SVJETSKI DAN VODA
Autor: Nataša Mesić Muharemi, 25. 4. 2022.
Povodom Svjetskog dana voda u našoj školi , spretne i potkovane znanjem, učenice šestih razreda , uz vodstvo nastavnice Andreje Dorić, izvele su niz zanimljivih pokusa s temom VODA. STEM- ajmo od malih nogu
Petra, Nika i Dorotea odlučile su se za pokuse Kako upecati led, Kako jaje učiniti lakšim, Što je površinska napetost vode, Kako nastaju kisele kiše i Čarobne olovke. Ove zanimljive pokuse možete izvesti i u svom domu jer su vrlo jednostavni.
Kako upecati led - svi znamo da se ceste zimi posipaju solju kako bi se led rastalio. To isto učinimo s kockicom leda tako da preko nje stavimo konac, preko konca posipamo sol i malo pričekamo da led „zarobi“ konac. Bez štapa i mamca upecani led možemo podići.
kako učiniti jaje lakšim- ne možemo učiniti jaje lakšim, ali možemo vodu težom. To postižemo stavljajući sol u vodu. Time voda postaje gušća, samim tim i teža, a jaje lakše i pluta. Sada znamo zašto nam je lakše naučiti plivati u slanoj vodi.
Površinska napetost vode je nastala zbog povezivanja molekula vode vodikovim vezama u jake strukture. Da to nije tako, sva voda na Zemlji bila bi u plinovitom agregacijskom stanju. U čašu s vodom stavimo pluteni čep. On uvijek ide prema rubu čaše. Kada dodajemo vodu u čašu polako, tako da voda na vrhu poprimi ispupčeni oblik, tada ćemo „natjerati“ čep da ostane u sredini.
Kako nastaju kisele kiše - učenici mogu dokazati kiselinu na razne načine. Kupovnim indikatorima, ali i prirodnim kojeg mogu sami napraviti od soka crvenog kupusa. Promjena boje indikatora ukazat će na prisustvo kiseline. Također možemo još malo čarolije primjetiti ako kroz najlonsku vrećicu, napunjenu vodom i čvrsto zavezanu, probadamo olovke s jedne strane na drugu. Uočavamo da voda ne curi! To je zato što se molekule najlona obavijaju oko olovke i sprječavaju prolaz česticama vode. Ima još mnogo zanimljivih pokusa s vodom, ali o njima nekom drugom prilikom. Učenici četvrtih razreda odgovarali su na pitanja o vodi nastavnici Dorić te su jako dobro znali da se voda nalazi u tri agregacijska stanja, da voda kruži u prirodi, kako nastaju kiše, na koji način se zagađuje voda, što mi možemo učiniti da nam vode ostanu čiste...S velikom pozornošću promatrali su izvođenje pokusa i donosili izvrsne zaključke. Za zadaću su dobili dokazati provode li biljke vodu tako što će listove kupusa staviti u vodu obojanu prehrambenim bojama i pratiti kako listovi poprimaju zanimljive boje. Jako je važno imati zornu, eksperimentalnu nastavu kako bi učenici od malih nogu znali da je eksperiment temelj kemije, biologije, fizike, matematike...znanosti. Na taj način možda privučemo neke naše učenike u svijet mladih znanstvenika i zato STEM-ajmo zajedno od malih nogu!
« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Korisni linkovi |
> MZO |
> AZOO |
> Loomen |
> Webmail |
> EMA |
> ettaedu |
> Office 365 |
> skole.hr |
> Hrvatski obrazovni p... |
> Darda |
> Ispravi me |