Cilj
Opći cilj projekta je spriječiti svaki oblik neprimjerenog ponašanja učenika u školi i sačuvati tjelesno i mentalno zdravlje djece i njihovih roditelja, kako bi se mogli nositi s uobičajenim životnim stresorima, produktivno učiti i raditi i na taj način doprinositi zajednici.
Specifični ciljevi su pružiti pomoć učenicima u stjecanju znanja, vještina i navika potrebnih za mirno rješavanje sukoba te osvijestiti važnost nenasilnog ponašanja, poticanje empatije prema djeci koja doživljavaju nasilje i djeci koja ga čine, poticanje na međusobnu suradnju i brigu za druge, podizanje razine svijesti o negativnim stranama interneta, senzibilizirati učenike i njihove roditelje o nenasilnom rješavanju sukoba i sigurnoj upotrebi interneta, naučiti kako se nositi s uznemirujućim situacijama s kojima se dosad nisu znali nositi i tako ojačati psihološku i tjelesnu dobrobit pojedinca, kao i njegov odnos s drugima.
Sadržaj
Program prevencije je namijenjen aktivnom sudjelovanju osnovnoškolaca i njihovih roditelja.
Teme jednodnevnih edukacija za roditelje i nastavnike:
1.Zašto dolazi do vršnjačkog nasilja, kako razumjeti „okidače“ i kako ga prevenirati u školi?
2.Suvremeni /i tradicionalni/ oblici ovisnosti i štete koje ovisnost čini zdravlju djece i mladih, odnosima u obitelji i društvu. Kako ih kontrolirati i pozitivno usmjeriti?
Podteme su:
1. Potrebe i motivacija za različite oblike ponašanja – koja je to veza?
2. Potrebe i rizična ponašanja
3. OVISNOSTI – od tradicionalnih do modernih
4. Internet – ŠTO SE KRIJE IZA EKRANA?
5. Briga o zdravlju je briga o sebi
Teme interaktivnih radionica koje provode pedagoginja i psihologinja o prevenciji nasilja i ovisnosti „Budimo prijatelji“ su:
1. Oko koje vidi, ruka koja sluša, duša koja osjeća
2. Oko koje vidi,ruka koja sluša, duša koja osjeća
3. Oko koje vidi, ruka koja sluša, duša koja osjeća
4. Oko koje vidi, ruka koja sluša, duša koja osjeća
Stručna suradnica knjižničarka provest će 4 Mindfulness radionice za djecu (u istom razrednom odjelu) i 2 Mindfulness radionice za roditelje (2x za različite razrede)
Svaki roditelj dobiti će pisani materijal- „vodič“ za unaprjeđenje roditeljskih kompetencija
Kroz interaktivne radionice predviđeno je poticanje razvoja zdravog socijalnog odnosa između roditelja i djeteta, s ciljem osnaživanja djeteta kako bi racionalno donosilo odluke u kriznim situacijama.
Trajanje projekta i razina preventivne aktivnosti
Projekt bi se provodio tijekom školske godine 2022./2023.
Razina preventivne aktivnosti: univerzalna.
Aktivnosti i metode
Početna aktivnost odnosit će se na informiranje učitelja i učenika o navedenom projektu.
Aktivnosti predviđene projektom:
1. Stručnjaci iz Centra izvrsnosti kompetencija (CIK) iz Zagreba održat će:
-2 jednodnevne edukacije za roditelje i nastavnike
2. Stručne suradnice škole održat će:
-4x Mindfulness radionice za djecu (u istom razrednom odjelu)
-2x Mindfulness radionice za roditelje (2x za različite razrede)
-4x interaktivna radionica „Budimo prijatelji“ različitog sadržaja za prevenciju nasilja i ovisnosti kod učenika
3. Osmišljavanje i izvedba dramske predstave učenika o nenasilnom rješavanju sukoba, koja će se prikazivati po razrednim odjelima škole tijekom godine
4. forum kazalište – nakon odigrane scene publika govori tko je zločesti tlačitelj, tko je žrtva, predstava se može zaustaviti i dobiti sasvim drugi smjer, ali se ipak poštuju pravila
.
Na radionicama primijenit će se interaktivna metoda rada.
Opis korisnika
Korisnici uključeni u projekt su učenici, roditelji i nastavnici. U radionicama će sudjelovati učenici od 1.-8. razreda, a jednodnevne edukacije održat će se za nastavnike i roditelje učenika od 5.-8.razreda.
Učenici bi aktivno bili uključeni u projektne aktivnosti te bi se još više senzibiliziralo roditelje da reagiraju i zaštite dijete koje je žrtva nasilja u okružju u kojemu se kreće.
Očekivani rezultati
Nakon provedbe projekta očekuju se pozitivne promjene u ponašanju učenika u školi. Postignut će se veća informiranost učenika o prevenciji nasilja te usvojiti spoznaje o važnosti prihvaćanja različitosti i razbijanju stereotipa i predrasuda. Uz to, prilikom sudjelovanja u navedenim aktivnostima, očekuje se i razvijanje novih komunikacijskih vještina potrebnih za nenasilno rješavanje sukoba u školskom okružju, novih digitalnih vještina, ali i vještina potrebnih za nošenje s uznemirujućim situacijama. Također, projektne aktivnosti doprinijet će podizanju razine svijesti kod roditelja o prevenciji ovisnosti i neprihvatljivih oblika ponašanja u obliku nasilja među mladima te promovirane pozitivnih vrijednosti. Sve to skupa doprinijet će većoj sigurnosti mladih u školi i izvan nje.
Praćenje i vrednovanje aktivnosti
Ostvarenje projekta pratit će se kontinuirano tijekom školske godine kroz razgovore s učiteljima, roditeljima i učenicima. Sve aktivnosti redovito će se dokumentirati i objavljivati na mrežnoj stranici škole i na Facebook stranici škole.
U sklopu projekta biti će napravljeni anketni upitnci za djecu i roditelje, za samoprocjenu, na početku i na kraju provedene aktivnosti i za tu priliku će se izraditi „alat“ koji će mjeriti i pratiti pozitivne promjene.
Na kraju projekta provest će se evaluacija u kojoj će sudjelovati učenici škole te će se rezultati prikazati na Učiteljskom vijeću. Ostvarenje rezultata projekta moći će se spoznati i smanjivanjem nepoželjnih oblika ponašanja učenika u školi i izraženim zadovoljstvom roditelja.
Održivost aktivnosti
Projekt je održiv iz razloga što će učenici stečena znanja, vještine i obrasce ponašanja moći primjenjivati u različitim situacijama u daljnjem školovanju i općenito životu te će im to omogućiti uspješno nošenje s izazovima rasta, razvoja i odrastanja. Na taj način podići će se sveukupna kvaliteta života u obitelji. Svoja novostečena znanja, vještine i usvojene stavove moći će prenijeti i na druge u svojoj okolini. Provedbom projekta, škola će ojačati svoju ulogu u provođenju preventivnih aktivnosti.
Svaki roditelj dobit će „vodič“ za unaprjeđenje roditeljskih kompetencija, a učenici „bilježnicu pozitivnih promjena“ u koju će moći upisivati svoja zapažanja.
Početna konferencija, odnosno radni sastanak održan je 9.1.2023. u uredu pedagoginje, a nazočni su bili ravnateljica i stručne suradnice Škole te djelatnici Centra, ravnateljica Sonja Vrban i djelatnica Jasna Horvat.
Veselimo se aktivnostima koje su pred nama.
Voditeljica projekta Nataša Valinčić