TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA
Svaki sport može ispuniti svoju svrhu ako postoje rad, određena pravila i disciplina. Stoga držim važnim ukratko navesti najvažnije činjenice za kvalitetno provođenje nastave u kojoj se u jednom trenutku giba dvadesetero ili više učenika i u kojoj je često u igri i nekoliko lopti ili drugih sprava za vježbanje.
Želimo od petog do osmog razreda povećati količinu kvalitetne igre, ali se pritom moraju savladati i osnove, tj. abeceda sporta.
Nastava tjelesne i zdravstvene kulture obuhvaća različite sportove i vježbe kako bi utjecaj na razvoj učenika bio što kvalitetniji i raznovrsniji. Kroz nastavu smo usmjereni na naše najpopularnije sportove : rukomet, košarku, odbojku, nogomet, gimnastiku i atletiku. Želimo pomoći učenicima da bolje upoznaju svoje sposobnosti kako bi se usmjerili u sport u kojem uživaju i u kojem vole provoditi svoje slobodno vrijeme.
OPREMA ZA NASTAVU TZK-e I KORIŠTENJE SVLAČIONICA
Za nastavu tjelesne i zdravstvene kulture, a sukladno ispravnim zdravstveno-higijenskim navikama, tražimo da učenici donose opremu koja je jednostavna i prozračna. Svi učenici trebaju imati bijele majice kratkih rukava (ne prekratke, ne dekoltirane, ne na tregere). Dječaci donose kratke sportske hlače, a djevojčice kratke hlače ili tajice. Potrebno je imati sportske čarape i tenisice potpuno čistih potplata.
Svjesni smo da za vježbanje nije od presudne važnosti boja dresa ili majice, ali uzevši u obzir da su za ostale predmete odabrani udžbenici određenog izdavača, i mi smo odabrali vrlo jednostavnu i lako dostupnu opremu koju bi učenici trebali imati. Donošenje tražene opreme ima vrlo važan odgojni učinak.
Prilikom korištenja svlačionica i dvorane, potrebno je poštivati pravila kućnog reda i općenita pravila kulturnog ponašanja.
U navedenim prostorima nikako nije dozvoljeno :
- pisanje po zidovima i inventaru
- bacanje otpadaka izvan koševa
- unošenje i konzumiranje alkohola
- pušenje
- konzumiranje hrane i pića
- kidanje i uništavanje panoa
- unošenje predmeta koji mogu izazvati ozljedu (nožići, odvijači, …)
- penjanje na golove, vješanje na koševe
- penjanje na vješalice u svlačionicama
- neovlašteno fotografiranje, audio i video snimanje
Učenici koji imaju nastavu tjelesne i zdravstvene kulture nakon velikog odmora trebaju
hranu konzumirati u prostoru pored kuhinje, otpatke baciti u koš za smeće, šalice i pribor za jelo vratiti u kuhinju i tek nakon toga otići u svlačionice.
Svaka svlačionica ima sanitarni čvor koji učenici slobodno koriste, ali pritom molimo paziti na urednost i čistoću. Voda i toaletni papir trebaju se racionalno trošiti u skladu s ekološkim, higijenskim i ekonomskim pravilima.
ISPRIČNICE I ZDRAVSTVENE POTEŠKOĆE
Svaki sat TZK-e na kojem učenik nije u mogućnosti vježbati potrebno je ispričati od strane roditelja pisanom ispričnicom donesenom na taj sat ili najkasnije na sljedeći, i svakako molimo da roditelj na ispričnicu napiše broj mobitela ili neki drugi telefonski broj kako bi u slučaju nekih nejasnoća mogli stupiti u kontakt.
Ako učenik ne može vježbati više od dva sata, potrebna je liječnička ispričnica. Izostanci od vježbanja bez ispričnice redovito se evidentiraju i utječu na ocjenu iz područja odgojnih učinaka koju učenici dobivaju na kraju svakog mjeseca. Osim toga, češće izostajanje od vježbanja utječe na savladanost pojedinog zadatka pa postoji mogućnost da se nesudjelovanje u vježbanju odrazi i na visinu usvojenosti zadatka.
VRLO VAŽNO!!!
Roditelji će dobiti izjavu koju će trebati potpisati ukoliko njihovo dijete nema nikakvih zdravstvenih poteškoća i može sudjelovati u svim aktivnostima na satu tjelesne i zdravstvene kulture.
Ukoliko neki učenik ima bilo kakvih zdravstvenih problema koje bi sadržaji TZK mogli pogoršati, svakako molimo da roditelji dođu na razgovor, jer u suprotnome ne možemo odgovarati za moguće negativne posljedice.
Također molimo roditelje da ukoliko tijekom školske godine dođe do promjene zdravstvenog statusa učenika, svakako o tome pravovremeno obavijeste razrednika ili nastavnika TZK-e.
U slučaju nemogućnosti tjelesnog vježbanja za pojedinog učenika moguće je dobiti potpuno ili djelomično oslobađanje od pohađanja nastave TZK-e za polugodište ili cijelu školsku godinu, ili oslobođenje od pojedinih vježbi. Procedura je slijedeća : roditelj predaje zahtjev školi, koja nakon toga upućuje učenika školskoj liječnici, nakon preporuke liječnice, oslobođenje potvrđuje Učiteljsko vijeće.
MENSTRUACIJA NIJE BOLEST
Nakon konzultacija s liječnicom i našom savjetnicom za područje tjelesne i zdravstvene kulture, složili smo se da menstruacija nije bolest, a ni opravdanje za izostajanje od vježbanja. Ipak, svjesni smo da ima učenica koje ove dane u mjesecu proživljavaju bolno i s poteškoćama.
Stoga molim roditelje čije kćeri pripadaju ovoj skupini da dođu na informacije ili mi dostave pisano opravdanje.
Dakle, ako učenica nema većih problema prilikom menstrualnog ciklusa, treba redovito vježbati, s time da može izostati s pojedinih vježbi koje bi joj predstavljale poteškoću. Ako pak ima pojačane poteškoće, može izostati opravdano jedan sat uz pisanu ispričnicu od strane roditelja.
OSTALE VAŽNE NAPOMENE
Nabrojat ćemo još neke činjenice koje bi se trebale podrazumijevati, ali nažalost, iskustvo pokazuje drugačije. Za vrijeme vježbanja nije dozvoljeno žvakati. Svakako vezati kosu u rep ili na neki drugi način kako vas ne bi ometala pri vježbanju.
Nokti na rukama bi svakako trebali biti kratki i uredni, nikako ne gelirani jer možete ozlijediti druge i sebe.
Sav nakit, satove i mobitele molimo odložiti na za to predviđeno mjesto. Upotreba mobitela je strogo zabranjena za vrijeme nastave, u protivnom, isti će biti oduzet i vraćen isključivo roditeljima.
Tenisice trebaju biti čvrsto zavezane kako bi se zaštitili od mogućih padova i ozljeda. Iz sigurnosnih razloga nije dozvoljeno ulaženje u dvoranu bez prisutnosti učitelja i svaki prekršaj ovog tipa spada u teže prijestupe i prema tome će biti i vrednovano.
Drugi najveći prijestup je nepotrebno silovito napucavanje ili bacanje lopte ili drugih sportskih rekvizita. Na taj način ugrožavate svoju sigurnost, ali i sigurnost ostalih učenika i bit će poduzete određene pedagoške mjere.
Učenici imaju obavezu na svakom satu pomoći u pripremanju radnih mjesta donošenjem potrebnih sprava i pomagala, i na kraju sata pomoći pri pospremanju istih. Nakon vježbanja kulturno je i pristojno presvući opremu, kako bi sačuvali svoje zdravlje i mirisni prostor koji koristite vi i ostali učenici.
VREDNOVANJE I OCJENJIVANJE RADA
S obzirom na to da nam je želja svim učenicima, bez obzira na sposobnosti, dati priliku da iz nastave tjelesne i zdravstvene kulture dobiju odličnu ocjenu, uz klasično ocjenjivanje motoričkih znanja, motoričkih sposobnosti, motoričkih postignuća i funkcionalnih sposobnosti primjenjujemo vrednovanje onih stvari koje nisu određene faktorom urođenosti, već faktorom zainteresiranosti i aktivnosti na satu.
Redovito, aktivno i disciplinirano vježbanje sastavnice su odgojnih učinaka rada i bilježe se u zasebnu tablicu u kojoj je odmah uočljivo ispunjavanje ili neispunjavanje ovih zahtjeva.
Odgojni učinci rada peti su element ocjenjivanja u nastavi tjelesne i zdravstvene kulture i u tu rubriku učenici dobivaju ocjenu na kraju mjeseca za protekli mjesec. Ove su ocjene iznimno važne jer imaju veću težinu od ostalih elemenata ocjenjivanja s obzirom na to da ne ovise o talentiranosti, već o predanosti radu.
Redovito vježbanje podrazumijeva redovito donošenje ispravne opreme za vježbanje i sudjelovanje u vježbanju. Povremeno učenici ne donesu traženu opremu, ali ipak vježbaju (kako je gore u opremi rečeno, svjesni smo da se može vježbati u različitim opremama, ali donošenje tražene opreme ima svoje odgojne razloge) i naravno da se to ne može vrednovati jedinicom ili trojkom, ali taj pristup nije za izvrsnu ocjenu i ako se više puta mjesečno ponovi,
ocjena u rubrici "odgojni učinci rada" neće biti odličan. Ako učenici uopće ne donose opremu, to će biti vrednovano s obzirom na učestalost i ostale okolnosti. Aktivno vježbanje znači da sudjelovanje učenika na satu nije pro forma, već da učenik doista iskreno nastoji savladati zadane vježbe, aktivno vježbanje znači da se zadatak od strane učitelja doista provodi.
Nekoliko situacija koje opisuju suprotno ponašanje: učenik tijekom više sati ponavljanja određene vježbe ne uspijeva istu svladati ponavljajući kako on to ne može - međutim, kada mu se tijekom ocjenjivanja dodijeli pripadajuća ocjena, isti moli da još koji put ponovi vježbu, i kada mu se to odobri, pokaže za to kratko vrijeme veći napredak od onog u svim prethodnim satima vježbanja; stoga zaključujemo da ono prije zapravo uopće nije bilo aktivno vježbanje. Jedna od češćih povreda aktivnog vježbanja se događa kada učitelj zada vježbe koje se trebaju raditi u pojedinim grupama dok on asistira na jednom radnom mjestu, a učenici zadatke ne rade, već sjede i pričaju.
Redovito i aktivno vježbanje uglavnom se vrednuje s ocjenama od tri do pet dok su one niže rezervirane u slučaju kršenja posljednje sastavnice odgojnih učinaka rada, a to je disciplina. Učenici mogu disciplinirano vježbati, ali i ne. Dok njihova disciplina utječe samo na njih, to je manji prekršaj, ali ako nedisciplina djeluje negativno na rad i sigurnost drugih, onda se radi o teškom prekršaju koji se u skladu s njegovom težinom i ocjenjuje. Ocjene
postignute u ovom području ne mogu se ispraviti nekim jednokratnim ponašanjem (kao kod javljanja za ispravljanje ocjene), već promjenom ponašanja u sljedećem razdoblju rada koje će se prema tome ocijeniti.
Margareta Jaklenec, prof.
Tomislav Falčević, prof.