« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
PRIJEPODNE
1. 8:00-8:45
2. 8:50-9:35
3. 9:40-10:25
4. 10:45-11:30
5. 11:35-12:20
6. 12:25-13:10
POSLIJEPODNE
1. 14:00-14:45
2. 14:50-15:35
3. 15:40-16:25
4. 16:45-17:30
5. 17:35-18:20
6. 18:25-19:10
Oko pete godine, djeca uglavnom svladavaju i glas R. Donosimo vježbice koje Vam u tome mogu pomoći...
Jezik, govor i izgovor se svladavaju postupno. Postoje glasovi ranog i kasnijeg sazrijevanja, a glas R djeca obično svladavaju oko 5. godine života.
Vježbe koje pripremaju za artikulaciju glasa "r"
Za izgovor glasa "r", potreban je složen rad svih mišića jezika:
- napeti prednji dio s vrškom je podignut prema alveolama (naboranom prednjem dijelu nepca iza prednjih zuba)
- vršak jezika vibrira u zračnoj struji
- srednji dio jezika je spušten
- bočne strane jezika prijanjaju uz gornje kutnjake
- strujanje zraka je snažno i usmjereno
Tome pomažu sljedeće vježbe:
Svrha: vježbanje podizanja jezika prema gore i upravljanja jezikom.
Opis: lagano otvoriti usta, osmjehnuti se i vrškom jezika "počistiti" gornje zube s unutarnje strane, pokretima iz strane u stranu.
Pažnja: vršak jezika ne viri iz usta, niti se uvrće prema unutra; donja vilica miruje.
Svrha: uvježbati podizanje jezika prema gore, rastezati podjezičnu vezicu.
Opis: osmjehnuti se, priljubiti cijeli jezik uz nepce i široko otvoriti usta (gljiva na nožici).
Pažnja: obje bočne strane jezika trebaju biti priljubljene jednako čvrsto, usta se otvaraju sve jače.
Svrha: jačati mišiće jezika, rastezati podjezičnu vezicu.
Opis: osmjehnuti se, lagano otvoriti usta, priljubiti jezik uz nepce i početi otvarati i zatvarati usta.
Pažnja: u pokretu je samo donja vilica; paziti da jezik nije iskošen.
Svrha: jačati mišiće jezika, uvježbati podizanje prema gore i njihovu pokretljivost.
Opis: osmjehnuti se, otvoriti usta i "pogladiti" vrškom jezika tvrdo nepce pokretima naprijed-natrag.
Pažnja: u pokretu je samo jezik; paziti da jezik ne izlazi iz usta.
Svrha: uvježbati stvaranje tečne, dugotrajne, neprekidne zračne struje koja teče središnjom linijom jezika.
Opis: usne su u položaju "osmijeh"; široki opušteni jezik je na donjoj usni; izgovorajući glas f otpuhnuti lopticu od vate na suprotnu stranu stola.
Pažnja: donja usna ne pokriva zube; obrazi se ne napuhuju, izgovara se f, a ne h, kako bi zračna struja bila uska, a ne raspršena.
Svrha: jačati mišiće jezika i pokret prema gore.
Opis: osmjehnuti se, lagano otvoriti usta i coktati vrškom jezika.
Pažnja: tempo je prvo polagan, a zatim brži; u pokretu je samo jezik, donja vilica miruje. Paziti da se vršak jezika ne uvrće prema unutra, odnosno da se čuje coktanje, a ne šljapkanje.
Svrha: uvježbati podizanje širokog prednjeg dijela jezika prema gore.
Opis: lagano otvoriti usta i širokim prednjim dijelom jezika oblizati gornju usnu pokretom odozgo prema dolje.
Pažnja: radi samo jezik dok donja vilica miruje (može se pridržavati prstom); jezik je širok, bočnim stranama dodiruje uglove usana; pokret jezika treba biti odozgo prema dolje, a ne iz strane u stranu.
Svrha: uvježbati podizanje jezika prema gore i pokretljivost prednjeg dijela.
Opis: lagano otvoriti usta, staviti široki jezik na gornju usnu i pokretati ga gore i dolje nastojeći ga ne odvajati od usne. Prvo to izvoditi polako, a onda ubrzati tempo i dodati glas dok se ne bude čuo "bl-bl" (poput glasanja purana).
Pažnja: jezik se treba kretati gore-dolje po usni, a ne iz strane u stranu, mora "oblizivati" usnu, a ne izbacivati se unaprijed.
Svrha: jačati mišiće jezika, uvježbati podizanje prema gore i naprezanje vrška.
Opis: osmjehnuti se, otvoriti usta i pokucati vrškom jezika iza gornjih prednjih zuba, ritmično i više puta za redom, izgovarajući glas d: d-d-d-d. Početi polagano, a onda ubrzati.
Pažnja: usta su stalno otvorena; u pokretu je samo jezik; vršak se ne smija uvrtati; usmjeriti zračnu struju na vršak tijekom izgovaranja glasa d.
Napomena: Ovo je skup vježbi koji postupno vodi prema ispravnoj artikulaciji i zato je važno održavati redoslijed. Ako neka vježba ne uspijeva, vraćamo se na prethodnu i/ili slijedimo upute.