Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa donijelo je novi Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi.
Stupanjem na snagu ovog akta prestaje vrijediti stari Pravilnik o načinu praćenja i ocjenjivanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi iz 1995. godine.
Više možete saznati pod opširnije!
Polazna pretpostavka za izradu novog pravilnika bila je da su upravo učitelji i nastavnici koji rade u neposrednoj nastavi stručno najosposobljeniji za planiranje, donošenje kriterija i izbor metoda te provedbu i nadzor ocjenjivanja učenika.
Novi pravilnik prati strateška načela odgoja i obrazovanja postavljena nedavno donesenim Nacionalnim okvirnim kurikulumom. Njime se tako predviđa da učitelji i nastavnici međusobno usklađuju načine, postupke i elemente praćenja i ocjenjivanja učeničkih postignuća za pojedine predmete i nastavne sadržaje na svim razinama, počevši od školskih aktiva, preko županijskih aktiva, pa sve do nacionalne razine. Takvo usklađivanje omogućit će jasnu usporedivost ocjena učenika na svim tim razinama, što će primjerice izravno pridonijeti i smanjenju inflacije odlikaša u osnovnim školama. Pri tome je propisano da svi kriteriji i elementi ocjenjivanja moraju biti javno objavljeni učenicima početkom školske godine, kako bi oni mogli znati što se točno od njih očekuje u pogledu usvojenog znanja iz pojedinih predmeta ili nastavnih sadržaja.
Novim pravilnikom jasnije se uređuju prava i obveze roditelja. Razrednici tako više nisu dužni posebno pismeno obavještavati roditelje koji ne dolaze na roditeljske sastanke ili informirati o mogućem lošem uspjehu njihove djece. Također, ukida se mogućnost zahtjeva roditelja za preispitivanjem zaključne ocjene iz pojedinoga nastavnog predmeta, kao i skupnog prigovora roditelja učenika nekog razreda na sustav ocjenjivanja pojedinog nastavnika. S druge strane, kako bi se roditeljima dala mogućnost izravnog utjecaja na poboljšanje sustava ocjenjivanja u školi ili uklanjanje mogućih nedostataka, dana im je mogućnost upućivanja pismenih i usmenih predstavki ravnatelju ili vijeću roditelja škole. Uz to, roditeljima se uz pomoć razrednika nudi i mogućnost dogovaranja izravnog razgovora s pojedinačnim predmetnim nastavnicima.
Novi pravilnik donosi i novost u vezi s ocjenom iz vladanja te o njoj sada zajednički odlučuju razrednik i razredno vijeće. Time se uklanja mogućnost da pojedini nastavnik neopravdano nagrađuje ili kažnjava bilo kojeg učenika.
Što se tiče pismenih ispita, novost je da o ponavljanju pismenog ispita sada samostalno odlučuje nastavnik, te se ukida odredba prema kojoj se ispit automatski ponavlja ako više od 50% učenika dobije nedovoljnu ocjenu. Ispitivanje učenika ograničeno je na jedan pismeni ispit u danu, odnosno najviše četiri u istom tjednu, a kako bi se učenici na vrijeme mogli pripremiti za svaki od ispita, nastavničko vijeće škole je na početku godine dužno donijeti okvirni vremenik pismenih provjera.
Novi pravilnik uređuje i posebna pravila za ocjenjivanje učenika s teškoćama.