"Tradicija" pretraživanja relativno je nova – svakako mlađa od jednog desetljeća. Koliko je god teško povjerovati, tek u posljednjih nekoliko godina možete utipkati što god tražite u mali okvir i, s bilo kojeg mjesta, dobiti sve moguće informacije koje se u svijetu besplatno nude na tu temu. Količina informacija je nevjerojatna. Međutim, kakvoća informacija, u većini slučajeva, nije osobito dobro naznačena.
Zato postoji "istraživanje" – što je posve druga priča od "pretraživanja". Tradicija "istraživanja" u školama ili akademskim sredinama duga je i važna te dobro utemeljena upravo u svrhu određivanja "kakvoće" informacije. Istraživačka tradicija obuhvaća zašto i kako citiramo naše izvore, koji se izvori smatraju primarnim, a koji sekundarnim, koji se tipovi i izvori informacija smatraju pouzdanijim, vjerodostojnijim ili točnijim te još mnogo toga.
Ako naši studenti ne znaju ili ne razumiju razliku, naša je nastavnička obaveza da ih tomu poučimo. Djeca moraju znati da pretraživanje uključuje samo gledanje, dok istraživanje obuhvaća čitavu disciplinu ponašanja."
Marc Prensky: Pretraživanje protiv istraživanja, 2006
Ove školske godine 2022./23. središnja tema Školskog kurikuluma je istraživanje utjecaja klimatskih promjena na obnovljive zalihe pitke vode te i obnavljanje i zaštita ekosustava povezanih s vodom u užoj zajednici s ciljem poticanja učenika i lokalnog stanovništva na promišljanje i poduzimanje aktivnosti kojima bi se očuvala lokalna i globalna biološka raznolikost.
Kroz središnju temu Vodena zrcala otoka Šolte bavit ćemo se Globalnim ciljevima održivog razvoja usvojenim na 69. sjednici Opće skupštine UN-a 2015. godine te svoja istraživanja posebno usmjeriti na lokve i druga vlažna staništa na Šolti kao prirodna sakupljališta vode i specifične ekosustave te promišljanje o mogućnostima preuzimanjem tradicijskih, nekonvencionalnih oblika prikupljanja vode na otoku uvjetima klimatskih promjena i to kroz obnovu i ponovnu upotrebu gustirni.
Navedeni cilj planiramo realizirati kroz problemsku, istraživačku i terensku nastavu, međupredmetnim planiranjem i provođenjem projekata kao što su - Vodena zrcala otoka Šolte: Čuvajmo svoj dom od malih nogu! Ekoškole i Procter&Gamble za očuvanje biološke raznolikosti, Međunarodne Eko-škole, Mali poduzetnici za zeleni Otok – Erasmus+, Školski volonteri - Mladi za stare, stari za mlade, Budi Internet genijalac (BIG), Zasadi stablo ne budi panj! i Erastotenov ekperiment.
Kontekstualizacija:
Otok Šolta je otok bez tekuće vode te je do nedavno ovisio isključivo o vodi prikupljenoj u gustirnama – kamenim cisternama koje su se dijelom gradile kao mještanske, a dijelom su ih imala i pojedina kućanstva. Dodatna voda za napajanje stoke i navodnjavanje polja crpljena je iz prirodnih kamenih udubljenja u kojima većim dijelom godine nije presušivala. Dovođenjem tekuće vode iz rijeke Cetine na Otok, posve su zanemarene gustirne, a osobito lokve koje su nepristupačne, zagađene različitim vrstama otpada, naseljene nepripadajućim biovrstama te obrasle gustim neodržavanim raslinjem.
Te vode, lokve i more danas zrcale čovjekovu nebrigu o prirodi, kao i ignoriranje klimatskih promjena, odnosno globalnog zatopljenja koje utječe na količinu dostupnih vodenih resursa, osobito pitke vode. Ugroženost biološke raznolikosti vodenih površina zrcale neodgovoran odnos čovjeka prema prirodi te neosvještenost utjecaja globalnog zatopljenja izazvanog svojom utjecajem kao i mogućnosti djelovanja kojim mogu očuvati biološku ravnotežu kako za sebe tako i za biološke zajednice o kojima ovise.
Promjenom odnosa prema ovim važnim vodenim resursima promijenit ćemo i vlastitu refleksiju u Vodenim zrcalima otoka Šolte.
Mjerenja na lokvi Grohote i utvrđivanje stanja nakon ljetnog sušnog razdoblja
Autor: Ivana Čulić Farac, Nikola Repajić, Toma-Ivo Škrobica, 22. 9. 2022.
Prilikom trećeg odlaska na lokvu u Grohotama učenici su imali zadatak izmjeriti duljinu, širinu i dubinu lokve. Prije nego su pristupili mjerenju, učenici su usporedili stanje na lokvi sa stanjem koje su promatrali 13. rujna te su utvrdili da je razina vode neznatno niža u odnosu na prošli put.
Naime, podaci o vremenu koje su učenici prikupili od 13.9. do 20.9. pokazali su da, u tom razdoblju na Šolti nije bilo kiše pa se volumen lokve nije povećao, a obzirom na kratko vremensko razdoblje od 13.9. do 20.9. i niže temperature u odnosu na ljetne, razina vode tek je neznatno niža.
Lokva u Grohotama 13. rujna 2022. (TK)
Lokva u Grohotama, 20. rujna 2022. (Fizika)
Prilikom mjerenja duljine i širine lokve, učenici su se podijelili u dvije skupine te je svaka skupina imala po jednu mjernu traku od 50m. Jedna skupina je mjerila duljinu, a jedna širinu lokve. Učenici su mjerenjem dobili sljedeće podatke:
Nakon mjerenja s učenicima se prokomentiralo slažu li se izmjerene vrijednosti s procijenjenim vrijednostima od prošlog puta. Prilikom odlaska na lokvu 13.9. učenici su duljinu lokve procijenili na 18m-22m, a širinu na 8m-12m.
Mjerenje širine lokve, 20. rujna 2022.
Mjerenje duljine lokve, 20. rujna 2022.
Uslijedilo je mjerenje dubine lokve i to pomoću, već postavljenog jednostavnog mjernog uređaja koji su učenici osmog razreda izradili na satu tehničke kulture. Naime, nakon postavljanja početnih istraživačkih pitanja (6. i 13. rujna), osmaši su na satu Tehničke kulture izradili jednostavni mjerni instrument za mjerenje dubine lokve te praćenje promjene razine vode tijekom godišnjih doba i ovisno o količini padalina. Učenici su obradili drveni mjerni stup na kojem su brojevima označili mjernu jedinicu od 10 cm. Naime u razmaku od 10 cm označili su brojevima od 1 do 14 te je ukupna duljina mjernog stupa 140 cm.
Izrada stupa za mjerenje promjene razine vode u lokvi, 8.r. na satu TK, 13. rujna 2022.
Izrada stupa za mjerenje promjene razine vode i postavljanje u lokvi , 8.r. na satu TK, 13. rujna 2022.
Učenici su kao rezultat mjerenja dubine lokve dobili sljedeći podatak:
h = 50cm
Razina vode 13.9.22. Razina vode 20.9.22.
Učenici su mjerili duljinu, širinu i dubinu lokve kako bi naučili novu fizičku veličinu, mjerne jedinice te stekli dojam o veličini mjernih jedinica. Podaci o duljini, širini i dubini lokve važni su i za sljedeće odlaske na lokvu radi uspoređivanja izmjerenih veličina nakon promjene vremena (očekivano je povećanje nakon kišovitih dana). Također, izmjereni podaci koristit će se u sljedećim nastavnim jedinicama u kojima će učenici približno računati površinu i volumen lokve te na taj način doprinijeti istraživanju prirodnih vodnih zaliha na Otoku.
Nakon što su, istražili što je vodostaj i na koji način se mjeri, na satu Geografije, učenici 8. razreda, na milimetarskom papiru će tokom godine bilježiti razinu vode u lokvi.
Na osi x će označiti mjesece u godini (započeli su s rujnom, a završit će s lipnjem), a na osi y označit će razinu vode u metrima.
Raspored sati 5.-8.r. u 2023./24.-od 18.9.2023.
Raspored sati 1.-4. r. u 2023./24.-od 18.9.2023.
Raspored PRIJEVOZA učenike u šk.g.2023./24.
Raspored dežurstva u vrijeme velikog odmora 2023./24.
Dnevno dežurstvo učitelja i administrativno-tehničkog osoblja 2023./24.
Konzultacije i informacije za roditelje 2023./24._18.9.2023.
Sa Zebrom sigurno školu_slikovnica
Letak_Page1. za roditelje_Ponašanje u prometu
Letak_Page2. za vozače_Ponašanje u prometu
Letak_Page3. za djecu_Ponašanje u prometu
« Svibanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Obavijesti |
Obrazovni i e-časopisi |
Dnevni tisak |
Ukupno: 5391462
Ovaj mjesec: 401
Ovaj tjedan: 674
Danas: 76