U savjetodavnom individualnom radu s učenicima pedagog koristi raznovrsne metode rada i instrumenata koji pridonose objektivnijem sagledavanju učenikove osobnosti, identifikaciji poteškoća te rješenju problema.
Primjenjujući različite metode i instrumente u individualnom radu s učenicima pedagog se rukovodi načelima i didaktičkim principima da bi uspješno ostvario planirane zadatke i ciljeve. Kako je individualni rad s učenikom proces koji ima svoju strukturu koji ima za rezultat odgoj i obrazovanje učenika uvažavajući njegove psihofizičke sposobnosti. Ti principi su:
- princip zornosti i apstraktnosti - kojim pedagog primjenjuje zorne izvore znanja, potiče učenika na neposredno promatranje okoline, koristi pomagala u radu (tada koristi didaktičke materijale poput slovarice, slikovnice, atlasi, geometrijski oblici, puzzle, domino i sl.)
- princip aktivnosti i razvoja – pedagog u radu s učenikom potiče sve njegove kognitivne, socijalne, emocionalne, osjetilne i motoričke sposobnosti (tada koristi loptice za vježbe koncentracije i motorike, magnetne kocke i magnetne ploče za vježbe logičkog zaključivanja, karte za poticanje pamćenja)
- princip sistematičnosti i postupnosti – pedagog radi logički pregled nastavnih sadržaja s učenikom od jednostavnijih do složenijih sadržaja, uči ga korisnim metodama učenja, prikazuje moguće oblike učenja poput mentalnih mapa, izrada zabilješki, izrada plana učenja i sl. u skladu sa mogućnostima učenika,
- princip primjerenosti – pedagog angažira sve učenikove potencijale u skladu s njegovim uzrastom i fazama razvoja, što znači da učenici manjeg uzrasta dobivaju jednostavnije materijale, a učenici starijeg uzrasta složenije zadatke.

- princip individualizacije i socijalizacije – pedagog potiče učenikove snage i radi na rastu njegove osobnosti, ali istovremeno potiče i razvija i njegove socijalne vještine (koristi materijale i radne listiće za poticanje razvoja moralnih vrijednosti i emocionalnih vještina).

Ovisno o uzrocima poteškoća i potreba učenika osnovne škole pedagog primjenjuje odgovarajuće metode i oblike rada sukladno uzrastu učenika, koristi raznovrsna nastavna sredstva i pomagala, raznovrsne didaktičke materijale i time obogaćuje individualni rad s učenikom, ostvaruje kvalitetnu pedagošku dokumentaciju o individualnom radu. Kvaliteta individualnog rada s učenikom pretpostavka je i kvalitetnog preventivnog i odgojno-obrazovnog rada pedagoga.
Pedagoginja savjetnica:
mr.sc. Jasna Relja