Upute za nastavnike:
e-Dnevnik za nastavnike
Upute za razrednike:
e-Dnevnik za razrednike
Upute za učenike-roditelje:
e-Dnevnik za učenike-roditelje
Školska knjižnica
ŠKOLSKA KNJIŽNICA
Školska knjižnica pruža obavijesti i spoznaje bitne za uspješno uključivanje u suvremeno društvo koje se temelji na znanju i informacijama.
Školska knjižnica omogućuje učenicima stjecanje vještina za cjeloživotno učenje, razvija njihovu maštu i pomaže im da postanu odgovorni građani.
IFLA-in i UNESC-ov Manifest za školske knjižnice
Radno vrijeme
Čišla: PON/UTO/SRI/ PET: 8 – 14 sati
Kostanje: ČET: 8 – 14 sati
Školska knjižnica je organizirana zbirka knjižne i neknjižne građe koju knjižničari nabavljaju, obrađuju, čuvaju i daju na korištenje učenicima i učiteljima zbog zadovoljavanja obrazovnih, kulturnih, informacijskih i stručnih potreba te potiče cjeloživotno obrazovanje.
Temeljne zadaće:
- osigurati intelektualni i fizički pristup građi u svim formatima (medijima)
- uputiti kako unaprijediti stručna znanja
- poticati čitanje i korištenje informacija
- oblikovati strategiju učenja u timskom radu s nastavnicima
Školska knjižnica je mjesto partnerstva, stvaralačkog rada, inovacija i promjena, prostor ostvarenja učenikovih sposobnosti.
Školski knjižničar je nastavnik, suradnik u nastavi, informacijski, knjižnični i pedagoški stručnjak.
ŠKOLSKA KNJIŽNICA I KNJIŽNIČAR IZ DRUGOG KUTA GLEDANJA
Kako školsku knjižnicu i školskog knjižničara vidi i ocjenjuje uža pedagoška sredina (škola), odnosno šira društvena zajednica, nemamo sustavnih istraživanja izuzmemo li rad dr. Vladimira Strugara ,,Ravnatelj škole i školska knjižnica''.
Riječ je o empirijskom istraživanju provedenom u svibnju 2005.g. Anketnim upitnikom obuhvaćeno je 26 ravnatelja osnovnih, 12 ravnatelja srednjih škola te 1 ravnatelj Doma učenika u Bjelovaru.
Istraživani su:
• bitni podatci o školskim knjižnicama
• stručne i osobne kompetencije školskog knjižničara
• sagledani su iz ravnateljske perspektive pojmovi: školska knjižnica, školski knjižničar, kompetencije knjižničara, opseg poslova, načini nabave i izgradnje zbirki…
Ravnatelj škole osigurava: sredstva za uređenje i opremanje prostora, nabavu knjižnične građe, stručna usavršavanja… On stvara materijalne uvjete nužne knjižničaru da bi ostvario svoje poslanje posrednika informacija, pedagoškog stručnjaka koji odgaja za i potiče korištenje izvora znanja (knjiga, časopisa, Interneta i drugih medija…).
Prema spomenutom istraživanju u očima ravnatelja knjižničar je:
• stručni suradnik (32,3%)
• učitelj-stručni suradnik (27,9%)
• stručnjak za knjižnične medije (22,1%)
• te informacijski stručnjak (17,6%).
Od mnoštva osobina školskog knjižničara ravnatelji su posebno istaknuli:
- komunikacijske i kreativne vještine
- poznavanje struke
- primjena pedagoških znanja
Poslove školskog knjižničara ravnatelji su ovako rangirali:
- obučava učenike za pretraživanje literature
- razvija potrebu redovitog posjećivanja knjižnice
- razvija čitalačke sposobnosti učenika
- upućuje učenike u metode istraživačkog rada
- timski s nastavnicima priprema nastavne sate i projekte
- pomaže učenicima pri izboru knjiga…
ISKUSTVO
• Uređenje prostora: izrada idejnog i izvedbenog projekta, opremanje knjižnice
• Projekt nove škole i mjesto knjižnice unutar škole
• Informatizacija školskih knjižnica (2000.-2010):
• Nabava računalne opreme i instalacija Interneta
• Nabava računalnog programa
• Edukacija knjižničara
• Revizija i otpis
Knjižničari, knjižnični i informacijski stručnjaci, posrednici su znanja i važni sudionici društva znanja. U novije vrijeme knjižničare se definira kao informacijske stručnjake iako je pojam informacijski stručnjak znatno širi jer obuhvaća uz knjižničare i «upravljače znanjem (knowledge managers), voditelje informacijskih odjela (chief information office), osobe koje razvijaju službe i usluge na webu (web developers), informacijske posrednike i savjetnike.»
Temeljne kompetencije knjižničara povezuju stručne i osobne vještine i znanja, a mogu se sažeto prikazati u četiri točke kao:
• upravljanje informacijskim organizacijama
• upravljanje građom što uključuje «identifikaciju, odabir, procjenu, pohranu te pružanje pristupa relevantnim jedinicama građe.»
• upravljanje informacijskim uslugama «od konceptualne faze do oblikovanja, razvoja, testiranja, oglašivanja, pakiranja, dostave i povlačenja usluge»
• primjena informacijskih alata i tehnologija da bi omogućili «najbolje usluge, pristup najrelevantnijoj građi…»
Od mnoštva osobnih kompetencija (profesionalna znatiželja, vizije, lakoća komuniciranja i uvjerljivost, stvaranje partnerstva, sklonost timskom radu, planira i određuje prioritete, kreativnost i inovativnost, fleksibilnost u vremenu stalnih promjena…) najčešće se navode:
• komuniciranje na hrvatskom i stranom jeziku
• osnove matematičke pismenosti te znanja iz znanosti i tehnologije
• osnove digitalne pismenosti
• zna kako se uči
• posjeduje interpersonalnu, intelektualnu, društvenu i građansku kompetenciju
• smisao za inicijativu i poduzetništvo
• kulturna svjesnost
Iako se na prvi pogled čini kako školski knjižničar nije prijeko važna osoba u procesu učenja i stjecanja kompetencija učenika, riječ je o pogrešnom dojmu. Uistinu sveopća informatizacija i internetska dostupnost raznih sadržaja dobrim dijelom zadovoljava učenikove potrebe i daje odgovore na njegova pitanja, ali ne može u suštini zamijeniti školsku knjižnicu i njenog djelatnika. Riječ je o centralnom prostoru škole u koji učenici rado dolaze, pišu domaće zadaće, druže se, posuđuju i vraćaju knjige, rade na raznim projektima, sudjeluju u izradi sadržaja za pano i slično.
« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |