"Tradicija" pretraživanja relativno je nova – svakako mlađa od jednog desetljeća. Koliko je god teško povjerovati, tek u posljednjih nekoliko godina možete utipkati što god tražite u mali okvir i, s bilo kojeg mjesta, dobiti sve moguće informacije koje se u svijetu besplatno nude na tu temu. Količina informacija je nevjerojatna. Međutim, kakvoća informacija, u većini slučajeva, nije osobito dobro naznačena.
Zato postoji "istraživanje" – što je posve druga priča od "pretraživanja". Tradicija "istraživanja" u školama ili akademskim sredinama duga je i važna te dobro utemeljena upravo u svrhu određivanja "kakvoće" informacije. Istraživačka tradicija obuhvaća zašto i kako citiramo naše izvore, koji se izvori smatraju primarnim, a koji sekundarnim, koji se tipovi i izvori informacija smatraju pouzdanijim, vjerodostojnijim ili točnijim te još mnogo toga.
Ako naši studenti ne znaju ili ne razumiju razliku, naša je nastavnička obaveza da ih tomu poučimo. Djeca moraju znati da pretraživanje uključuje samo gledanje, dok istraživanje obuhvaća čitavu disciplinu ponašanja."
Marc Prensky: Pretraživanje protiv istraživanja, 2006
Ove školske godine 2022./23. središnja tema Školskog kurikuluma je istraživanje utjecaja klimatskih promjena na obnovljive zalihe pitke vode te i obnavljanje i zaštita ekosustava povezanih s vodom u užoj zajednici s ciljem poticanja učenika i lokalnog stanovništva na promišljanje i poduzimanje aktivnosti kojima bi se očuvala lokalna i globalna biološka raznolikost.
Kroz središnju temu Vodena zrcala otoka Šolte bavit ćemo se Globalnim ciljevima održivog razvoja usvojenim na 69. sjednici Opće skupštine UN-a 2015. godine te svoja istraživanja posebno usmjeriti na lokve i druga vlažna staništa na Šolti kao prirodna sakupljališta vode i specifične ekosustave te promišljanje o mogućnostima preuzimanjem tradicijskih, nekonvencionalnih oblika prikupljanja vode na otoku uvjetima klimatskih promjena i to kroz obnovu i ponovnu upotrebu gustirni.
Navedeni cilj planiramo realizirati kroz problemsku, istraživačku i terensku nastavu, međupredmetnim planiranjem i provođenjem projekata kao što su - Vodena zrcala otoka Šolte: Čuvajmo svoj dom od malih nogu! Ekoškole i Procter&Gamble za očuvanje biološke raznolikosti, Međunarodne Eko-škole, Mali poduzetnici za zeleni Otok – Erasmus+, Školski volonteri - Mladi za stare, stari za mlade, Budi Internet genijalac (BIG), Zasadi stablo ne budi panj! i Erastotenov ekperiment.
Kontekstualizacija:
Otok Šolta je otok bez tekuće vode te je do nedavno ovisio isključivo o vodi prikupljenoj u gustirnama – kamenim cisternama koje su se dijelom gradile kao mještanske, a dijelom su ih imala i pojedina kućanstva. Dodatna voda za napajanje stoke i navodnjavanje polja crpljena je iz prirodnih kamenih udubljenja u kojima većim dijelom godine nije presušivala. Dovođenjem tekuće vode iz rijeke Cetine na Otok, posve su zanemarene gustirne, a osobito lokve koje su nepristupačne, zagađene različitim vrstama otpada, naseljene nepripadajućim biovrstama te obrasle gustim neodržavanim raslinjem.
Te vode, lokve i more danas zrcale čovjekovu nebrigu o prirodi, kao i ignoriranje klimatskih promjena, odnosno globalnog zatopljenja koje utječe na količinu dostupnih vodenih resursa, osobito pitke vode. Ugroženost biološke raznolikosti vodenih površina zrcale neodgovoran odnos čovjeka prema prirodi te neosvještenost utjecaja globalnog zatopljenja izazvanog svojom utjecajem kao i mogućnosti djelovanja kojim mogu očuvati biološku ravnotežu kako za sebe tako i za biološke zajednice o kojima ovise.
Promjenom odnosa prema ovim važnim vodenim resursima promijenit ćemo i vlastitu refleksiju u Vodenim zrcalima otoka Šolte.
Lokva Grohote i postavljanje istraživačkog problema (7. i 8. razred)
Autor: Toma-Ivo Škrobica, 16. 9. 2022.
Na prvom nastavnom satu na lokvi u Grohotama u s neposrednoj blizini Škole, na satu Fizike, učenici su se upoznali s mjestom na kojem će se povremeno izvoditi terenska nastava. Učenicima se objasnilo što će raditi na lokvi, s kojim predmetima je terenska nastava korelirana (TK, Informatika, Matematika, Geografija, Biologija, Kemija) podijeljeni su im radni listići na kojima će unositi temperaturu, brzinu vjetra te opis vremena za svaki dan tijekom školske godine. (više o projektu Vodena zrcala otoka Šolte i 'Čuvajmo svoj dom od malih nogu! Ekoškole i Procter&Gamble za očuvanje biološke raznolikosti')
Nakon upoznavanja s mjestom terenske nastave učenicima su se postavila pitanja vezana uz lokvu kako bi vlastitim razmišljanjem došli do odgovora o tome što ćemo tijekom fizike istraživati o lokvi te kako bi osvijestili potrebu za provođenjem eksperimenata u fizici. Također, učenicima se pomoću radnog listića uvodi pojam obrade, tj. analize podataka. Učenici bi trebali povezati provođenje eksperimenta s dobivanjem podataka te važnost naknadne analize podataka u svrhu donošenja ispravnog zaključka o određenoj fizičkoj pojavi.
Opis: Odlazak na lokvu sa 7. razredom bio je 6.9.2022. i 13.9.2022. u okviru nastavnih jedinica Pokusi u fizici i Fizičke veličine i mjerne jedinice, a koje su unutar ishoda Uspoređuje dimenzije, masu i gustoću različitih tijela i tvari, Istražuje fizičke pojave i Rješava fizičke probleme.
Primjeri pitanja za učenike 7. razreda:
- Što sve možemo saznati o lokvi?
- Kako možemo saznati određene podatke o lokvi?
Prilikom drugog odlaska na lokvu učenicima se uvode pojmovi fizička veličina i mjerna jedinica. Postavljanjem pitanja navodi ih se na zaključak o potrebi uvođenja univerzalnih fizičkih veličina i mjernih jedinica kako bi se naš rad mogao razumjeti u bilo kojem dijelu svijeta neovisno o drukčijem jeziku.
Primjer pitanja:
- Kolika je veličina lokve?
- Kako možemo točno odrediti veličinu lokve bez obzira na to odakle je gledamo?
Tablica koja je podijeljena učenicima za zapisivanje podataka sadrži slijedeće elemente:
RUJAN 2022.
- Datum
- Vrijeme
- Temperatura
- Vjetar
- Opis vremena / Oborine
ANALIZA
- srednja temperatura
- maksimalna temperatura
- minimalna temperatura
- broj sunčanih dana
- broj vjetrovitih dana
- broj kišnih dana
Pitanja za učenike 8. razred:
- Što smo lani naučili o obliku i dimenzijama tijela?
- Kakav je oblik lokve?
- Kako možemo približno odrediti površinu lokve? Kako označavamo površinu i koje su mjerne jedinice za površinu?
- Kako možemo približno odrediti dubinu lokve? Je li lokva na svim mjestima ima jednaku dubinu?
- Što se događa s volumenom lokve tijekom sunčanih dana, a što tijekom kišovitih?
- Što se događa s dubinom lokve tijekom sunčanih dana, a što tijekom kišovitih? Kada se dubina najbrže povećava?
Ovdje se učenicima prvi put uvodi pojam brzina kao brzina promjene dubine lokve. Pojam brzine će se naknadno još obrađivati.
Raspored sati 5.-8.r. u 2023./24.-od 18.9.2023.
Raspored sati 1.-4. r. u 2023./24.-od 18.9.2023.
Raspored PRIJEVOZA učenike u šk.g.2023./24.
Raspored dežurstva u vrijeme velikog odmora 2023./24.
Dnevno dežurstvo učitelja i administrativno-tehničkog osoblja 2023./24.
Konzultacije i informacije za roditelje 2023./24._18.9.2023.
Sa Zebrom sigurno školu_slikovnica
Letak_Page1. za roditelje_Ponašanje u prometu
Letak_Page2. za vozače_Ponašanje u prometu
Letak_Page3. za djecu_Ponašanje u prometu
« Svibanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Obavijesti |
Obrazovni i e-časopisi |
Dnevni tisak |
Ukupno: 5391462
Ovaj mjesec: 401
Ovaj tjedan: 674
Danas: 76