zbog učinjenih grijeha, koji u sebi, kao i post, krije trapljenje.
U starije doba post se sastojao u tome da se nije jelo dosita niti se smjelo jesti meso. Danas se razlikuje nemrs od zakona posta (lex ieiunii), koji samo ograničuje količinu hrane, a vrsta jela nije važna (što znači da bi se i za posta moglo jesti i meso).
Post i nemrs obvezni su samo na Pepelnicu i na Veliki petak (od čega se izuzimaju djeca, starci i bolesnici, a i oni koji ni inače nemaju što jesti). Mrsiti znači jesti meso. Riječ je u ovom značenju zabilježena na južnoslavenskom terenu i u ukrajinskom jeziku. Zanimljivo je da je prvotni stcslav. glagol siti sbmr značio griješiti, okaljati se (tj. prekinuti post). Postom se, naime, čistimo (sjećamo se još Čiste srijede!) od mesa i teške masne hrane.
Svega u košarici
Kada u mislima i molitvi (čvršći i odaniji i u bdjenju ili u cjelonoćnom hodanju »za križem«) provedeno barem ta tri dana s Isusom sjećajući se njegove muke i smrti, nastupa veliki prijelaz — Isusove zemaljske egzistencije u nebesku, a naše žalosti u radost uskrsnuća. Hebrejska Pasha spava i u korijenu kršćanskog Uskrsa. Riječ pesah u vezi je s glagolom preskočiti, prekoračiti, a »Isus je znao da je došao njegov čas da prijeđe s ovog svijeta k Ocu« (Iv 13, 1). Ovako očišćeni i uronjeni u kršćansku poruku, teško ćemo pomisliti da Uskrs krije u sebi krijes, kresati, iskru (uvijek mi je lijepo i uzbudljivo slušati i čitati fra Bonaventuru Dudu!), najviši i najžarči Sunčev domet o ljetnom solsticiju i ujedno oganj koji se palio tomu u čast. Nama danas uskrsnuti znači ustati iz mrtvih, podići se, no poganstvo još jednom kuca na kršćanska vrata.
A onda se u cik uskrsne zore baka ili koja vrijedna žena, dok njezina družina još spava, iskrade iz kuće i uputi u crkvu na svetenje, blagoslov hrane. U košarici je od svega pomalo: pinca, kuglof, šunka, sir, rotkvice, mladi luk, hren, pisanice, čak i malo soli. Za uskrsni doručak (nakon duga i naporna posta ukućani ga jedva čekaju) najprije se jede od svetenja, i to svi. Tek se potom pune želuci većim količinama neposvećene hrane. Uskrs je proljetni blagdan (i opet nam poganstvo kuca na vrata), a jaje — bez kojega nema uskrsnih narodnih običaja — simbolizira plodnost, novi život, periodičnu obnovu prirode. Ono je znak prijateljstva, ljubavi i pomirenja, o čemu nedvosmisleno svjedoči i poruka s jedne pisanice: »Ovo jaje za ljubav se daje«. Pa tuc-tuc po njemu i sretan vam Uskrs!