PROJEKT: Osiguravanje školske prehrane za djecu u riziku od siromaštva (2018/2019.)
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Èe | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Uèenje je prirodna potreba proizašla iz znati¾elje. Mala djeca uèe iz svega što rade. Polaskom u školu uèenje mo¾e postati zamorno, dosadno, teško i èesto nailazi na otpor kod djece. Do škole djeca uèe na zabavan, spontan naèin. Nemaju pritisak ocjena, uèe kroz igru i iz interesa. Polaskom u školu uèenje postaje obaveza i odgovornost. Zahtjeva dobru organizaciju, koncentraciju, samokontrolu i sposobnost memoriranja. Nauèeno se vrjednuje te se kroz ocjenu nerijetko procjenjuje i kompletna osoba.
Za kvalitetno uèenje potrebno je:
Organizacija
Prije samog uèenja u djetetov ¾ivot, njegove obaveze i du¾nosti potrebno je uvesti red. Red i struktura, te dobra organizacija va¾ni su kako nama odraslima tako i djeci. Za postizanje tog reda školski raspored sati neæe biti dovoljan. Potrebno ga je nadopuniti izvanškolskim aktivnostima, vremenom predviðenim za pisanje domaæih zadaæa i uèenje, te vremenom predviðenim za igru i razonodu. Takvi rasporedi mogu biti mjeseèni, tjedni i dnevni. Dijete treba imati uvid u njih, redovito ih popunjavati i pridr¾avati ih se. Na taj naèin, vodeæi raèuna o svojim obavezama dijete postaje samostalno, odgovorno, savjesno, organizirano i samim time zadovoljno.
Koncentracija
Za efikasno uèenje potrebna je dobra koncentracija. To je takoðer vještina koja se razvija i stjeèe vje¾banjem. Za što bolju koncentraciju potrebno je ometajuæe faktore svesti na minimum. To podrazumijeva slijedeæe:
uèiti uvijek na istom mjestu
pokušati uèiti uvijek u pribli¾no isto vrijeme
pisaæi stol dr¾ati urednim (na njemu se trebaju nalaziti samo knjige predmeta koji dijete trenutno uèi)
glazba, televizija, raèunalo i mobitel trebaju biti iskljuèeni
otkriti djetetov stil uèenja
Koliko ste puta rekli svom djetetu: „Idi u sobu i uèi“? Tada ste ga poslali na odreðeno mjesto, ali je ostalo nejasno što toèno tamo treba raditi. I tada ono mo¾e satima sjediti nad knjigom, a da se ne dogodi ništa jer se uèenje ne odvija samo po sebi. U ranoj osnovnoškolskoj dobi djetetu treba pomoæi u uèenju, pokazati mu kako uèiti, pouèiti ga vještini uèenja i otkriti stil njegova uèenja.
Poznato je da nauèimo:
10% onoga što proèitamo
20% onoga što slušamo
30% onoga što vidimo
50% onoga što vidimo i èujemo
70% onoga što izgovorimo
90% onoga što izgovorimo i uèinimo
Dakle, za uspješno uèenje potrebno je kombinirati èitanje, pisanje, crtanje, govor i zornost. Meðutim, koja æe od navedenih tehnika dominirati u uèenju ovisi o djetetovim jakim stranama. Poznato je da ovisno o razvijenosti opa¾ajnih kanala razlikujemo vizualne, auditivne i motorièke tipove ljudi. Kljuè uspješnog uèenja je prepoznati „jake strane“ kod svog djeteta, pouèiti ga kako da se u uèenju osloni na njih, te otkriti njegov individualni stil uèenja. Npr. djetetu koje je vizualni tip pri uèenju æe pomoæi korištenje mentalnih mapa dok je djetetu koje je auditivni tip bolje glasno ponavljati ili mu èitati gradivo koje mora nauèiti. Pomagati djetetu u uèenju nameèuæi svoj naèin uèenja mo¾da neèe dati oèekivane rezultate jer to nije i „stil“ uèenja vašeg djeteta.
Pamæenje
Pamæenje se odnosi na moguænost usvajanja, zadr¾avanja i korištenja informacija. Usko je povezano s pojmom uèenja buduæi je za uspješno uèenje potrebna i dobra moæ pamæenja, povezivanja i primjene novih informacija. Sposobnost pamæenja mo¾e se poveæati i uvje¾bati primjenom razlièitih tehnika. Jedna od njih je mnemotehnika (npr. kod nabrajanja pokušati unijeti neki vlastiti red u niz, uklopiti rijeèi u rimovanu pjesmicu, ili od prvih slova rijeèi u nizu napraviti anagram). Da bi dijete informacije iz kratkoroènog pamæenja pohranilo u dugoroèno a onda ih dozvalo kada su mu potrebne mora ih ponavljati, ponavljati i ponavljati, dobro organizirati i povezivati s onim što veæ zna.
Ponavljanje
I evo nas kod ponavljanja... Ponavljanjem se „cementira“ nauèeno. Što je èešæe to bolje. Sve što dijete ¾eli ili mora zapamtiti treba aktivno ponavljati. Istra¾ivanja pokazuju da bez aktivnog ponavljanja 98% onoga što smo doznali zaboravimo u roku od tri tjedna. Idealno bi bilo uvijek ponavljati sve kako bi se gradivo povezalo u smislenu cjelinu. Ponavljati je najbolje tako da dijete glasno govori, a mo¾e si neke stvari i nacrtati kako bi ista informacija bila zapamæena na razlièite naèine.
Motivacija
„Um nije posuda koju treba napuniti, veæ vatra koju treba zapaliti“ - napisao je grèki biograf Plutarh prije 3000 godina. Govori nam da je motivacija izuzetno va¾na za uspješno uèenje. Ukoliko se uèi s veseljem, interesom, na zabavan naèin, uèenje postaje mnogo br¾e i lakše. Dakle, gradivo bi trebali obogatiti zanimljivostima, uèiniti ga interesantnim i pretoèiti ga u „igru“ koliko god je to moguæe.
Sna¾an motivator za uèenje je i osjeæaj uspjeha. Kada uèenici posti¾u svoje ciljeve, motivirani su za daljnje uèenje jer æe im to ponovno pru¾iti osjeæaj uspjeha. Isto tako, uèenici koji ne posti¾u uspjeh sve više gube volju i samopouzdanje. Neuspjeh u uèenju stvara stres a iz stresa proizlazi 80% teškoæa u uèenju.
Što uèiniti?
Instrukcije koje roditelji plaæaju, sati koje sami provode u uèenju s djetetom, „štrebanje“ informacija napamet,... samo su gašenje po¾ara. Dugotrajnije i puno korisnije je potrošiti vrijeme na uèenje o tehnikama uèenja i nauèiti dijete kako samostalno uèiti. Uèenje je vještina koju treba nauèiti, a znati kako uèiti od izuzetnog je znaèaja za cijeli ¾ivot.
Odrediti stil uèenja svakog djeteta, upoznati tehnike uèenja i njihovu primjenu, nauèiti kako poboljšati pamæenje i koncentraciju te na taj naèin pomoæi svom djetetu u uèenju roditelji æe imati priliku nauèiti u Kabinetu Korneo kroz radionice „Škola uèenja“. Radionice su namijenjene svim roditeljima kojima je uèenje njihovog djeteta postalo muèenje i koji ¾ele svoje dijete nauèiti kako uèiti.
Izvor: klinfo.hr