Tetrapak pakiranje je vrsta višeslojne ambalaže koja se najčešće koristi za pakiranje tekućih proizvoda poput mlijeka i sokova. Učenici često, nakon školske užine, bace tetrapak pakiranje bez da ga spljošte, a ponekad nisu ni sigurni u koji spremnik ga trebaju odložiti. Stoga su dvije učiteljice fizike osmislile projekt čiji je cilj povezati nastavu fizike u 7. razredu osnovne škole s temom ekologije i održivog razvoja, a provodit će se u tri osnovne škole (Zagreb, Krapina i Gornje Jesenje). Učenici istražuju tetrapak ambalažu – od njenog načina proizvodnje i korištenja do mogućnosti recikliranja i razgradnje u prirodi. Mjerenjem dimenzija i izračunavanjem volumena punog i spljoštenog tetrapaka te volumena kontejnera ispred škole učenici će bolje razumjeti geometrijska tijela i mjerne jedinice za volumen.
Učenike pitamo: Što mislite, koliko je puta volumen spljoštenog tetrapak pakiranja mlijeka od 2 dL manji od nespljoštenog pakiranja? Odgovori su jako različiti. Učenici su prikupili podatke o broju naručenih tetrapaka za mjesec studeni u svojoj školi što je iznosilo 12 puta po 573 tetrapak pakiranja mlijeka od 2 dL. Prije konzumacije mlijeka izmjerili su duljinu a, širinu b i visinu c neotvorenog pakiranja. Potom su izračunali volumen tetrapaka koristeći njima poznatu formulu za volumen kvadra V=a·b·c.
Nakon što su popili mlijeko, spljoštili su tetrapak i izmjerili volumen spljoštenog kartona. Rezultati mjerenja za tetrapak od 2 dL mlijeka pokazuju da je volumen nespljoštenog tetrapaka mlijeka 205,2 cm3 , a spljoštenog 28,9 cm3 što znači da se spljoštavanjem volumen smanjio približno 7 puta.
Učenici su zatim izmjerili dimenzije žutog plastičnog kontejnera u koji kuharice odlažu tetrapake. Zanimalo ih je koliko bi punih tetrapaka stalo u kontejner, a koliko bi stalo spljoštenih. Rezultati mjerenja i izračun pokazuju da je volumen žutog spremnika 1,47 m3 i u taj bi spremnik mogli odložiti 7193 nespljoštena tetrapaka mlijeka odnosno 51080 spljoštenih.
Spljoštimo li ambalažu smanjit ćemo volumen otpada u spremnicima, što čini zbrinjavanje otpada efikasnijim i smanjuje troškove transporta. Kada učenici shvate da jednostavne radnje, poput slaganja tetrapaka, mogu imati značajan utjecaj, lakše usvajaju praksu održivog ponašanja.
Kroz ovaj projekt učenici razvijaju svijest o važnosti recikliranja i očuvanja okoliša te primjenjuju osnovne fizikalne koncepte u svakodnevnim situacijama. Integriranjem ekoloških tema u nastavu fizike, potiče se odgovorno ponašanje učenika prema okolišu i razumijevanje važnosti pravilnog odlaganja otpada.
