Istraživački rad učenika 5. razreda: Voda - izvor života i energije
Autor: Antonija Filipović Bjelobradić, 22. 1. 2021.
Učenici petih razreda pod vodstvom učiteljice prirode i biologije Gordane Kragulj u svojim malim istraživačkim radovima odgovorili su na pitanja: Služeći se tim podatcima o masi i volumenu svojih uzoraka učenici su izračunali gustoću uzoraka! Naučili su: Pokazali su i dokazali da različiti predmeti bez obzira na veličinu, ali i vrstu materijala, mogu potonuti ili plutati. Kako je proces istraživačkog rada učenika izgledao, pogledajte pod „više“.
Koji predmeti ili materijali plutaju na vodi, a koji tonu i zašto?
Provjerili smo pokusom!
Pokazali smo i dokazali da različiti predmeti bez obzira na veličinu i vrstu materijala mogu potonuti ili plutati. Hoće li predmet plutati ili tonuti ovisi o razlici između gustoće predmeta i gustoće tekućine u koju ga ubacujemo.
Učenici su istražili i prikupili podatke o tome utječe li količina otopljene tvari na gustoću i prozirnost vode u čaši sa 150 mL destilirane vode bez dodatka soli ubacujući predmete.
Kontrolni uzorak: kovanice, spajalica, pluteni čep, gumeni čep, kamenčić, komadić slamke, tanka grančica i slični predmeti koje su učenici mogli nabaviti.
Učenici su provjeravali prozirnost vode uspoređujući ga s kontrolnim uzorkom.
Utječe li količina otopljenih mineralnih tvari u vodi na brzinu zagrijavanja i hlađenja vode?
Zagrijavanjem vode učenici su uočili mjehuriće zraka koji „izlaze“ iz vode. Topla voda ima manje otopljenog kisika, tj. plinova od hladne vode, što smo povezali s pomorom riba tijekom toplih ljeta.
Nakon zagrijavanja na stjenkama čaše ostao je bijeli trag s uzorkom vode sa solju.
Ako se poveća količina otopljenih mineralnih tvari (soli) u vodi, produljit će se vrijeme zagrijavanja i hlađenja vode.
Služeći se tim podatcima o masi i volumenu svojih uzoraka učenici su izračunali gustoću uzoraka!
Zašto neki predmeti plutaju, a drugi tonu?
Intuitivno, zaključit ćemo da je ključ u masi – teži predmeti će prije tonuti. Ali! Masa je važna, ali druga važna stvar je volumen. Kad imamo masu i volumen, možemo izračunati gustoću predmeta. Voda ima gustoću 1 g/cm³, tako da je masa istisnute vode jednaka njenom volumenu.
Učenici su to vidjeli na primjeru. Uzeli su predmet mase od 10 g. To znači da kad ga stave u vodu, istisnut će 10 g vode ili (s obzirom na to da je gustoća 1 g/cm³) 10 cm³. Dakle, objekt mora imati volumen veći od 10 cm³ kako bi plutao. Drugim riječima, ako je predmet “gušći” od vode (ima gustoću veću od 1 g/cm³), potonut će.
Učenici su zajedno s učiteljicom došli do sljedećeg zaključka: hoće li određeni predmet plutati ili tonuti ovisi o razlici između gustoće predmeta i gustoće tekućine u koju ga ubacujemo.
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Poštovani roditelji i učenici,
stručnim suradnicama pedagoginji,
edukacijskoj rehabilitatorici i
knjižničarki možete se obratiti u
virtualni sandučić povjerenja
ivan.kozarac.nijemci
@gmail.com
putem kojega im možete slati svoje upite, prijedloge i mišljenja.
SANDUČIĆ POVJERENJA
Mjesto na kojem možeš podijeliti svoje misli, osjećaje i želje.
Podijeli ih s nama u obliku pisma (kod ureda pedagoginje)
ili putem elektroničke pošte (na adresu: ivan.kozarac.nijemci
@gmail.com),
pri čemu se ne moraš bojati jer ćeš ostati anoniman o čemu će se pobrinuti
pedagoška služba škole.