« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Projekt "Mi jedemo odgovorno" je projekt u kojem sudjeluje 55 Eko-škola RH i one će tijekom 2016./2017. nastavne godine provoditi ovaj projekt. Projekt je financiran od strane Europske komisije kao globalni, akcijski orijentiran, odgojno obrazovni program. Pilot projekt "Mi jedemo odgovorno" je prvi pokušaj u EU u izgradnji školskog programa koji rješava ključna pitanja potrošnje hrane. Kroz akcijski orijentiranu pedagošku metodologiju, poznatih 7 koraka Eko-škole, mladi će razvijati kritičko razmišljanje, znanje, vještine i stavove te postati globalni građani i poticati sami sebe za usvajanje novih obrazaca ponašanja i novih prehrambenih navika.
Hrana je u središtu našeg života i to na puno više načina od dobrohotnog utjecaja na naš mozak i tijelo. Poznato je da je hrana odlična poveznica između ljudi, pa čak i između društava, i da trenutno vrlo raznolika paleta prehrambenih proizvoda i recepata putuje svijetom i svakodnevno se koristi. Manje je poznata činjenica da je način na koji proizvodimo, razmjenjujemo i konzumiramo hranu ključ za sve globalne izazove čovječanstva. Naše odluke o hrani izravno utječu na: zdravlje našeg planeta (vodu, tlo, ekosustav, bioraznolikost, korištenje energije, itd.), klimatske promjene, smanjenje siromaštva, daljnji razvoj i rast populacije i javno zdravstvo.
Bitno je osposobiti mlade da budu aktivni i odgovorni akteri naših prehrambenih navika. Naravno, sve počinje s izborom hrane koju konzumiramo i nekoliko pitanja: što jedem, koliko otpada proizvodim, odakle dolazi moja hrana, kako je moja hrana proizvedena i tko ju je proizveo, te kako sve hrana utječe na ljude i planet? Potraga za odgovorima na ova pitanja je iznimno uzbudljivo i prosvjetljujuće putovanje. Svjesno istraživati, doživljavati i primjenjivati druge načine konzumiranja hrane mogu biti uzbudljivi koraci koje ćemo poduzeti kako bismo učinili razliku i postigli globalnu promjenu bez da se pomaknemo s mjesta na kojem stojimo.
Seminar za koordinatore eko projekta "Mi jedemo odgovorno" - 18.listopada 2016. godine u Vukovaru
Seminar je namijenjen nastavnicima i odgojiteljima, koordinatorima odgovornim za realizaciju ovog programa u Eko-školama u Republici Hrvatskoj. Predstavnice naše škole na seminaru su bile učiteljice Ana Kurbalija i Ivana Šakić.
Cilj seminara je pomoći sudionicima da:
- razviju nove spoznaje o potrošnji hrane i širim učincima hrane na ljude i okoliš
- definiraju što znači biti odgovoran potrošač (ključna znanja, stavove, vještine)
- definiraju što znači integrirati globalni razvoj i perspektive obrazovanja za okoliš te kako to učiniti
- primijene metodologiju Programa “ Mi jedemo odgovorno“ u svojim odgojno obrazovnim ustanovama
Predavači
Josip Gregac (Udruga Lijepa Naša) – voditelj projekta
Anita Šetić (Udruga Lijepa Naša) – voditelj programa Međunarodne Eko-škole u Republici Hrvatskoj
Teuta Skorin (Udruga Lijepa Naša) – stručni suradnik
AKTIVNOSTI TIJEKOM PROJEKTA U NAŠOJ ŠKOLI
Biranje Eko-odbora- 24.10. 2016.
Na sjednici učiteljskog vijeća voditeljica projekta Ana Kurbalija i učiteljica Ivana Šakić predstavile su projekt djelatnicima škole. Oformili smo eko odbor sa slijedećim članovima:
Ravnateljica: Anica Špoljarić
Koordinator za eko školu: Ana Kurbalija
Predstavnici stručnog tima: Božena Šustić – pedagoginja, Isabela Pastor Šarić – psihologinja
Predstavnici tehničkog osoblja : Zlatko Uremović- domar, Bernardica Dejanović - kuharica, Marija Popić - spremačica
Učitelji: Ivana Šakić, Marinko Uremović, Mihaela Markić, Katarina Pirić, Kristina Šimunović i Zdravko Erceg
Učenici:
Ema Balen (1.a) Sara Marković (5.a)
Noa Ružanji (1.b) Barbara Vidić (5.b)
Josipa Zovko (2.a) Petra Briševac (5.b)
Anastasia Đurić (2.b) Marijana Farkaš (5.b)
David Ivanović Baljak (6.a) Lana Pipinić (6.b)
Anatea Belić (6.b) Laura Doroslavac (5.a)
Lea Samardžić (3.a) Lucija Bilandžić (7.a)
Dino Mojzeš (3.b) Toni Podrugović (7.b)
Ana Maria Bikić (4.a) Lucija Nikolić (8.a)
Vanessa Mažar (4.b) Ana Crnjac (8.b)
Lucija Lozančić (8.b)
Predstavnik roditelja: Igor Burčak
Vanjski suradnici: kum - Komunalac d.o.o. Vukovar
S učenicima članovima Eko-odbora održana je radionica Dodjela uloga. Podjelom uloga učenici će dio aktivnosti raditi u svom timu. Timovi su sljedeći: kuhar-vođa tima, dobavljač-tražitelj informacija, moderator-oblikovatelj tima, eksperimentalni kuhar-izvor ideja, menadžer-razvrstavatelj ideja, kritičar informator, fotograf-dokumentarist i tajnik.
Čitanje pisma - "Stranci u ogledalu"- 11.11.2016.
Pročitali smo prvi dio stripa „Stranci u ogledalu“. Odredili smo mjesto poštanskog sandučića u kojem će učenici primati i slati pisma. Odgovorili smo na pismo farmeru Đuki i odredili mjesto (pano) preko kojeg ćemo dalje „komunicirati" s farmerom i istovremeno informirati sve ostale učenike i djelatnike u školi o aktivnostima vezanim za projekt.
Analiza hrane - 14.11. - 21.11.2016.
Kako bismo odredili smjer u kojem ćemo ići s osvješćivanjem učenika o odgovornom jedenju, trebalo je utvrditi kakvo je trenutno stanje s hranom u školskoj kuhinji i u našim obiteljima. Proveli smo anketu među 80 naših obitelji kako bismo dobili uvid koliko se odgovorno odnosimo prema hrani i što možemo poboljšati.
Anketu o prehrani u našoj školskoj kuhinji proveli su članovi Eko-odbora u suradnji s kuharicom Bernardicom Dejanović. Anketiranje je fotoaparatom zabilježio član Eko-odbora, fotograf David Ivanović Baljak.
Kada prikupimo sve podatke onda ćemo ih obraditi i analizirati te na osnovu rezultata napraviti Akcijski plan djelovanja.
Analiza rezultata anketa i donošenje Akcijskog plana: 30.11.2016.
Temeljem rezultata analize hrane utvrdili smo koja područja teme “Mi jedemo odgovorno” treba poboljšati te smo na osnovu toga izradili akcijski plan djelovanja. Rezultati anketa i akcijski plan u prilogu na dnu stranice.
Čitanje pisma - "Mnogo pitanja" - 20.1.2017.
Stiglo nam je još jedno pismo našeg farmera Đuke koje smo pročitali kao i drugi dio stripa "Stranci u ogledalu" . Odgovorili smo na pismo i planirali sljedeće aktivnosti u skladu s akcijskim planom djelovanja.
Vaganje hrane u školskoj kuhinji: 23.1.-27.1.2017.
Tijekom jednog tjedna učenici Eko odbora svaki su dan nakon užine vagali hranu koja je ostala kao otpad. Cilj nam je bio utvrditi prosječnu količinu bačene hrane tijekom jednog tjedna.
Rezultati nakon tjedne akcije vaganja odbačene hrane neugodno su nas iznenadili. Izvagali smo ukupno 32,56 kg hrane koja je odbačena (nagrižena hrana) i 3,54 kg hrane koja se mogla još konzumirati (taj tjedan bilo je dosta učenika koji su zbog bolesti izostali s nastave te smatramo da je to ostalo od njih). U srijedu su učenici dobili jabuke te smo nakon te užine izvagali 8,1 kg jabuka koje su bile netaknute te ih se moglo konzumirati. S obzirom na ovakve rezultate, planiramo djelovati na svijest naših učenika te im ukazati na količinu hrane koja se bacila tijekom samo jednog tjedna, kako bismo ih potaknuli da bacaju što manje hrane.
Izrada brošura - veljača 2017.
Učenici članovi eko odbora izradili su i iskopirali u tristotinjak primjeraka brošure u kojima su navedeni normativi koji propisuju količinu pojednine vrste hrane po osobi za često korištene namirnice u kućanstvu. Svrha i cilj brošura je smanjiti količinu otpadne hrane u kućanstvima a koja se baca jer ju nitko ne želi jesti.
Predstavljanje rezultata vaganja hrane : 3.2.-17.2.2017.
Učenici članovi eko odbora napravili su kratku prezentaciju na temu Koliko hrane bacimo? (prezentacija u prilogu na dnu stranice) .Tom prezentacijm su ostalim učenicima u školi predočili rezultate vaganja ostataka hrane poslije školske užine. To su učinili tako da su odlazili na sate razrednika ostalih razreda. Tako su željeli ukazati i na to da se uzgojem i transportom te iste hrane troše energija voda i tlo te da bi svi trebali poraditi na tome da se puno užine ne baca. Osim toga podijelili su brošure s normativima koji ukazuju na to koliko hrane treba kuhati po osobi. Zamolili su učenike da ponesu brošure kući i pričaju svojim obiteljima o ovom školskom projektu. Cilj je smanjiti količinu bačene hrane zbog previše kuhanja. Možda baš ova brošura pomogne nekome da jede odgovorno!
RADIONICA "Zdrava probava" ( prehrana bez mesa) -16.3.2017.
Kako se može dobro jesti i bez mesa uvidjeli su sudionici radionice. Radionicu je održala gospođa Milijana Mitrović, educirana stručnjakinja za makro-biotičku prehranu. Poznata je činjenica da intenzivni uzgoj mesa štetno djeluje na okoliš jer se masovno iskorištavaju tlo, voda i energija. Potaknuti činjenicom da sve više jedemo meso i mliječne proizvode a sve manje žitarica, krumpira i mahunarki pozvali smo gospođu Milijanu da nam pokaže kako se može ukusno i kvalitetno jesti i bez mesa te da s njom pripremimo takve obroke.
Na radionici smo pripremili brojne delicije koje smo potom i konzumirali. Tako su se na stolu našli zapečeni grah, kukuruzni kruh, pečena žuta bundeva, namaz od slanutka, palenta sa začinskim travama, odresci od heljde i još mnogo drugih ukusnih jela. Za neka smo jela dobili i recepte.
Dan ekoškole- projektni dan - 22.svibnja 2017.
Međunarodni dan biološke raznolikosti obilježava se 22.svibnja,. U Republici Hrvatskoj taj se dan obilježava i kao Dan zaštite prirode, a naša škola ga obilježava kao svoj Dan eko škole. I zato smo taj dan odlučili obilježiti kratkom priredbom. Na samom početku zbor je izveo ekohimnu naše škole za koju je tekst napisala učenica Lucija Bilandžić iz 7.a razreda, a melodiju učenice velikog zbora. Ekopredstavu pripremili su učenici 4.a rezreda s učiteljicom Ljiljanom. Naša škola je nastavila tradiciju sudjelovanja na svehrvatskom natjecanju Ekološki kviz Lijepa naša koje se ove godine održavalo u Zagrebu. Na tom je natjecanju sudjelovalo 35 ekoškola, iz naše škole su sudjelovali učenici : Lucija Nikolić ( 8.a ),Margareta Šota (7.a ), Danijel Hideg (6.a ) i Ivan Butigan ( 5.b ). Osim znanja pokazali su i da imaju odične prezentacijske sposobnosti te osvojili 6. mjesto. Danas su nam prikazali dio onog što su radili, njihov praktični rad iz područja biloške raznolikosti. Učenici članovi eko odbora su predstavili dosadašnje provedene aktivnosti na projektu „Mi jedemo odgovorno„. Također su izradili prezentaciju o palminom ulju te su je prezentirali ostaim učenicima kako bi podigli svijest o tome kako korištenje palminog ulja štetno utječe na okoliš. I na kraju su učenici od 4. do 8. razreda sudjelovali u kvizu. Kako bi osjetili dio atmosfere s ekokviza organizirali smo naš mali ekokviz u poznavanju ekologije.
„Shema školskog voća i povrća “ – 30.svibnja 2017.
Učenici članovi eko odbora sudjelovali su u radionici koju su provele djelatnice „Javne ustanove za savjetodavnu djelatnost u poljoprivredi, ruralnom razvoju, ribarstvu te unapređenju gospodarenja šumama i šumskim zemljištima šumoposjednika „ . Radilo se o satu kušanja voća. Učenici su kušali 5 različitih sorti jabuka proizvedenih na lokalnom OPG-u, a zatim su ispunjavali obrazac za ocjenjivanje kakvoće plodova jabuke. Cilj je radionice odabrati voće koje će se učenicima najviše svidjeti a zatim pronaći lokalne proizvođače od kojih će se u škole dopremati voće.