Dani kruha - dani zahvalnosti za plodove zemlje
	s m o t r a – šk. god. 2013./2014.
	Pokretač i intelektualni vlasnik projekta 
	Udruga Lijepa naša 
	Organizator-i: 
	Udruga Lijepa naša
	Ministarstvo zaštite okoliša i prirode
	Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
	Suorganizatori: 
	Zavod za školstvo iz Mostara
	Hrvatsko nacionalno vijeće iz Subotice
	Sjedište i adresa povjerenstva 
	Udruga Lijepa naša
	Palmotićeva 17a, 10 000 Zagreb
	telefoni: 01/4623-904, 4923-905; telefax: 01/4810-232; e-mail: lijepa-nasa-ppp@zg.t-com.hr Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. 
	Vremenik smotre 
	Školske svečanosti (smotre) : obilježavanje u školama, dječjim vrtićima, đačkim domovima i dr. traje od 1. do 31. listopada 2013. godine.
	Škole i vrtići samostalno odabiru dan održavanja svečanosti.
	Županijska smotra Dana kruha – dana zahvalnosti za plodove zemlje nije obvezatna, te je svakoj županiji, uključujući i Grad Zagreb, ostavljeno na volji da odluče hoće li organizirati županijsku razinu smotre.
	Svehrvatska smotra Dana kruha – dana zahvalnosti za plodove zemlje održati će se u Labinu (Istra) 13. listopada 2013. godine.
	METODOLOGIJA PROVEDBE 
	Dani kruha – dani zahvalnosti za plodove zemlje – obilježavaju se svake godine tijekom listopada u dječjim vrtićima, osnovnim i srednjim školama, učeničkim domovima, ustanovama za odgoj i obrazovanje djece s teškoćama u razvoju, te ograncima i granama Udruge Lijepa naša. Svečanostima Dana kruha, uz molitvu, blagoslov i simbolično blagovanje kruha zahvaljujemo Bogu na svim plodovima, radostima, uspjesima i darovima kojima smo tijekom godine kao narod i kao pojedinci bili podareni. 
	Svečanosti u vrtićima i školama 
	Obilježavanje Dana kruha u vrtićima, osnovnim i srednjim školama, učeničkim domovima, te ustanovama za odgoj i obrazovanje djece s teškoćama u razvoju, pridonosi potpunijem odgoju i obrazovanju za zaštitu okoliša, upoznavanju i očuvanju biološke raznolikosti Hrvatske, podizanju svijesti o ekološkoj poljoprivredi i zdravoj prehrani, a temelji se na izgrađivanju pozitivnih stavova i stvaranju pravilnog emocionalnog odnosa djeteta–učenika i prirode.
	U školskim prostorima postavljaju se izložbe plodova zemlje užeg zavičaja, kruha i krušnih proizvoda, različitog sjemenja, te starih alata koji su se koristili ili se još koriste u obradi zemlje i pripremi kruha. Postavljaju se izložbe učeničkih radova (likovne, literarne i dr.), rezultati istraživanja; npr. zastupljenost različitih vrsta žitarica u prehrani stanovništva određenog kraja, autohtone biljne vrste određenog područja, prehrana stanovništva i prehrambene navike kroz povijest, poljodjelske kulture naših županija i njihov uzgoj, odnos prema kruhu i plodovima zemlje, te mnogobrojne druge aktivnosti. Izložbene prostore obilaze roditelji učenika i njihovi gosti.
	Ciljevi 
	- 
		upoznati djecu i učenike s nastajanjem kruha (od zrna do kruha)
 
	- 
		približiti im blagovanje kruha i narodne običaje
 
	- 
		poučiti mlade o kruhu kao izrazu životne i duhovne snage
 
	- 
		upoznati učenike sa žetvenim i ostalim običajima 
 
	- 
		upoznati učenike s autohtonim i/ili starim vrstama voća i drugim plodovima zemlje (povrće, žitarice, gljive, ljekovito i začinsko bilje) 
 
	- 
		upoznati učenike sa zastupljenošću i načinima očuvanja pojedinih vrsta (izgled sjemena, način i vrijeme sadnje, vegetacijski ciklus)
 
	- 
		upoznati učenike s razlikama između ekološki zdrave hrane i genetski modificiranih organizama
 
	- 
		ukazati na važnost zdrave prehrane i prednosti ekološke poljoprivrede
 
	Sadržaj 
	Ovisno o dobi djece i učenika predlažu se ove djelatnosti:
	1. Izvan vrtića i škola 
	- 
		o posjet pekarnici, mlinu, sjemenari, seoskom gospodarstvu, tvornici za preradu voća i povrća
 
	- 
		o upoznavanje s načinima skladištenja i priprave raznovrsnih plodova zemlje
 
	- 
		o prikupljanje žitarica i ostalih plodova
 
	- 
		o posjet etnografskom i/ili tehničkom muzeju
 
	2. U vrtiću i/ili školi 
	- 
		o razgovor s djecom i učenicima na temu “Od zrna do pogače” i “Plodovi našeg zavičaja"
 
	- 
		o upoznati djecu i učenike s kulturom ophođenja prema kruhu i zbrinjavanjem njegovih ostataka
 
	- 
		o upoznati ih sa životnim ciklusom poljoprivrednih kultura (žitarice, voće, povrće, ostale kulture)
 
	- 
		o organizirati izložbe (sjemenke žitarica, ljekovito bilje, gljive, izložba starih vrsta jabuka) i predavanja
 
	- 
		o istražiti etnografsku baštinu svog zavičaja u svezi s obradom zemlje i pripravom kruha
 
	- 
		o prirediti izložbe radova djece i učenika na temu Dani kruha – dani zahvalnosti za plodove zemlje: literarni radovi, likovni radovi, fotografije, plakati, izrada kruha i peciva, uređivanje izložbenih prostora, scenski izraz (prikaz običaja, igrokaz na određenu temu – može biti poznato djelo iz književnosti ili učenički uradak)
 
	- 
		o posjet bolnicama, staračkim domovima, domovima ratnih stradalnika i darivanje kruhom
 
	Sve gore navedene aktivnosti mogu se prikazati djeci, učenicima, roditeljima i uzvanicima na svečanostima u dječjim vrtićima/školama, uz već tradicionalne aktivnosti:
	- 
		o pripremanje i pečenje različitih vrsta kruha i krušnih proizvoda
 
	- 
		o izložba plodova užeg zavičaja
 
	- 
		o predstavljanje zavičajne kuhinje
 
	- 
		o zajedničko blagovanje kruha i plodova zemlje
 
	- 
		o postavljanje svečanog stola
 
	- 
		o doček roditelja i uzvanika
 
	- 
		o blagoslov kruha i plodova zemlje
 
	- 
		o darivanje kruha–simbola obnove i blagostanja
 
	- 
		o prikaz svih aktivnosti djece/učenika roditeljima i ostalim uzvanicima
 
	Svehrvatska svečanost 
	Svehrvatska smotra Dana kruha – dana zahvalnosti za plodove zemlje 2013. održat će se u Labinu 13. listopada 2013. godine. Domaćin je grad Labin i Istarska županija. Program odvijanja svehrvatske smotre utvrđuje se naknadno.
	- 
		Svaka škola predstavit će se na jednom izložbenom prostoru (štandu) površine 2-3 m2 
 
	- 
		Povjerenstvo za provedbu smotre Dani kruha-dani zahvalnosti za plodove zemlje će iz obitelji hrvatskih Eko-škola izabrati 50-ak Eko-škola koje će predstavljati svoju županiju na svehrvatskoj smotri. Povjerenstvo će prije toga provjeriti interes Eko-škola za sudjelovanjem na svehrvatskoj smotri.
 
	- 
		Iz svake županije u Federaciji BiH, koja sudjeluje u ovoj svečanosti (smotri), nadležni ministar uputit će po jednu osnovnu i jednu srednju školu
 
	- 
		Iz Srbije (Vojvodina) Hrvatsko nacionalno vijeće uputit će 9 učenika i 3 učitelja/nastavnika (mentora) iz različitih hrvatskih škola (odjeljenja) - svi izlažu na zajedničkom štandu
 
	- 
		Iz drugih država u kojima postoje organizirani oblici nastave na hrvatskome jeziku (Mađarska, Austrija, Rumunjska, Italija, Crna Gora i Slovačka) na svehrvatsku smotru dolazi po jedna škola (odjeljenje) koja će se predstaviti na jednom štandu 
 
	- 
		Svaku školu zastupa ukupno četiri osobe (tri učenika i nastavnik) u narodnim nošnjama užeg zavičaja. Oni će predstaviti krušne proizvode i plodove zemlje svoje županije. Osim kruha i krušnih proizvoda, to mogu biti i stara zaboravljena jela, recepti, ljekovito bilje i pripravci. Učenici mogu (fotografijama i/ili posterom) prikazati javnosti rezultate svojih istraživanja vezanih uz jestivo bilje, krušarice, plodove zemlje, zastupljenost određenih žitarica ili drugih biljnih vrsta u prehrani, zastupljenost tradicionalnih i ostalih poljoprivrednih kultura, stare alate. 
 
	- 
		Sve škole dužne su sa sobom ponijeti pripremljen transparent na kojem će uočljivo biti napisan naziv županije i puni naziv škole (najbolje na drvenom stalku, kako bi se mogao nositi i prikladno postaviti na izložbenom štandu).
 
	- 
		Troškove prijevoza na svehrvatsku smotru, troškove hotelskog smještaja i boravka učenika i učitelja/nastavnika na svehrvatskoj smotri, te troškove izrade zahvalnica, troškove izrade biltena, nagrada i ostale srodne troškove snosi Udruga Lijepa naša uz pomoć Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. 
 
	- 
		Troškove ručka za sudionike svehrvatske smotre, uključujući goste i uzvanike, po svršetku svehrvatske smotre, te troškove pripreme i uređenja štandova, uključujući razglas, cvjetne i druge aranžmane snose grad (općina) domaćin i županija domaćin.
 
	- 
		Svim školama, vrtićima, učeničkim domovima i drugim sudionicima svečanosti dodijelit će se zahvalnice.
 
	  
	ČLANOVI POVJERENSTVA ZA PROVEDBU SVEHRVATSKE SMOTRE 
	DANI KRUHA – DANI ZAHVALNOSTI ZA PLODOVE ZEMLJE 
	 
	- 
		1. doc.dr.sc. Ante Kutle, Udruga Lijepa naša, Palmotićeva 17a, 10 000 Zagreb – predsjednik povjerenstva
 
	- 
		2. mr.sc. Josip Gregac, Udruga Lijepa naša, Palmotićeva 17a, 10 000 Zagreb – zamjenik povjerenstva
 
	- 
		3. Anita Šetić dipl. soc/croat, Udruga Lijepa naša, Palmotićeva 17a, 10 000 Zagreb – tajnica povjerenstva
 
	- 
		4. Tulio Demetlika, gradonačelnik grada Labina, Titov trg 11, 52 220 Labin – član
 
	- 
		5. Bruno Hrvatin, pročelnik Upravnog odjela za društvene djelatnosti grada Labina, Titov trg 11, 52 220 Labin – član
 
	- 
		6. Miro Alilović, prof., ravnatelji osnovne škole „Ivo Lola Ribar2, Labin, Rudarska 9, 52 220 Labin – član
 
	- 
		7. Radmila Paliska Kos, direktorica Turističke zajednice Grada Labina, Aldo Negri 20, 52 220 Labin – članica
 
	- 
		8. Patricija Smoljan, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Istarske županije, Giuseppina Martinuzzi 2, 52 220 Labin – članica
 
	- 
		9. mons. Milivoj Koren, župnik Župne crkve Blažene Djevice Marije, Ulica 1. Maja 3, 52 220 Labin – član
 
	- 
		10. Ružica Šimunović, prof. – Hrvatski Sabor, Trg Svetog Marka 7, 10 000 Zagreb – članica
 
	- 
		11. Marija Hanzec, prof. – Hrvatski radio, Prisavlje 3, 10 000 Zagreb – članica
 
	Za sve informacije obratite se na adresu:
	Udruga Lijepa naša
	Palmotićeva 17a, 10 000 Zagreb
	tel: 01/4923-904, 4923-905 ; fax: 01/4810-232
	e-mail: lijepa-nasa-ppp@zg.t-com.hr Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.