KOMPOSTIRANJE
Svakodnevno stvaramo sve veće i veće količine otpada. Dio tog otpada možemo reciklirati, ali nažalost još uvijek velika količina odlazi u smeće .
Odvajamo papir, plastiku , metal i staklo koje odvozi lokalno komunalno poduzeće i adekvatno ga zbrinjava. No, što je s velikom količinom biorazgradivog otpada kojeg čini čak 39 % otpada u jednom domaćinstvu? Recikliramo li i njega? Znamo li kako ga reciklirati?
Kompostiranje je najstarija metoda recikliranja biorazgradivog otpada. Kako primijeniti tu metodu, što smijemo, a što ne smijemo reciklirati, kako napraviti komposter i slična pitanja naći će odgovor u našem 5. videozapisu kojim smo prikazali radionicu KOMPOSTIRANJE.
Na kraju, neizostavno prikazujemo i kako reciklirati role toaletnog papira.
PRIHRANA KALCIJEM
Tijekom svog rasta biljka iz tla crpi brojne minerale i hranjive tvari koje su joj potrebne za rast. S vremenom tlo se iscrpi i stoga ga je potrebno prihranjivati, nadoknađivati mu potrošene tvari. Jedan od velikih potrošača kalcija je rajčica te joj je potrebna prihrana. Kako je u duhu razvijanja ekološkog vrta koristiti se samo organskim sredstvima u vlastitom domu možete pripremiti prihranu od ljusaka jajeta. Kako se priprema ova vrsta prihrane pokazat će vam učenici 2. razreda koji su na novoj radionici stjecali teoretska znanja o prihrani, a u praktičnom dijelu primijenili su stečena znanja o sadnji plodoredom.
PLODORED - VEĆI PRIRAST U ORGANSKOM VRTU
3. radionicom pod nazivom PLODORED učenici 3. razreda stjecali su znanja kako povećati prinose u organskom vrtu. Poboljšanje uvjeta i bolji urod osigurat ćemo planiranjem sadnje i sjetve povrća prema redoslijedu koji nazivamo PLODORED. Vrlo važno je plodored svake godine izmjenjivati , a poboljšati ga možemo uvažavajući pravilo DOBRIH I LOŠIH susjeda među biljkama koje sijemo i sadimo.
Kako je sezona sjetve u punom jeku, još uvijek imamo povrća koje trebamo posijati kako bismo do svibnja uzgojili zdrave presadnice koje ćemo premjestiti u naš školski vrt i novi plastenik. Kao posudice u kojima ćemo sijati možemo iskoristiti svakodnevnu plastičnu ambalažu koja nam ostaje kao otpad u domaćinstvu. Možemo je koristiti nekoliko sezona, te time reciklirati, prenamijeniti je i dati joj novu svrhu umjesto da je bacimo i time stvorimo mogućnost da završi u prirodi.
Ekološki odgoj i stvaranje ekološki samoodrživog školskog vrta
U vrijeme suvremenog života i tehnološkog razvoja više nego ikada potrebno je odgajati mlade ekologe sa sviješću o potrebi očuvanja našeg divnog planeta. Potrebu za lokalnim djelovanjem kako bismo globalno pridonijeli u očuvanju Zemlje prepoznali smo u suradnji sa ODCK Darda kao partneri u provođenju zajedničkog projekta Zajedno učimo i stvaramo, bolju budućnost gradimo. Nizom ekoloških radionica u kojima će učenici stjecati znanja i vještine o stvaranju i održavanju ekološki samoodrživog školskog vrta cilj mi je prikazati korak po korak kako stvoriti suživot biljaka i životinja kojima ćemo njegovati i uzgajati biljke bez pesticida i insekticida.
U 1. radionici OSNOVE VRTLARENJA učenici su se upoznali s osnovnim koracima koji su nam potrebni da bismo se upustili u radove u vrtu. Osim odabira alata, volje i želje za radom, potrebna su nam i osnovna znanja vezana uz poznavanje biljaka koje možemo uzgajati, kako ćemo zemlju pripremiti za uzgoj, kako se uz pomoć bubamara riješiti dosadnih lisnih uši koje uništavaju biljke, kako ćemo uzgojem cvijeća dozvati oprašivače da nam pomognu u oprašivanju biljaka cvjetnjača te kako iskoristiti biljke koje se međusobno pomažu i nadopunjuju.
2. radionicom PRIPREMA I POHRANJIVANJE sjemenja učenici su naučili kako svaka vrtlarska sezona završava prikupljanjem sjemenja i njegovim pohranjivanjem za novu sezonu. Mladi ekolozi naučili su kako biljke koje smo već uzgajali i zadovoljni smo njihovim karakteristikama nastaviti i dalje uzgajati u svojim vrtovima. U kadrovima videozapisa prikazujemo kako sačuvati sjeme, a kako je važno sjeme i dobro pohraniti do sljedeće sezone naučili smo izraditi papirnate vrećice za njihovu pohranu. Ekološki osviješteni izradili smo ih od ostataka papira iz naših školskih mapa.
Na kraju svake radionice učenici su u praktičnom dijelu posijali neke biljne vrste o kojima će se nastaviti brinuti u svoji učionicama do trenutka kada će biti povoljni klimatski uvjeti za njihovo premještanje u školski vrt.
*ADVENT u znaku dobrih djela * učenici PO Mece sudjelovat će u projektu Građanskog odgoja 20 dana dobrote * dobrim djelima do osmjeha
U vrijeme kada se sve više duh Božića mijenja za duh konzumerizma i materijalizma, naša mala školica i njeni đaci adventsko vrijeme će obilježiti bojama dobrih djela. Cilj nam je u svim sudionicima projekta 20 dana dobrote probuditi ljubav i dobrotu te osvijestiti važnost međusobnog pomaganja i osjećaja solidarnosti prema onima kojima je to potrebno i koji su usamljeni u dane Adventa.
Nizom zadataka poticat ćemo učenike na volonterizam i uočavanje potreba drugih. Tijekom tih 20 dana, sa zajedničkog panoa u holu škole, otvarat će se svaki radni dan po jedan zadatak, a na stranici škole ćemo svaki dan zadatak objaviti kako bi i oni koji nisu u školi mogli sudjelovati u projektu. Mješovitog su karaktera, neke ćemo odrađivati u školi, neke kod kuće, a svima je karakter potaknuti učenike na rad u zajednici i za zajednicu. Voljeli bismo potaknuti sve nas zajedno na razmišljanje da Božić nisu darovi, već mala djela zajedništva, djela koja druge čine sretnima, a nas ispunjenima i zadovoljnima. Željele bismo da svi vjerujemo kako je Božić ljubav, vjera i zajedništvo. Stoga, uživajmo ovog adventa u činjenju dobrih djela.
1. dan | Tajni prijatelj - izabranom prijatelju pripremi neku sitnicu kojom ćeš ga darivati zadnji dan projekta - 23.12.2021. |
2. dan | Slovarica lijepih riječi |
3. dan | Napiši lijepu riječ prijatelju/prijateljici |
4. dan | Doniraj jednu knjigu ili slikovnicu za svoju razrednu knjižnicu - zadatak se izvršava najkasnije do 22.12.2021. |
5. dan | VEČER MATEMATIKE - zaigraj igre koje si dobio od učiteljice sa svojim ukućanima, uslikajte se i pošaljite slike... i najvažnije... ZABAVITE SE UZ MATEMATIKU! |
6. dan | Očisti čizmice i pripremi ih za sv. Nikolu. |
7. dan | Dan uređivanja učionice - izrada prigodnih ukrasa od papira |
8. dan | Dan kućanskih poslova - pomozi roditeljima |
9. dan | Istraži običaje vezane uz Božić u tvome zavičaju i prikaži ih na plakatu. |
10. dan |
Humanitarni dan - prikupljamo odjeću za potrebite, zadatak se izvršava najkasnije do 22.12.2021. |
11. dan |
Pričaonica - pričanje priča s tematikom Božića Nauči prepričati jednu priču koju ćeš prezentirati svome razredu. |
12. dan | Humanitarni dan - pečenje kolačića koje ćemo podijeliti korisnicima Dnevnog boravka umirovljenika Mece, ODCK Darda |
13. dan | Pomozi baki i djedi u kućanskim poslovima (ili roditeljima ako baka i djeda nisu u blizini i ne možeš k njima) |
14. dan | Istraži i zapiši na nekim drugim stranim jezicima kako se kaže Sretan Božić i Sretna Nova godina . Izradi mali plakat. |
15. dan | Izradi ukras za školsku jelku i donesi u školu. |
16. dan |
Dan društvenih igara - igraj se s ukućanima, fotografiju pošalji učiteljici (do 22.12.) |
17. dan | Humanitarni dan - prikupljamo hranu i higijenske potrepštine za potrebite (do 22.12.) |
18. dan | Izradi hranilicu za ptice - fotografiju pošalji učiteljici |
3.12.2021.
2.12.2021.
29.11. 2021.
LISTOPAD MIRIŠE, ZDRAVLJEM ODIŠE
tekst: učiteljica Nataša Mumlek
fotografije: učenici 4. razreda, učiteljica Sandra Forjan
Učenici kombiniranog razrednog odjela 1. i 4. razreda sudjelovali su u projektu Tjedan zdravog doručka kroz niz aktivnosti. Dvanaest učenika ovog odjela kao prvu aktivnost imalo je planiranje jelovnika. Odlučili smo se svakodnevno tijekom tjedna sami pripremati obroke u školi. Na odabir sam učenicima pružila devet jela koja možemo pripremiti s obzirom na tehničke mogućnosti i vremenski okvir vezan za nastavu i pripremanje jela. Učenici su glasanjem odabrali pet jela. Nakon odabira, jela su prema mogućnostima vremenskog okvira nastave i vremena pripremanja potrebnog za pojedina jela rasporedili obroke prema danima u tjednu.
Druga aktivnost bila nam je svakodnevna priprema obroka. Tijekom pripreme, učenici u bili podijeljeni u tri skupine koje su se svakodnevno izmjenjivale u svojim aktivnostima. Tako su novinari istraživali i fotografirali svaki korak rada, aranžeri su brinuli o dekoraciji i postavljanju pribora za jelo, a kuhari su pripremali obroke.
Tijekom tih aktivnosti, naši novinari fotoreporteri su saznali kako su tijekom tjedna pripreme i kušanja zdravog doručka najzanimljivije aktivnosti bile: razbijanje jaja, kuhanje, pečenje palačinki, postavljanje povrća u sendviče i pripremanje smjese za palačinke.
Komentari učenika na pitanje kako bi opisali tjedan zdravog doručka glase; "Zabavljao sam se dok sam kuhao i hrana mi je bila ukusna.", "Preporučila bih ga svima", "Tjedan zdrave hrane bio je zanimljiv.", "Bilo je fino i zdravo." i "Volim zdravo i zato mi se svidjelo."
Treća aktivnost koju smo provodili bilo je kušanje i ocjenjivanje hrane, podatke smo statistički obradili i prikazali grafikonima koji potvrđuju i izjavu učenika da su sendvič s piletinom i povrćem te palačinke s bundevom jela koja bi svima preporučili.
U isto vrijeme, u našoj drugoj učionici, učenici 2.razreda su cijeli tjedan ocjenjivali školski doručak. Svidjelo im se što su svaki dan u školi jeli povrće.
U ponedjeljak su učenici za doručak uz jaje i perec jeli razno svježe povrće (rajčica, krastavac, paprika, zelena salata…). Svidio im se izgled, miris i okus i tom jelu su svi učenici dali najvišu ocjenu. U utorak su jeli sendvič s povrćem. Jelo im se također svidjelo.
Za srijedu su u školu trebali donijeti neko jelo s povrćem po svom izboru. Šarolikost, kreativnost i raznolikost primjene povrća u prehrani doseglo je vrhunac. Tako su se na dnevnom jelovniku našle delicije poput uštipaka, njoka, raznih tjestenina i sličnoga. Najvišu ocjenu su dobili uštipci s tikvicama, njoke od bundeve s vrhnjem, tjestenina s povrćem i tortilja s umakom od tune i povrća.
Najvišu ocjenu tijekom doručka koji je bio na jelovniku u četvrtak dobio je sirni namaz s dodatkom povrća.
Petak je bio rezerviran za pripremu Smoothieja od povrća ( zeleno lisnato povrće - nekoliko listova blitve, zelene salate, špinata, kelja, grčki jogurt, voda, banana, jabuka, med). Učiteljica Sandra ističe kako su djeca rado probala, ali su napitku dala srednju ocjenu. Najmanje im se svidio izgled napitka. O oduševljenju projektom i sudjelovanjem u njemu najbolje svjedoče riječi učiteljice Sandre:
" Djeci se svidio Tjedan školskog doručka uz povrće. Mislim da su jeli veće količine povrća nego inače. Posebno im se svidjelo što su jelo ocjenjivali. Jedno dijete je reklo da se osjeća kao u emisiji „Večera za pet“. U našem razredu smo tu aktivnost nazvali „Doručak za deset“. Djeca su me zamolila da takav tjedan ponovimo ako je moguće s voćem, zaista su uživali."
Komentari naših oduševljenih drugašića o tjednu zdravog doručka:
Dina: Ocjenjivat ćemo doručak, pa to je kao Večera za pet.
Mateo: Mogli smo ponijeti za doručak i kobasice i one su zdrave.
Nia: Ovo je najbolji doručak ikada.
fotografije: učiteljice Sandra Forjan i Nataša Mumlek
tekst: učiteljica Nataša Mumlek
Rujan rujno ruji, znanje sa svih strana bruji
Dobro nam došli novi učenici * U novu godinu s projektima Budi zdrav – budi fit i Poligon za tjelesnu aktivnost * Kušaonica voća i povrća
Novu školsku godinu započeli smo na najbolji mogući način, novim učenicima, novom školskom kuhinjom, novom zbornicom, novom opremom za nastavu Tjelesne i zdravstvene kulture i Informatike. Pitamo se, može li bolje? Naravno da može. Na nama je da u svemu tome uživamo i učimo, čemu se najviše veselimo.
Ove godine našu školicu uveseljava dvadeset pet učenika od 2. do 4. razreda i pet novih đaka, malih đaka prvaka. Pred kojima je vrlo izazovna godina, a svi ćemo se truditi da im ju učinimo što ugodnijom i veselijom. Koristimo i prigodu svim našim bivšim učenicima zaželjeti sretan početak nove školske godine i što bržu i lakšu prilagodbu na novi prostor, nove prijatelje i nove učitelje.
Školski će obrok biti pripreman u divno opremljenome prostoru, koji sada, sa sigurnošću, može slijediti HACCAP uvjete, a pred nama su veliki planovi u provedbi projekata kojima ćemo promovirati zdrav način života.
O važnosti zdrave prehrane imali smo prilike učiti i na radionici Kušaonica voća i povrća. Prezentirana nam je jabuka GALA i kruška VILJAMOVKA. Učili smo kada su zrele za branje, kako se pohranjuju, kako prepoznati zdravu jabuku i krušku i kada smo se uvjerili da su baš ove koje smo dobili na kušanje zadovoljile sve kriterije, preostao je još samo jedan - zadovoljiti naše nepce.
S radošću konstatiramo da je i posljednji test uspješno prošao, uz komentare nekih naših učenika:
Ivona; „ Ja ne jedem kruške, ali ova je kruška nevjerojatno slatka“.
Una: „ Doslovno ću od sada stalno jesti kruške.“
Da ne bi sve ostalo samo na zdravoj pripremi hrane, naš nas projekt motivira i aktivira u svakodnevnim tjelesnim aktivnostima, koje sada s lakoćom možemo pripremiti na raznolik način i u našim učionicama i, kada nam vrijeme dopusti, na otvorenome prostoru. Uz potporu HZJZ-a u sklopu projekta „Poligon za tjelesnu aktivnost“, puno više vježbamo i vrlo kreativno osmišljavamo aktivnosti koje će nas podići iz naših školskih klupa i aktivirati nas na tjelovježbu.
Naš treći razred sa svojom učiteljicom Jelom Merdić uživao je u ljepotama svoga zavičaja posjetom Kopačkom ritu, a šetnjom predivnim šetnicama parka prirode promovirali su zdrav život.
Na kraju, zaključujemo: poletni, puni snage, volje i entuzijazma svladali smo rujan i smjelo krećemo dalje. Novi su projekti i aktivnosti pred nama. Na nama je da u njima uživamo. Jesmo li u tome uspjeli, saznat ćete uskoro.
PO Mece počinje s nastavom 7.9.2020. prema sljedećem rasporedu:
2. razred u 8.00 sati
1. razred u 9.00 sati
4. razred u 10.30 sati
3. razred u 12.15 sati
Prvog dana učenici i roditelji bit će upoznati s epidemiološkim mjerama kojih se trebamo svi pridržavati kako bismo suzbili širenje epidemije uzrokovane Covid 19 virusom.
Prema već poslanim obavijestima roditeljima, molimo da se OBAVEZNO pridržavamo sljedećega:
- obavezno prikazivanje izmjerene temperature prije ulaska u školu
- držanje fizičke distance od 1,5 m
- prolazak preko dezinfekcijske barijere na ulasku u školu i učionice
- što češće i temeljitije pranje ruku
- uporaba higijenskog pribora prilikom kihanja i kašljanja
- ne dijeliti školski pribor i hranu
- ostati kod kuće ako je dijete bolesno
učiteljica: Nataša Mumlek
Nek' svud ljubav sja, sve ljude neka spaja
Tekst: Nataša Mumlek, učiteljica razredne nastave
fotografije: Josip Sklizović, Zvjezdana Vukoje, Moneta Barukčić - partneri projekta Budimo humani, CK Darda
Provedba projekta Budimo humani pred nas je postavila još jedan zadatak , valentinovski zadatak - kako djecu naučiti voljeti. . Ne jedan dan u godini, ne uz večere, skupe darove, već bezuvjetno, bezrezervno voljeti ČOVJEKA. Njegove mane, boju kože, vjeroispovijest, stavove i naposljetku...njegove vrline. Zadatak nimalo lak, u maniri borbe s vjetrenjačama u današnjem svijetu sve veće sebičnosti i samoljubivosti. No, nekako romantičarski iz dan u dan objavljujem borbu vjetrenjačama i učim ih VOLJETI. Danas se igrala igra asocijacija i dovela nas do pojma ljubavi koji se u maniri Enigme dekodirao kroz šifre i šifrarnik, dijelile su se tajne poruke drugim skupinama, nasmijavale se bake i one nas. Učilo se, natjecalo, smijalo se, rezalo i lijepilo. Voljelo se danas ne kao dječak i djevojčica, momak i djevojka, mama i tata. Voljelo se danas LJUDE, PRIJATELJE, IGRU, UČENJE, ŠKOLU...Voljelo se danas biti ČOVJEK...bez skupih poklona, bez fige u džepu!!! Voljelo se iskreno i sa srcem. Uz završnu pjesmu Nek svud ljubav sja, današnja radionica još jednom je potvrdila da se humanosti uči od malih nogu.
Kad se male ruke slože, sve se može!
Sedmero prvašića u Područnoj školi Mece najviše voli likovnu i tjelesnu kulturu * Ističu da je najvažnije naučiti čitati i računati
Tekst: Nataša Mumlek, učiteljica razredne nastave
Fotografije: Josip Klaić, vjeroučitelj, Jela Merdić, učiteljica razredne nastave, Nataša Mumlek, učiteljica razredne nastave
Iza nas je prvo polugodište još jedne školske godine. Vrijeme koje je bilo osebujno na svoj način, a u kojem smo, unatoč svemu, pronašli vremena za brojne aktivnosti, čije smo trenutke obilježili okom kamere i pisanom riječi.
Za početak, postali smo bogatiji za novih sedmero učenika, đaka prvaka, koji su smjelo krenuli u Školu za Život. Kako sami ističu, za njih je najvažnije vrijeme velikog odmora i pjevanje, a najiščekivaniji predmeti su Likovna kultura i Tjelesna i zdravstvena kultura. U razgovoru s njima saznajem da je jako važno naučiti čitati jer se tako možeš s nekime dopisivati Viberom. Od važnijih životnih vještina izdvajaju i računanje jer tako mogu znati koliko imaju novca za čokoladu i sladoled. Zaključujem da Školu za Život već odavno primjenjuju u svakome smislu riječi i da ju jako dobro razumiju.
Učeći za život, kroz život, Dane kruha obilježili smo radionicom Kruh naš svagdašnji. Usporedili smo kako se pekao kruh nekada davno, a kako se peče danas.Vrijedne ruke učenika 1. i 3. razreda sa svojom učiteljicom Jelom Merdić umijesili su dizano tijesto kako su to nekada radile naše bake. Ispekli su kiflice koje su degustirali sa svojim prijateljima. Za to vrijeme učenici 2. i 4. razreda učili su kako peći moderni kruh u električnome pekaču. Nismo zaboravili ni na naše ptičice, kojima smo ispred školice izradili kućice. Mrvice koje su nam ostale nakon našega degustiranja kiflica i kruha sakupili smo i napunili njihove hranilice. Naučili smo i kako od staroga kruha koji nam ostaje u domaćinstvu izraditi mrvice za paniranje ili mrvice za ptičice.
Sudjelovanjem u projektu Ruksak pun kulture postali smo bogatiji za iskustvo vezano uz dramaturgiju, scenski nastup i plesni pokret. Oduševili smo se predstavom Nepospremljene igračke, koja nam je ispričana glazbom, plesom i pokretom. Nakon predstave odlučili smo kako zaista moramo postati bolji prema svojim igračkama. No, nije to jedino što smo naučili, uz dvije radionice, plesnu i likovnu, naučili smo osmisliti pokret, spojiti ga s glazbom, kretati se u ritmu. Na likovnoj radionici upoznali smo se s origami tehnikom i zaljubili se u nju. Našim gostima poželjeli smo brzi povratak k nama jer smo bili oduševljeni trenutcima provedenima s njima.
Posljednji sunčani dani prije dolaska zime izmamili su nas u školski vrt. Luk je posađen, salata, špinat i grašak posijani. Vrijeme je da priroda krene na svoj odmor.
Da matematika može biti zabavna, uvjerili smo se već četvrti put za redom, sudjelovanjem u projektu Večer matematike, u suradnji s Hrvatskim matematičkim društvom. Sat vremena u večernjem terminu, u duhu Božića koji je zaposjeo našu školicu, učilo se, igralo i pobjeđivalo mame i tate. Pridružili su nam se i veliki brace i seke i time našu atmosferu učinili još toplijom. Zadovoljni uspjehom i odabirom igara, učenici su odlučili te igre igrati tijekom školske godine, čime zaključujemo da matematika nije bauk i da može biti vrlo zabavna.
Tiho, gotovo neprimjetno i ove godine našu školicu ovio je duh Božića. Ukrasili smo školicu, okitili bor, otvarali adventski kalendar, bojali, odbrojavali, rezali, lijepili i pjevali. Mednim danom zasladili smo hladna zimska jutra žličicom zdravlja. Međusobno smo si slali čestitke, učili pisati pisma, skupljali smo hranu i odjeću za potrebite. Učili smo dijeliti, biti plemeniti, misliti na druge, odricati se i biti skromni. Za kraj, uz mirise cimeta, čokolade, oraha i naranče radionicom Božićni kolači pripremili smo slatka iznenađenja za naše obitelji i kući ponijeli svojih ruku djelo.
Da je ribič biti lako, ribič bi bio svatko!
Ponos i dika našega maloga kolektiva u Područnome odjelu Mece * Boravak na svježem zraku Nickov je prioritet * Planovi za budućnost – lov u Sibiru
Tekst: Nataša Mumlek, učiteljica razredne nastave
Fotografija: Jolanka Varga Nikolić, Nickova mama
Ovo je priča o dječaku Nicku Nikoliću, učeniku 4. razreda Područnog odjela Mece Osnovne škole Darda. Naoko obična priča o običnome dječaku, koji obožava svoje slobodno vrijeme. Kažem naoko, jer Nick nije baš tako običan dječak. U mnogo čemu se naš junak razlikuje od svojih vršnjaka.
Za njega će boravak u prirodi i na svježemu zraku biti pitanje prioriteta nad vremenom provedenim u virtualnoj stvarnosti. Zimi će taj dječak jedva dočekati snijeg da sa svojim prijateljima iz ulice sagradi sniježnu utvrdu. U proljeće, kada grane prolistaju, a ptice cvrkutom najave toplinu sunčevih zraka, izjurit će van i provjeriti jesu li drvene kućice na drvetu preživjele nanose snijega i leda. Dolaskom ljeta i napuštanjem školskih klupa na zaslužen odmor, naš će Nick nabaciti pecaljku na rame pa put pod noge do neke predivne baranjske vode. Čak i kada krene na more, Nick svoju pecaljku nosi sa sobom.
Da, vjerujem da ste zamijetili kako Nick zaista nije običan dječak. On neopisivo voli prirodu, voli u njoj boraviti, voli putovanja i, kao svaki dječak, povremeno zaviriti na You Tube kanale kada ne može na one vodene širom naše Baranje.
Ovih je dana njegovo iskustvo postalo veće - njegov trud, upornost i vrijeme provedeno na vodi nagrađeni su kapitalnim ulovom. Nick je prije nekoliko dana ulovio štuku tešku 3 500 grama, dugačku 84 centimetra i time zaslužio divljenje cijeloga našega malenoga kolektiva!
No, krenimo od početka, od prvih ribolovnih koraka. Nick je počeo pecati s dvije i pol godine, a prvoga je šarana ulovio s tri godine i to ne baš zanemarive težine. Šaran je težio 1500 grama! U razgovoru s Nickom, saznajem kako je „krivac“ za njegovu ljubav prema pecanju njegov ujak. S njime najviše vremena provodi u ribolovu, a kada god mogu pridruže mu se mama i tata. Najviše voli pecati na baranjskim kanalima i staroj Dravi, gdje je najviše ribe ulovio.
Na pitanje ima li neku posebnu tehniku pecanja i omiljenu vrstu ribe koju peca, Nick se pohvalio kako ima sve vrsti pecaljki i da zna sa svima pecati i da nema neku vrstu ribe koju više preferira. Bitno mu je samo da svaki sljedeći ulov bude što veći. Kao najveću svoju ribičku želju ističe kako mu je san jednoga dana upecati sabljarku. Iako je zadovoljan i sretan zbog lova na štuke.
I upravo lov na štuke dovodi nas do toga iznimnoga dječaka, koji mi na pitanje kako se osjećao nakon ulova izjavljuje: Kada mi se zakačila na varalicu, nisam posebno reagirao dok nisam ugledao koliko je velika. Počeo sam se tresti od uzbuđenja i povikao sam ujaku da mi dođe brzo pomoći s meredovim. Kada smo ju izvukli, suze su mi krenule od sreće. Još najmanje sljedeća tri dana bio sam uzbuđen i ponosan na svoj ulov.
Nick ima i planove za budućnost: Volio bih obići sva mjesta na svijetu i isprobati sve načine pecanja, npr. lov na štuke u Sibiru. Imam na CD-u dokumentarac o tome, pregledao sam ga stotinjak puta.
Poručio bih svojim vršnjacima da je pecanje super. A osjećaj kada upecaš ribu - neopisiv! Boravak u prirodi i igre vani su najbolje, zaključio je Nick.
Uz ribički pozdrav Bistro!, našem Nicku želim ispunjenje želja i ostvarenje ciljeva.
Tijekom prosinca našom malom školicom zavladao je duh Božića i obilje aktivnosti kojima smo ispunjavali dane u odbrojavanju. Već prvim danom prosinca prozore smo ukrasili božićnim selom koje je naš adventski kalendar.
Đaci prvaci kao najmlađi dobili su čast prvi kititi školski bor. Pridružili su im se njihovi prijatelji iz trećeg razreda već vještim i iskusnim ručicama usmjeravajući ih i govoreći kako moraju postaviti koji ukras. Uvijek iznova vesele se već viđenom ukrasu jer se prisjete tko ih je izradio, a nerijetko uslijedi i pitanje"Učiteljice koji je ono ukras radio moj brat ili moja sestra?" . I tako, uz pucketanje vatre u našim pećima krene pričanje priča kako i kada smo napravili koji ukras i čije su ga ruke izradile.
Dok su se gorljiva i cvrkutava priča, veselje i cika čuli iz školskog predvorja gdje se kitio bor, u učionici dugog i četvrtog razreda tekao je vrlo ozbiljan razgovor i vrlo ozbiljno se radilo. Sijala se pšenica. Tijekom sljedećih dana učenici su marljivo brinuli o posađenoj pšenici koju su ponudili na svom sajmu kreativnosti.
Dani su polako odmicali u odbrojavanju i sve je bilo zabavnije uz Večer matematike koju smo i ove godine održali u organizaciji Hrvatskog društva matematičara 7.prosinca 2017. U edukativnim igrama pridružili su nam se roditelji i starija braća i sestre.
Svaki sljedeći dan donio je obilje veselja, otvarale su se adventske kućice, sladilo se slatkišem iznenađenja, ukrašavala učionica pahuljicama od papira, izrađivali lanci od papira i mjerilo se tko će brže i više, čiji je lanac duži, izrađivale se i pisale čestitke, sakupljala odjeća i hrana za potrebite. Dijelilo se zrnca dobrote lijepim porukama prema djelatnicima naše male škole. Aktivno se svaki učenik uključio u pripremanje priredbe i sajma koji su održani 21.12.2017.
Radili smo u radionicama u suradnji s našim dragim bakama i djedama u Dnevnom boravku umirovljenika Mece, Crvenog križa Darda i oni su bili naši gosti na našoj radionici.
Polako, dan za danom, miris maminih i bakinih kolača sve nam je bliže, jelka miriše, ukrasi se na prozorima sjaje, još malo nas od Božića dijeli i ne preostaje ništa više već da Vam učenici i djelatnici Područnog odjela Mece zažele sretan i blagoslovljen Božić te veselu, zdravlja i uspjeha punu 2018. godinu!
Nataša Mumlek, dipl. uč., učitelj mentor
Dragi naši učenici i roditelji,
pozivamo Vas na Večer matematike 7.prosinca 2017. s početkom u 18.00 sati u prostorijama PO Mece.
Očekuje Vas niz zabavnih matematičkih igara, ugodno druženje i zabavno učenje.
Večer matematike organizira se u suradnji s Hrvatskim matematičkim društvom. Više o projektu promoviranja matematike možete pronaći na
http://www.matematika.hr/vecermatematike/
Veselimo se Vašem dolasku!
Učiteljice Jela Merdić i Nataša Mumlek
Tjedan prije obilježavanja Dana ljubaznosti nizom različitih aktivnosti na Satu razrednog odjela, Likovne kulture i Hrvatskog jezika započeli smo rad na aktivnosti za mjesec studeni koju imamo u našem školskom projektu Budimo humani - pomozimo jedni drugima.
Završna aktivnost provedena je 13. 11. 2017. posjetom Dnevnom boravku umirovljenika Mece. U suradnji s korisnicima proveli smo radionicu u kojoj su male i velike ruke pomagale jedne drugima iscrtati ruku, izrezati je i napisati ljubazne riječi, poruke jedni drugima. Razgovarali smo, rezali, pisali i naposljetku izradili stablo ljubaznosti - lijepih riječi, poruka i želja.
U prostorijama Dnevnog boravka umirovljenika postavljena je likovna izložba učeničkih radova PO Mece na temu LJUBAZNOST.
Prvog dana u tjednu, učiteljica nas je iznenadila satom Domaćinstva na kojem ćemo kiseliti ciklu iz našeg školskog vrta.. Na stolu se nalazila zdjela puna kuhane cikle kojoj je učiteljica gulila koru. Pozorno smo slušali što učiteljica pokazuje i objašnjava kao ćemo raditi. Kada je završila s čišćenjem cikle, učenici su sjeckali ciklu i spremali je u staklenke. Nakon toga je teta Žaklina donijela lonac koji je bio pun tekućine za kiseljenje cikle. Tekućina je bila vruća, pa je učiteljica punila staklenke , a dvoje učenika je nožem istiskivalo zrak iz svake staklenke. Ciklu ćemo kušati uz našu užinu i ostatak izložiti na našem Kreativnom sajmu povodom Božića.
Na kraju sata bili smo jako ponosni na naš zajednički trud i rad i novo stečeno znanje.
tekst i slike: učenica Leticia Parat, 4. razred
Pozdrav jeseni - izvanučionička nastava organizirana je kao praktičan rad u našem školskom vrtu. Kako bismo vrt pripremili za mirovanje tijekom zimskog perioda, bilo je potrebno posijati i posaditi povrtnice koje će u zemlji mirovati tijekom "zimskog sna". Tako su učenici 2. i 4. razreda pripremili gredice na koje su sijali grašak i špinat te sadili luk i salatu.
Posadili smo i drvo patuljaste jabuke koje će ukrašavati naš drugi dio školskog vrta koji je planiran kao mali voćnjak u čijem bi se dijelu tijekom naredne školske godine trebala izraditi učionica na otvorenome.
U petak, 20.10.2017. integriranim nastavnim danom u suradnji s bakama iz Dnevnog boravka za starije osobe Mece, Crvenog križa Darda obilježili smo Dane kruha i Dan jabuka.
Po uzoru na popularni kulinarski show program "3,2,1 kuhaj" pekli smo kolače i kiflice.
Prvi zadatak dvaju timova bio je što prije oguliti, naribati i pripremiti kilogram jabuka. Tim baka koji je bio uspješniji prvi je birao radno mjesto na kojem će raditi i time odredio koje će delicije u suradnji s djecom pripremati. Kako su bake zaboravile naočale za čitanje, suradnja je time postala još bolja jer su učenici čitali recepte i upute. Sigurne i iskusne bake su pomagale u mjerenju kako bi sve bilo uspješno urađeno.
Već na prvom zadatku bila je vidljiva i opipljiva natjecateljska atmosfera u kojoj su jednakim žarom i borbenošću svi nastojali biti što brži i uspješniji. Radilo se timski, radilo se vatreno i složno..
Po završetku prvog zadatka, pobjednički tim je birao radno mjesto te time odredio da će u suradnji s učenicima 2. i 4. razreda peći Pitu od jabuka i Kiflice.
Drugi tim je s učenicima 1. i 3. razreda u njihovoj učionici pripremao Štrudlu od jabuka i Kiflice.
Prošle godine, kada smo mi bili u Dnevnom boravku za starije osobe Crvenog križa Darda, bake su nama pokazale kako se nekada pekao kruh. Ovom radionicom, bake smo "suočili" s modernijim inačicama recepata njima već poznatih kolača i dizanih tijesta koje su mogle pripremati uz sva moderna pomagala suvremenog doba.
Po završetku radionice i ugodnog druženja na obostrano zadovoljstvo malih i velikih, degustirali smo ispečeno te radionicu obojili bojama humanitarnog karaktera i svu preostalu hranu podijelili starijim mještanima naselja.
Suradnja se nastavlja i tijekom ove školske godine kroz projekt "Budimo humani - pomozimo jedni drugima", a već tijekom studenoga najavljujemo druženje u Dnevnom boravku za starije osobe Mece povodom Svjetskog dana ljubaznosti.
fotografije: vjeroučitelj Josip Klaić
tekst: učiteljica Nataša Mumlek
Povodom Svjetskog dana hrane učenici 2. i 4. razreda PO Mece na Satu razrednog odjela pripremali su Sirup od cikle i mrkve. Slasno povrće učenici su uzgojili u našem školskom vrtu. Što su radili na radionici pripreme sirupa, u svom osvrtu napisala je učenica 4.razreda.
Danas smo u školi radili sirup od cikle i mrkve. Neki od nas su rezali i ribali ciklu, a neki su gulili, rezali i ribali mrkvu. U svim poslovima smo se izmjenjivali kako bismo svi radili svaki dio posla. Učiteljica Nataša i teta Žaklina su bile uz nas kao naši mali pomagači. Svi smo se trudili i lijepo radili.
Nakon što pripremimo sve za izradu sirupa, on će morati odstajati 48 sati. Nakon toga bit će spreman za kušanje, pa ćemo ga probati. Taj sirup je jako zdrav za nas i naš imunitet. Voće i povrće je jako zdravo i važno za naše zdravlje.
Jako smo se veselili ovom poslu i jedva čekamo da možemo probati ovaj sirup.
Sirup ćemo ponuditi i na našem Sajmu kreativnosti uoči Božića kada će se moći kupiti. Nadamo se da će Vam se svidjeti naš sirup, trud, marljivost i djelo naših ruku.
Vjerujem kako će se naši roditelji diviti našim radovima i ponositi se našom marljivošću.
tekst: Paola Krnjajić
fotografije: Paola Krnjajić
U jesen kada sve zažuti, a prvi mraz jutro probudi mojom Baranjom se mirisi pripremanja zimnice šire. U bakinoj kuhinji na ajvar miriše, a kod strine se pekmez puši.
Ovih jesenskih dana nisu samo naše bake, mame, strine, tete i ujne vrijedne. I dječica u školi su vrijedna. Marljivo se o jeseni i jesenskim plodovima uči.
U našoj školici zamirisala je jesen u knjigama i pisankama, miriše dunja s ormara, zamirisala je i naša učionica. Za miris su "krivi" četvrtaši koji su se uhvatili posla i skuhali rajčice koje su uzgojili.
U proljeće su vrijedno radili u školskom vrtu, sijali i sadili, zalijevali, okopavali i s puno ljubavi brinuli se o biljkama.
Po povratku u školske klupe dočekao ih je plod njihovog truda, rajčica koju je trebalo skuhati.
U rezanju i čišćenju rajčice pomogle su im učiteljica Nataša i teta Žaklina.
Sve ostale poslove: steriliziranje bočica, kuhanje, pasiranje i punjenje kuhane rajčice Petar, Manuel, Paola, Hana i Leticia uradili su sami.
Svoje proizvode predstavit će na 14.BOŽIĆNOM SAJMU tijekom prosinca 2017.
tekst: učiteljica Nataša Mumlek
fotografije: Hana Bušbaher, Paola Krnjajić i Leticia Parat, učenice 4. razreda PO Mece
Prvi dan škole zasigurno je vrlo važan dan u životu svakog djeteta i njegovog roditelja. Stoga i ne čudi što su uzbuđeni i mali i veliki. Neki sa suzama radosnicama, neki s ozbiljnim licima. Svi uzbuđeni pred velikim korakom malenih ljudi. Prvim danom škole.
Dobro nam došli naši mali prijatelji. Neka vam je sretan svaki dan u školi!
Šarene, nove, mirisne knjige, pernice pune zašiljenih bojica i olovka, torbe spremne da ih se prošeće na malenim leđima, jutro koje miriše na jesen i uzbuđenje. Spremno, vrlo ozbiljno i predano pristupa se prvoškolskim obavezama.
Kako bi prvi dani bili što sretniji i lagodniji pobrinuo se i Lidl te darovao naše učenike malenim znakom pažnje.
Od učenja najbolje je odmoriti se uz užinu. U društvu je sve lakše i slasnije.
Najbolje je odmoriti se između dva školska sata igranjem za vrijeme velikog odmora.
Biti dobar često nije lako. Neki od nas očekuju da smo dobri kada smo poslušni. Drugi će reći da je biti dobar kada si suosjećajan, treći će dodati da bi bio dobar moraš imati razumijevanja prema drugima oko sebe. Puno nas će se složiti da je biti dobar kada pomažeš drugome. I svatko od nas dodat će svoju definiciju dobrote.
Kako se snaći u svim tim zrncima dobrote i bar na neko vrijeme biti dobar po svim ovim definicijama?
Nama se to naposljetku učinilo vrlo lakim. Naizgled.
Entuzijastički, poletno i s puno volje smo krenuli u ovaj projekt. Pridružili smo se brojci od 40-tak škola diljem Lijepe naše i nekolicini škola iz regije koje su sudjelovale na ovom projektu „20 dana dobrote“ kojeg su prije dvije godine pokrenule učiteljice Udruge učitelja razredne nastave Zvono, Sandra Vuk, Željka Zagorec i Snježana Duić.
Svaka učiteljica koja je sudjelovala sa svojim učenicima osmislila je 20 zadataka za svoje učenike koje su „morali“ provoditi od 28.11.2016. do 23.12. 2016. Baš kao i autorice projekta, željela sam ovim aktivnostima učenike potaknuti da budu jedni prema drugima pažljiviji, da više vremena provodu u aktivnim igrama sa svojim ukućanima, da pomažu svojim ukućanima, da odvajanjem djelića svog vremena, svoje odjeće ili hrane mogu nekome pomoći i malim stvarima nekoga usrećiti, ako ne tijekom cijele godine, a ono barem u vrijeme Adventa.
Rekla sam da nam se ovaj zadatak naizgled učinio lak. Zaista naizgled jer nije lako iz dana u dan činiti dobra djela, biti pažljiv, suosjećajan, human, pun razumijevanja za potrebe drugih, uvijek spreman na novu aktivnost. No, s ponosom mogu reći da su moji mališani 1. I 3. razreda uspješno i izvrsno plivali kroz ovaj projekt i svojim zrncima dobrote usrećili mnoge oko sebe. Neke od zadataka provodili smo u školi, a neke kod kuće. Izricali smo si lijepe riječi, rukovali se pri dolasku u školu, družili se sprijateljima s kojima se inače ne družimo, ....
Kako smo naše zadane aktivnosti proveli kroz projekt prosudite sami.
ZADATAK: POMOZI U KUĆANSKIM POSLOVIMA
ZADATAK: PROVEDI VRIJEME S UKUĆANIMA U IGRANJU DRUŠTVENIH IGARA
ZADATAK: POMOZI UMIROVLJENICIMA NA RADIONICI IZRADE BOŽIĆNIH UKRASA
ZADATAK: IZRADI BOŽIĆNU ČESTITKU ZA PRIJATELJA
ZADATAK: DARUJ SLIKOVNICU ZA RAZREDNU KNJIŽNICU
ZADATAK: DARUJ ODJEĆU ILI OBUĆU ZA CRVENI KRIŽ
ZADATAK: SUDJELUJ U UKRAŠAVANJU ŠKOLSKOG PROSTORA
ZADATAK: POVEDI RODITELJA NA VEČER MATEMATIKE
ZADATAK: PRIPREMI PŠENICU ZA BOŽIĆNU PRIREDBU
ZADATAK: IZRADI HRANILICE ZA PTICE I SAKUPI HRANU ZA PTIČICE
ZADATAK: SUDJELUJ U IZRADI BOŽIĆNIH KOLAČA
I NA KRAJU...SUDJELUJ U BOŽIĆNOJ PRIREDBI.
Tijekom prosinca održane su dvije radionica u kojima smo surađivali s Dnevnim boravkom umirovljenika Mece. Drage nam i sada već dobro poznate bake vrlo rado su viđen gost u našim prostorima škole, a isto osjećamo i mi kada se družimo u njihovom Dnevnom boravku.
Mašta, kreativnost, dječja razigranost i toplina kojima zrače bake preduvijet su za divan stvaralački rad, a rezultat su prekrasni božićni ukrasi koje ćemo prodavati na našem 12. BOŽIĆNOM SAJMU.
U prvom dijelu, na radionicu u prostor Dnevnog boravka išli su učenici 2. i 4. razreda. Izrađivali smo ukrase od gipsa i bojom, perlicama, sjajilima i raznim kreativnim materijalima ukrašavali ukrase od slanog tijesta. Sve urađene radove korisnice Dnevnog boravka darovale su nam kao svoj mali doprinos našem sajmu.
Tjedan dana kasnije ugostili smo naše drage bake u prostoru naše škole na radionici s učenicima 1. i 3.razreda.
Po prvi putu susrele su se s masom za modeliranje i svojim i dječjim rukama izradile maštovite svijećnjake koje ćemo izložiti na sajmu.
Nevjerojatnu količinu pozitivne energije, dječjeg smijeh i sretnih lica naših baka teško je prenijeti riječima i slikom, to se jednostavno mora doživjeti i svakako ponoviti na nekoj novoj radionici.
Sve smo na kraju začinili malom zakuskicom i dogovorili novo druženje.
Sinoć se u prostorima PO Mece održala Večer matematike 2016. u organizaciji Hrvatskog matematičkog društva. U ugodnom ozračju i divnoj atmosferi družili su se i uživali naši učenici i njihovi roditelji.
U realizaciji Večeri matematike uz naše učenike sudjelovala su starija braća, sestre, roditelji i jedna teta. Sveukupno 52 sudionika.
Dogodine se vidimo nadamo se i u većem broju!
Dragi naši učenici i roditelji,
pozivamo Vas 1.12.2016. na ugodno edukativno druženje uz Večer matematike s početkom u 18.00 sati u našoj maloj školici.
Večer matematike je organizirana u suradnji s Hrvatskim matematičkim društvom.
Učenici će dobiti upute o načinu sudjelovanja, a više se možete informirati i na službenim stranicama Hrvatskom matematičkog društva http://www.matematika.hr/vecermatematike/2016/.
Veselimo se Vašem dolasku!
učiteljice Jela Merdić i Nataša Mumlek
Mnogima od nas daleka i prostrana Rusija je zemlja u koju bismo rado otputovali. Ponekada, maštamo i u mislima putujemo na daleka mjesta, u nepoznate zemlje, a ponekada one same "doputuj" k nama. Profesorica ruskog jezika Ana Marija Papež potrudila se približiti nam je radionicom Upoznajmo Rusiju.
16.11.2016. ušetala je kao vila iz neke narodne ruske bajke u našu školicu i "omamila" nas bajkovitošću Rusije i njene kulture. Rekla nam je da nosi haljinu koja pripada narodnoj nošnji.
Brojali smo do dvanaest. Isprva teško, a onda sve lakše, posebice kada smo se igrali tradicionalnim ruskim simbolom zvanim MATRJOŠKA, kod nas od milja prozvana BABUŠKA. Svakim novim otvaranjem iznenadila nas je koliko sve manjih i manjih Matrjoški krije u sebi.
Zaplesali smo stari ruski ples kojega prati pjesmica u kojoj koka čuva svoje piliće. Kada smo ga zaplesali, uvidjeli smo da je vrlo sličan plesu koji nam je poznat kao pačji ples. Vrlo rado smo zaplesali. I to nekoliko puta.
Djeca vole priče, vole bajke, vole kada im se priče pričaju. Naša gošća, počastila nas je ruskom bajkom Maša i medvjed prvo na ruskom jeziku, a zatim na hrvatskom jeziku. Pitate li koja nas se više dojmila, reći ćemo da ne bismo mogli odabrati.
Dok smo upoznavali kulturu i običaje ove daleke zemlje, na kraju naše učionice, u SAMOVARU čekao nas je ruski čaj. Našom školicom zamirisao je dašak Rusije.
Dva predivna školska sata druženja prošla su kao za tren. "Opijeni" bajkovitom Rusijom oprostili smo se od profesorice Ane Marije Papež uz animirani film Maša i medvjed i poželjeli da nam dođe još koji puta.
Integriranim nastavnim danom pridružili smo se većini škola s istoimenim projektom u obilježavanju 25 godina od pada Vukovara. Projektom Sjećamo se, da se ne zaboravi učili smo o povijesti Vukovara, herojima grada Vukovara, obnovi grada te pisali literarne radove.
Projekt smo na kraju prezentirali našim gostima, umirovljenicima korisnicima Dnevnog boravka umirovljenika Mece s kojima smo ove školske godine započeli niz aktivnosti koje planiramo provesti tijekom školske godine u projektu Budimo humani.
18.11.2016. u središtu našeg naselja zapalili smo lampione u znak sjećanja na žrtve grada Vukovara.
« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Korisni linkovi |
> MZO |
> AZOO |
> Loomen |
> Webmail |
> EMA |
> ettaedu |
> Office 365 |
> skole.hr |
> Hrvatski obrazovni p... |
> Darda |
> Ispravi me |