Moje ime
Glagoljica je važna sastavnica hrvatskog jezika i povijesti jer su Hrvati njome pisali oko 1000 godina (od 9. do19. st.). Ona je najstarije slavensko pismo koje su Hrvatima u 9. stoljeću donijeli Konstantin Ćiril (tvorac ovoga pisma) i brat mu Metod. Ta su solunska braća svojom misijom širili vjeru (kršćanstvo), pismo (glagoljicu) i jezik (staroslavenski).
Ovako se učenici prvi puta susreću s glagoljicom na satima Povijesti i Hrvatskoga jezika.
Slijedeći put glagoljaštva, upoznaju se s Valunskom pločom, Krčkim natpisom (9.st), Baščanskom pločom (oko 1100.), Misalom po zakonu rimskoga dvora (1483.).
Tu počinje avantura! Ono što se čini teškim (povijest, godine, pisani spomenici…), može postati zanimljivim i izazovnim.
Mali razredni projekt “Moje ime” provodila je učiteljica hrvatskoga jezika Evica Dernej sa sedmim razredima. Zamislila ga je kao trominutni javni govor o imenu: kako su ga učenici dobili; što ono znači. Svrha javnog govora jest jačati samopouzdanje, razvijati govorne vrednote, razbiti strah od javnog nastupa. Kako su izlaganja učenika bila posebna, različita, dobro uvježbana, odlučila je nastaviti i dalje.
Dane hrvatskoga jezika 2015. godine posvetili smo imenima. Svoja smo imena pisali glagoljicom. Pisali smo svi-od 5. do 8. razreda, pisali su učitelji, domar, spremačice!
Glagoljica je oživjela u našim imenima 17. ožujka, na dan kada je u Telegramu objavljena Deklaracija o nazivu i položaju hrvatskoga jezika (1967.).
Mučili smo se, brisali, pokušavali, nismo odustajali! Otkrili smo sasvim novu grafiju.
Međupredmetnom povezanošću Hrvatskog jezika, Povijesti i Likovne kulture krenuli smo i dalje - pišimo i čitajmo glagoljicu!
Na satima likovne kulture nastala su prava remek djela od glinamola-glagoljička slova svih veličina i minijaturna Baščanska ploča. Učenici su kiparskim umijećem došli do spoznaje - glagoljica je zahtjevna, ali posebna, vrijedna svakog pokreta ruku. Glagoljička su slova učenici usvajali radom s glinamolom, pa su učenički izlošci dio našeg estetskog uređenja škole.
Prošle smo školske godine, obilježavajući Dan kravate (18.10), povezali hrvatske brendove - kravatu i glagoljicu. Izrađivali smo glagoljičke medaljone, modni dodatak za sebe ili poklon dragoj osobe. Inicijali naših imena opet su nas podsjetili na stečena znanja o glagoljičkoj grafiji.
Medaljoni su postali hit, koji smo nosili oko vrata, kao broš ili narukvicu.
Tako su učenici naučili glagoljicu. Svoje znanje prenosili su i svojim učiteljima, darujući im madaljon.
Sve što moramo biflati, stvara u nas otpor, ali ono što učimo istražujući, praktičnim radom, samostalnim otkrivanjem, čini naše znanje primjenjivim i trajnim.
Sljedeći korak našega projekta bit će - glagoljički rubac.