IZVAN OKVIRA - Čudesni svijet tkanina
Autor: Marijana Lazar, 25. 4. 2024.
U srijedu, 24. travnja 2024., posjetila nas je odgajateljica Petra Simonović i povela nas u čudesni svijet tkanina. Kroz igru smo obogatili znanje o vrstama tkanina i njihovim svojstvima, upoznali različite teksture, dizajnirali torbe te spoznali kako je nastala viljevačka vreća, simbol našeg mjesta i zašto je važno čuvati svoju kulturnu baštinu.
U priču o tkanini ušli smo kazalištem sjena. Učenici su pozorno pratili konac koji je bio u potrazi za svojim parom. Na putu je susreo gumb, košulju i škare. Bilo je cike i vike, prevladavala je tuga i nemoć dok se na sceni nije pojavila igla, njegov savršeni par.
Učenici su bili oduševljeni pričom sjena nakon koje smo razgovorom o predstavi došli do analiziranja odjeće u kojoj su došli u školu, kako je nastala i od kakvih je tkanina šivana.
Nakon uvodne aktivnosti uputili smo se u drugu učionicu u kojoj su bili postavljeni centri s različitim aktivnostima za učenike.
1. KAKO SE ŠTO ZOVE? – spoznajno - istraživačka aktivnost
Opis aktivnosti: Na zidu učionice postavljen je plakat s vrstama i nazivima tkanina (samt, traper, organza, pamuk, svila, flanel, pliš, frotir, juta), a pored svakog je i mali džepić. Za plakat su koncem pričvršćeni manji dijelovi istih tkanina. Dijete na osnovi taktilnog i vizualnog doživljaja može pridruživati (staviti u džepić) tkanine iste teksture.
2. NIT DO NITI – radno - praktična aktivnost
Opis aktivnosti: Koristeći male tkalačke stanove (drveni okviri s pričvršćenim čavlićima na gornjoj i donjoj strani te razvučenim koncima koji čine osnovu tkanja), dijete može ispreplitati niti vune ili tkanine te na taj način imitirati proces tkanja i nastanka platna.
3. DOBRO JE ZNATI ŠIVATI GUMB! – radno – praktična aktivnost
Opis aktivnosti: Manji komadi platna prethodno su pričvršćeni u drvene okrugle okvire kako bi djetetu bilo jednostavnije pravilno držati materijal prilikom procesa šivanja. Vizualnim prikazom serije fotografija šivanja gumba, dijete može vidjeti postupak i redoslijed radnji prilikom šivanja, a zatim se i okušati u šivanju. Sam postupak šivanja bit će i usmeno pojašnjen.
4. ZVEC, ZVEC, ZVEČKA – glazbeno - manipulativna aktivnost
Opis aktivnosti: U tri manje posude raspoređene su drvene perle, plastični gumbi i metalne ziherice kao i pribor za prenošenje – perle žlicama, gumbi hvataljkama, a ziherice pincetama. Spomenuti materijal prenosi se u za to predviđene plastične bočice, a kada je preneseno dovoljno materijala, bočice se mogu koristiti kao zvečke. Ponuđeni su i slikovni zapisi ritamskih fraza te dijete surađujući s ostalom djecom može izvoditi iste.
5. USPOREĐIVATI JE LAKO – PROBAJ KAKO! – logička aktivnost
Opis aktivnosti: Na stolu je ručno izrađena vaga s dva pomična kraka i osloncem u sredini kao i digitalna vaga te konci/vune različite gramaže. Koristeći vagu dijete može uspoređivati težine ponuđenog materijala te mjeriti masu na digitalnoj vagi, a na plastificiranom predlošku može bilježiti rezultate svojih zapažanja.
6. GUMB PIZZA – matematička aktivnost
Opis aktivnosti: Predložak u obliku kruga, podijeljen je na deset jednakih dijelova, a u dvije posudice raspoređeni su gumbi i štipaljke na kojima su znamenke od 1 do 10. Dijete ima mogućnost pridruživanja znamenki i gumba ovisno o tome što je zadano, a što nedostaje.
7. 1, 2, 3 ISTRAŽUJMO MI! – istraživačko - spoznajna aktivnost
Opis aktivnosti: Na stolu su postavljene dvije lupe s unaprijed pripremljenim preparatima za promatranje – nit svile i organza te olovka i papir. Promatranjem preparata na lupi dijete može crtati razliku u nitima koje ju vidjelo i uočilo. Osim toga, pripremljeni su i manji komadi istih tkanina (svila i organza), pincete i povećala. Dijete može proučavati tkanine, pokušati izdvajati niti svake od njih te tako uočavati od čega je načinjena tkanina.
8. KOJE TKANINE PIJU VODU? – istraživačko – spoznajna aktivnost
Opis aktivnosti: U plastičnim posudama pripremljeni su komadi različitih tkanina (pamuk, traper, koža). Ponuđene su kapaljke i voda te prenošenjem vode na tkanine dijete ima mogućnost promatrati i uspoređivati moć upijanja svake od njih, a svoja zapažanja može bilježiti u tablicu.
9. PLAHTA U BOJI – likovna aktivnost
Opis aktivnosti: Na stol je postavljen još jedan stol koji je okrenut naopako (s nogama okrenutim prema gore) kako bi dijete moglo slikati u stojećem položaju. Bijela pamučna tkanina (plahta) omotana je oko nogu stola, stvarajući tako „platno“ za slikanje. Dijete oslikava temperama prema vlastitoj želji i interesu.
10. TORBICA – likovno - kreativna aktivnost
Opis aktivnosti: Ponuđene su platnene torbice te materijal za kreativno stvaralaštvo – vrpce, trake, mašne, perle i čipka. Svako dijete prema vlastitim željama može ukrasiti torbicu.
11. TAKTILNI MEMORY – senzorna aktivnost
Opis aktivnosti: Na drvenim oblutcima zalijepljeni su komadi tkanina različite teksture (dva su jednaka). Aktivnost se provodi s povezom na očima, a dijete korištenjem samo osjetila opipa treba pronaći dva oblutka iste teksture. Poleđina svakog oblutka obojena je bojom (oblutci koji čine par jednake su boje) te na taj način dijete može izvršiti samoprovjeru.
Završna aktivnost bila je proučavanje zastave našeg KUD – a Đeram Viljevo.
Naime zastava je napravljena od viljevačke vreće, a vreća je u prošlosti služila za čuvanje i prenošenje pšenice, ječma, kukuruza, kupusa, krumpira i gotovo svih namirnica.
Svojom namjenom se svrstala među osnovne predmete koje učenici trebaju upoznati u sklopu našeg projekta " Tradicionalna jela viljevačkog kraja - od sjemena do ukusnog obroka ". Stari naziv viljevčana i potječe od viljevačke vreće - Vrećari.
Nakon što su osjetili teksturu vreće učenici su upoznali i tkane detalje i simbole specifične za naše mjesto ( grb Viljeva, preslice, cvijet lana, cvijet konoplje, viljevačka suza ).
Bilo je vrlo aktivno, učenici su se izmjenjivali u radnim centrima i na kraju pokazali da su puno naučili.
Marijana Lazar, učiteljica RN
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Dnevni tisak |
Obrazovanje |
Ukupno: 225564
Danas: 86