« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
ORGANIZACIJA NASTAVE TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE
ŠTO JE TO TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA?
Sat tjelesne i zdravstvene kulture je osnovni organizacijski oblik rada, a nastava TZK temelj za pripremu i uvođenje učenika u druge sportske aktivnosti dok su mu specifičnosti: propisana odjeća i vježbanje u različitim uvjetima.
Vježbanjem dolazi do promjene zdravstvenog, motoričkog i psihičkog stanja učenika.
Zadaća je sata TZK da pomoću sadržaja koji proizlaze iz propisanog programa utječemo na morfološke značajke učenika, na njihove motoričke i funkcionalne sposobnosti, zatim na kognitivne i konativne dimenzije, na usvajanje motoričkih znanja, na poboljšanje motoričkih dostignuća, na razvijanje njihovih moralnih osobina te na stjecanje teorijskih znanja, osobito onih koja su potrebna i primjenjiva u svakodnevnom životu i radu.
Sat TZK koji traje 45 minuta ima ove dijelove:
· uvodni dio sata koji traje 3-5 min
· pripremni dio sata koji traje 7-10 min
· glavni dio sata koji traje 25-30 min
· završni dio sata koji traje 3-5 min
Cilj je uvodnog dijela sata organizacijski, fiziološki i emotivno pripremiti učenike za daljnji rad.
Cilj je pripremnog dijela sata da se organizam pripremi za povećane fiziološke napore koji ga očekuju u daljnjem radu, da se funkcije lokomotornog, respiratornog i krvožilnog sustava podignu na višu razinu.
CILJ je glavnoga dijela sata da pomoću tjelesnih vježbi propisanih programom stvorimo najpovoljnije uvjete za ostvarenje postavljenih zadaća. Kako taj dio sata traje najduže, a sadržaji su vrlo raznovrsni, možemo ostvariti najviše zadaća i tako uistinu utjecati na čitav antropološki status učenika.
Cilj je završnog dijela sata približiti sve fiziološke i psihičke funkcije stanju kakvo je bilo prije početka sata.
ODGOJNI UČINCI SATA TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE
Osnovni uvjet za odgojno djelovanje jest dobro organiziran rad, sustavno praćenje i provjeravanje odgojnih rezultata u tijeku čitave školske godine i njihovo objektivno vrednovanje. Odgojne učinke treba procijeniti praćenjem i provjeravanjem ovih varijabli:
· aktivnost učenika u nastavi TZK
· sudjelovanje učenika u izvannastavnim aktivnostima u TZK
· stečene zdravstveno-higijenske navike
· teorijska znanja
Sve naznačene varijable treba pratiti i provjeravati u tijeku čitave školske godine, a dobivene rezultate treba nastavnik upisati u «skupnu listu razreda» pomoću određenih simbola, znakova ili opisnih ocjena.
Primjer:
Praćenje i provjeravanje aktivnosti učenika u nastavi, može se registrirati sa: I=ističe se, Z=zadovoljava, NZ=ne zadovoljava.
Rezultati sudjelovanja učenika u izvannastavnim aktivnostima u području TZK: PU=posebno uspješan, U=uspješan, NU=nije uspješan.
Praćenje i provjeravanje zdravstveno-higijenskih navika može se zabilježiti sa: +=dobre, razvijene_+=učenika treba provjeravati ili poticati, - =slabe, nisu razvijene.
Teorijska znanja učenika koja treba provjeravati u neposrednom radu da bi se dobio odgovor o razini njihovih produktivnih znanja, možemo registrirati sa: O=odlična, D=dobra, S=slaba.
Matija Rušak,prof.