PROJEKT: Osiguravanje školske prehrane za djecu u riziku od siromaštva (2018/2019.)
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Èe | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Unošenje badnjaka i rasprostiranje slame pod blagdanski stol uz zvukove bo¾iænh pjesama, jedan je od obièaja koji se ve¾e uz samu Badnju noæ. Danas se u Hrvatskoj ta tradicija zadr¾ala tek ponegdje, dok je ostao više prisutan obièaj postavljanja jaslica koje pribli¾avaju dogaðaj Bo¾iæa, Isusova roðenja.
Na dobro vam došla badnja veèer!
Dan uoèi Bo¾iæa nosi naziv Badnjak, ime mu dolazi od rijeèi bdjeti, jer se na badnju veèer bdije pobo¾no èekajuæi Kristovo roðenje. Kako se u badnjoj noæi bdije,va¾nu ulogu ima svjetlo. Neizostavne su još iz davnina uobièajene bo¾iæne svijeæe, a skoro u pravilu je u hrvatskim krajevima posebno za ovu priliku napravljena svijeæa - svijeæa voštanica. Badnjak je i panj koji se na taj dan unosi u kuæu i stavlja na ognjište. U nekim se krajevima u kuæu unosi jedan, a u nekima tri panja. Tri su panja simbol Svetog Trojstva, a njihovim se ¾arom pripaljuju sve svijeæe u kuæi. Panjevima koji tinjaju obièno bi se dodavalo malo hrane s blagdanskog stola i vina koje se pilo. Vjerovalo se da æe vatra velikih panjeva donijeti dobro cijelom domu i svim ukuæanima. Slama se kao znak Bo¾iæa odr¾ala znatno du¾e od panjeva. Postavljala se pod stol uz zvukove bo¾iænih pjesama. Na slami se sjedilo i prièalo sve do odlaska na polnoæku, a èesto se na njoj i spavalo. Kad se unese slama i badnjaci, zapoèinje bdijenje. Vrhunac badnjeg bdjenja jest proslava polnoæke. Bdjenje poèinje uveèer, kad se obitelj okuplja oko stola, još uvijek s posnim jelima, i unošenjem badnjaka i slame kad kako je to obièaj u nekim hrvatskim krajevima - domaæin pozdravlja ukuæane pozdravom koji naviješta skori Bo¾iæ "Faljen Isus! Na dobro vam došla badnja veèer"! Na taj pozdrav slijedi odgovor: "I s tobom zajedno!“ Na Badnjak nema objeda, jer se posti do veèeri, a jede se samo naveèer, ali i tada samo nemrsnu hranu. Veèera na Badnjak je posna.
Simboli Bo¾iæa
Badnjak je mlado, hrastovo ili cerovo drvo, koje se na Badnji dan rano ujutro sijeèe i donosi pred kuæu. Uveèe, uoèi Bo¾iæa, badnjak se presijeca i zajedno sa slamom unosi u kuæu. S badnjaka se uzimao ¾ar kojim su se palile svijeæe i vatra na ognjištu. Dok je panj badnjak morao uzmaknuti iz tradicijskih obièaja i obreda, slama se kao znak Bo¾iæa mnogo dulje odr¾ala .Ona se unosi i posipa po cijeloj kuæi. Prema narodnom vjerovanju, slama se unosi zato što je i Isus roðen na slami.U seoskim kuæama slama na podu le¾i i po tri dana, a u gradovima ova je simbolika svedena na rukohvat slame koja se postavlja uz panj badnjak. Badnjak u gradu saèuvao je tako samo dijeliæ seoskih tradicija, a slavi se uz bo¾iæno drvce, uz kuæne jaslice, uz pjevanje ili slušanje bo¾iænih pjesama i uz posebno pripravljenu veèeru. Najva¾nije je bdjenje u išèekivanju polnoæke.
Izvor: http://zena.hr/bozic/clanak/ostalo/u_predvecerje_bozica/260