Tema: Prevencija ovisnosti
Ciljana skupina: učenici 4. razreda osnovne škole (a i b)
Mjesto održavanja: učionica
Predviđeno vrijeme trajanja: 45 minuta
Datum održavanja: 26.04.2023.
Cilj: Prepoznati negativne navike te povezati odluku u neovisnosti s pozitivnim ponašanjem
Ishodi: Razlikovati dobre i loše navike, identificirati loše navike te ih povezati s njihovim posljedicama, prepoznati unutarnje i vanjske utjecaje na donošenje odluka, osvijestiti vlastito ponašanje
TIJEK RADA
1. UVODNI DIO (10 min) - Predstavljanje i pozdrav učenicima.
1. Igra opuštanja (10 min) - Zatražiti od učenika da na papir napišu tri svoje osobine, vještine, ... koje vole kod sebe ... i da papir spreme u džep. Zatim da prazan papir svaki učenik zalijepi na leđa drugog učenika. Neka tako hodaju po razredu i zapisuju na leđa učenika/ce ono što im se sviđa kod njega/nje. Aktivnost voditi tako da svaki učenik ima najmanje 4 komentara. Kad su učenici gotovi, vrate se na mjesta te pogledaju svoje popise. Nakon aktivnosti: Kako se osjećate? Iznenađuje li vas nešto na papiru? Razgovor.
2. GLAVNI DIO (20 min)
1. Navike
Kratka diskusija o opasnim i štetnim te dobrim navikama. Imate li vi naviku? Je li opasna i štetna za vas? Znate li za neku naviku koje se teško osloboditi, a ostavlja teške (zdravstvene probleme)? Jeste svjesni svojih navika?
Učenici se podjele u skupine po četvero. Voditelj zamoli djecu da trideset sekundi razmisle, a onda popričaju u skupini te zajedno napišu na papir što više navika. Kad su gotovi, neka glasno kažu zapisane navike (ali tako da se sljedeći koji govori ne ponavlja). Voditelj pritom pazi da sve rečeno i zapisano budu stvarno navike, a ne nešto naslijeđeno i nepromjenjivo.
Nakon aktivnosti: Što mislite jesu li ljudi, koji imaju te navike, rođeni s njima? Ako su to ljudi stekli, mogu li to i promijeniti, tj. odviknuti se toga?
2. Moje navike
Diskusija o provođenju vremena na internetu, dobre i loše strane istoga.
Voditelj učenicima podijeli radne listove s tablicama te im objasni što je njihov zadatak. ZADATAK: Upiši navike u prvu kolonu, a u druge kolone i redove, stavljajući znak ''x'', odredi kakve posljedice ostavljaju te navike.
3. ZAKLJUČNI DIO I EVALUACIJA (15 min)
1.Donošenje odluka
Voditelj učenicima pročita dvije priče. Nakon čitanja slijedi rasprava o pročitanom tekstu.
Radionica završava razgovorom o tome što su učenici naučili. Svaki učenik dobije upute za sigurno korištenje interneta te listić na kojem su tri lica – veselo, ozbiljno i tužno. Zadatak im je obilježiti lice koje opisuje njihovo zadovoljstvo radionicom.
Poveznica:
Tema: Prevencija nasilničkog ponašanja
Ciljna skupina: učenici 4. razreda (a i b)
Mjesto održavanja: učionica
Predviđeno vrijeme trajanja: 45 minuta
Datum održavanja: 26.04.2023.
Cilj: Pružiti pomoć učenicima u stjecanju znanja, vještina i navika potrebnih za mirno rješavanje sukoba te osvijestiti važnost nenasilnog ponašanja
Ishodi: razlikovati prihvatljivo i neprihvatljivo ponašanje, prepoznati nasilnu osobu i žrtvu nasilja, pokazati nenasilno rješavanje sukoba
TIJEK RADA:
1. UVODNI DIO (5min)
Predstavljanje i pozdrav učenicima. Uspostavljanje pravila ponašanja na radionici. Voditelj radionice učenicima najavi temu radionice.
1.Aktivnost – Upitnik o nasilju
Učenici samostalno rješavaju upitnik o nasilju među djecom, kako bi dobili uvid u vlastito znanje te kako bi si osvijestili što je nasilje i kako trebamo postupati u nasilnim situacijama.
2. GLAVNI DIO (35min)
1.Aktivnost - „Oluja asocijacija“
Učenici javno pred razredom iznose sve što im pada na pamet kada kažemo nasilno ponašanje.
Slijedi kratka diskusija o nasilju: Kako biste opisali nasilnu osobu? Tko su žrtve? Kako biste pomogli prijatelju koji trpi nasilje? Što mislite da je nenasilje?
Voditeljica pojašnjava odgovore na pitanja Upitnika o nasilju, učenici iznose koje su odgovore oni zaokružili.
2. Aktivnost „Cvjetovi ponašanja“
Učenici se raspodijele u dvije grupe te im voditelj podijeli papir s dva cvijeta. U latice jednog cvijeta učenici trebaju upisati primjere nasilnog ponašanja (u školi), a u latice drugog cvijeta primjere mirnog ponašanja. Po završetku zadatka učenici čitaju što su napisali, a voditelj s učenicima komentira navedene primjere te postavlja pitanja o tome kako bi se osjećali u takvom razredu i bi li voljeli biti u njemu.
3.Aktivnost- Priča „Crno janje“
Voditelj učenicima pročita nezavršenu priču „Crno janje“. Njihov zadatak je završiti priču kako god žele, odnosno, trebaju se staviti u položaj janjeta.
Nakon što su učenici javno iznijeli svoje ideje, sljedeći im je zadatak odglumiti priču crnog janjeta. Jedan dječak glumi jednorogog ovna, a djevojčica crno janje. Ostali učenici su promatrači, odnosno janjići i ovce. Nakon odglumljene priče, učenici razgovaraju o tome tko je u priči nasilan, a tko trpi nasilje.
4.Aktivnost – „Strip“
Učenici se trebaju prisjetiti jedne situacije u kojoj su se prema nekome ponašali nasilno ili su bili izloženi nasilju od drugih te razgovarati o tome što bi promijenili i na koji način. Nakon razgovora, učenici izrađuju strip koji prikazuje nasilnu situaciju koju su doživjeli i nenasilan način rješavanja konfliktne situacije.
3.ZAKLJUČNI DIO (5 min)
Radionica završava razgovorom o tome što su učenici tijekom radionice naučili. Voditelj s učenicima ponavlja važne pojmove te učenici iznose primjere ponašanja koja žele da prevladavaju u njihovom razredu.
Za kraj, učenici imaju zadatak nacrtati lice koje opisuje njihovo zadovoljstvo radionicom te pogledati i forum kazalište – nakon odigrane scene publika govori tko je zločesti tlačitelj, tko je žrtva, predstava se može zaustaviti i dobiti sasvim drugi smjer, ali se ipak poštuju pravila.
Voditeljica aktivnosti: Iva Matek, psihologinja