Čitamo mi, u obitelji svi – Nacionalni projekt poticanja obiteljskog čitanja kod učenika trećih razreda osnovnih škola u RH
Autor: Josipa Marić, 23. 5. 2018.
Razvijena čitalačka vještina prvi je uvjet za školski uspjeh, a dobar školski uspjeh uvjet je za životni uspjeh. Najbolji su čitači učenici iz obitelji u kojima se mnogo čita i knjige predstavljaju vrijednost. Brojna istraživanja dokazuju da djeca s kojima roditelji mnogo čitaju lakše usvajaju tehniku čitanja, imaju bogatiji rječnik i razvijeniju maštu. Razvoj čitalačke vještine ključan je za razvoj svih drugih oblika pismenosti. Tijekom veljače i ožujka u našoj se školi provodio projekt Čitamo mi, u obitelji svi. Osmišljen je po načelu „putovanja“ knjižnične naprtnjače od jednog do drugog učenika trećeg razreda. Koordinatorice projekta bile su knjižničarka Ivana Pavić i učiteljica Julija Stazić čijih je četvero učenika sudjelovalo nestrpljivo iščekujući svoj red za „druženje“ s novim knjigama. Svakog petka jedan od učenika nosio je naprtnjaču u svoj dom na pet dana. U njoj se nalazi sedam zanimljivih knjiga iz različitih područja. Ove godine pribavljeni su naslovi Zaboravljeni sin, Marama s bubamarama, Gregov dnevnik: snježna groznica, Naš planet, 77 kuhinjskih pokusa, Zmajić Kokos u kamenom dobu i Umijeće roditeljske ljubavi. Zamišljeno je da roditelji i djeca svaki dan barem 30 minuta čitaju i/ili razgledavaju knjige. Nakon pročitanih odlomaka razgovaraju o pročitanom. Svoje dojmove i lijepe doživljaje tijekom zajedničkog čitanja zapisuju u priloženu bilježnicu. Peti dan učenik donosi naprtnjaču u školu i s učiteljicom i knjižničarkom razgovara o knjigama učeći se usmenom izražavanju i potičući razredne kolege na izgradnju pozitivnog stava prema čitanju. Projektom se roditeljima skreće pozornost na činjenicu koliko je nezamjenjivo da djeci budu uzor u čitanju i da potiču ljubav prema knjizi. Cilj je ojačati svijest o potrebi poticanja čitanja ponudom građe za rekreativno čitanje. Učenike se motivira na čitanje, a pobjednici su svi oni koji su tijekom čitanja stvorili unutarnje duhovno i emotivno zadovoljstvo. Po završetku projekta knjige ostaju u knjižnom fondu slobodne za daljnju posudbu. Projekt je uspješno proveden u nekoliko europskih država, a u Republici Hrvatskoj pokrenut je školske godine 2011./2012 zalaganjem članova udruge Hrvatska mreža školskih knjižničara koja je usmjerena na poticanje i popularizaciju čitanja od malih nogu. Do ove je godine uključio 30 400 učenika, 97 000 članova obitelji, 766 knjižničara i 1 569 razrednih odjela. Ministarstvo znanosti i obrazovanja dalo je pozitivno mišljenje i „podupire provođenje ovog projekta kao kvalitetan, dobro planiran i vrijedan način poticanja čitanja učenika 3. i 4. razreda i njihovih obitelji“.