« Svibanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Učiti je lako, pitaj me kako!
«Nema šanse da ovo naučim!»
«Zašto toga ima toliko puno?!»
«Dosta mi je SVEGAAAA!!!»
Pripadaš li skupini mnogobrojnih koji si postavljaju ova pitanja? S tobom je sve u redu, stay with us, ima lijeka!!! Krenut ćemo od malih, za tebe možda nevažnih, ali vrlo bitnih stvari.
Prostor za učenje
Možda si ti jedan ili jedna od onih koji mogu učiti uz buku TV-a i radija, svađu braće i sestara, lajanje pasa i zvrndanje telefona, ali vjerojatnije je da nisi. Pobrini se da tvoj prostor za učenje bude:
• mirno mjesto gdje te nitko neće ometati i gdje drugi često ne prolaze
• možeš postaviti osobni natpis NE OMETAJ kako bi ostalima dao ili dala do znanja
da radiš
• uvijek na istom mjestu (bit ćeš spremniji/a za rad)
• ne preporučam ti učenje na krevetu jer ćeš početi misliti o spavanju i uskoro...
zzzzzz
• čist i uredan
• dobro osvijetljen
• svijetlo ne smije biti ni preslabo – da ne zaspiš, ni prejako – da ne postane
prenaporno za tvoje oči
• prozračen
• tvom je mozgu za rad potreban kisik
• bez TV-a
Preživjet ćeš!
Planiranje i organiziranje
Čini li ti se ponekad da je dan prekratak za sve ono što trebaš učiniti i da bi bilo bolje da traje malo duže? Koliko duže? Misliš da je u tome problem? Istina je ovakva: Dan traje 24 sata i to bi trebalo biti sasvim dovoljno za sve naše aktivnosti ako smo dovoljno pametni da se znamo organizirati. Moraš si napraviti plan učenja:
• mjesečni plan
• tjedni plan
• dnevni plan
MJESEČNI PLAN. Nađi si doma nekakav kalendar u koji ćeš svaki mjesec moći upisivati važne školske i izvanškolske događaje i rokove (ispite, lektire, rođendane, odlaske zubaru i dr.), na način da ćeš zaokružiti datum i pored njega napisati zašto ti je važan.
Stavi si taj plan na vidljivo mjesto kraj radnog stola da ti svaki dan služi kao podsjetnik.
TJEDNI I DNEVNI PLAN. Lako je stići sve što naumiš ako slijediš svoj dnevni raspored.
Prvo upiši sve svoje svakodnevne obvezne aktivnosti (satove u školi, nogometne treninge, satove u glazbenoj školi).
Zatim ostavi vrijeme za učenje i domaću zadaću.
Dodaj svoje dnevne aktivnosti (obroke, spavanje, kućne poslove).
Upiši svoje osobno vrijeme (TV, igra, odmaranje).
Evo kako bi to moglo izgledati:
vrijeme | P | U | S | Č | P | S | N |
8–13 h | škola | ||||||
13-14 h | odmor, ručak | ||||||
14-15 h | DZ iz MAT, učim PRI | ||||||
15-16 h | učim POV i ENG | ||||||
16-17 h |
gl. škola
gitara
|
||||||
17-18 h | |||||||
18-19 h | slobodno vrijeme, TV | ||||||
19-20 h | večera | ||||||
20-21 h | TV/tuširanje | ||||||
21-22 h | ponavljanje, spavanje |
Mnogi ljudi odlažu obveze s razlogom. Možda je ono što trebaju obaviti preteško ili im je previše stresno. Koji god razlog bio, odgađanje može postati loša navika. Najbolji je lijek jednostavno se prihvatiti posla i obaviti ga.
Koraci u učenju
Od tebe se očekuje da se prvo odmoriš i nešto pojedeš kako bi mogla/mogao prionuti na posao. Kad to obaviš, uzimaš svoj unaprijed pripremljeni dnevni plan učenja i krećeš!
1. KORAK • Preleti kroz tekst.
Pročitaj naslove, podnaslove, pregledaj slike, tablice, grafikone. Važno je da dobiješ
uvid u ono što te čeka.
2. KORAK • Pročitaj tekst.
Pročitaj tekst više puta i pri tome podcrtavaj (ako se radi o tvojoj knjizi koju ne
moraš vratiti na kraju godine), radi bilješke i sažetke. Označi nove riječi i glavne
misli, pronađi glavnu ideju u svakom odlomku i svojim riječima napiši kratku verziju
pročitanog.
3. KORAK • Ponovi svojim riječima.
Ponovi svojim riječima bez gledanja u knjigu.
4. KORAK • Ponovno pročitaj.
5. KORAK • I prije učenja novog gradiva, i poslije, i uvijek, i stalno PONAVLJAJ,
PONAVLJAJ, PONAVLJAJ!
Koliko god si nešto izvrsno naučio/la zaboravit ćeš ako ne budeš ponavljao/la!
Sad sklopi ugovor sam/a sa sobom.
UGOVOR
Ja, ________________________________
sklapam ovaj ugovor sa samim/samom sobom,
prema kojem ću ove školske godine:
Redovito praviti mjesečni, tjedni i dnevni plan rada.
Voditi računa o urednosti mog radnog prostora.
Učiniti sve da na vrijeme stižem na nastavu.
Nastojati izgraditi i održavati dobre odnose s ljudima oko sebe i sa sobom.
Koristiti i slijediti korake pri učenju.
Na kraju prvog polugodišta imati prosjek ocjena ______ ili viši.
Na kraju godine imati prosjek ocjena ______ ili viši.
Redovito pratiti svoj napredak i za uspjeh se nagrađivati.
Potpis _______________________
Za čitanje ti preporučam:
Miljković, D; Rijavec, M. (2003.): Vodič za preživljavanje u školi. IEP. Zagreb.
Pletenac, V. (2004): Put prema uspješnom učenju ili kako treba učiti. Naklada Slap. Jastrebarsko.
Schumm, J. S. (2005.): Škola bez muke. Ostvarenje. Lekenik.
Sandra Raković
Tekst preuzet s hrvatskog obrazovnog portala Zbornica.
Časopisi |
On-line rječnici |
Ostalo |
• Priručnik za učenje ... |
• Agencija za odgoj i ... |
• Ministarstvo znanost... |
• Nacionalni centar za... |
• Hrvatski obrazovni p... |
• HRskole |
• CARNet |
• Portal e-lektire |
• IGK @ YouTube |