Izvor fotografije: https://www.skolskiportal.hr/sadrzaj/iz-ucionice/istrazivanje-od-pola-do-pola/
Potaknuti vremenskim prilikama koje nas okružuju i temom 1. razreda Istražujemo zimu iz nastave Prirode i društva odlučili smo proširiti istraživanje teme šire od granica lijepe naše domovine. Iz naše škole krenuli smo u istraživanje koje nas je odvelo u daleki, predivni ledeni svijet.
Projektna tema je realizirana kroz tri nastavna tjedna po cjelinama:
Vremenske prilike/neprilike i padaline zimi,
Topljenje i zamrzavanje: pokusi s vodom,
Životinje zimi te
Ljudi i zimske prilike.
Donijela sam u razred globus, kartu svijeta, slikovnice i enciklopedije, pa smo proučavajući i čitajući zaključili kako je cijele godine snijeg na planinama, a stalni snijeg i led na polovima Zemlje. Učenici su znali da na Sjevernom polu živi Djed Mraz i da ga saonicama vuku sobovi, ali smo poželjeli saznati nešto o velikim ledenjacima, ljudima koji žive na polovima, životinjama, polarnoj svjetlosti i svemu što skriva taj čudesni, ledeni svijet.
Najveća radost čovjeku koji razmišlja jest istraživanje i tiho poštovanje prema neistraženome. (Johann Wolfgang von Goethe)
Nakon obrade prve teme iz Prirode i društva istraživali smo snijeg, pahuljice i led.
Zatim smo krenuli s pokusima. Našu kuharicu, Anu Luković, zamolili smo za pomoć i ona nam je rado pomogla. U njenoj kuhinji „skuhali“ smo kristale soli, zamrznuli vodu u hladnjaku kako bismo dobili led. Također, stavili smo na hlađenje vodu sa i bez soli kako bismo saznali zamrzava li se slana voda.
U učionici smo proučavali promjene koje su nastale, crtali, bilježili i dolazili do zaključaka.
Shvatili smo da je voda hladna i da nema mirisa, boje i okusa, da led poprima oblik posude i da se led zagrijavanjem dodirom puno brže topi. Naučili smo da se iz morske vode dobije sol koju svaki dan koristimo u prehrani. Također smo naučili da led pluta na morskoj površini i da bačena plastika dugo ostaje u moru te je velika opasnost za tuljane, kitove i sve životinje koje žive u moru.
Svake zime vodimo brigu o ptičicama i vjevericama u našem školskom parku. I ove godine smo napravili hranjive lojne loptice sa sjemenkama koje smo objesili na grančice grmlja i drveća.
Volimo životinje i zato nam je posebno bila zanimljiva tema o polarnim životinjama.
Reciklirali smo ambalažu jogurta i uz pomoć boje, ljepila i papira izradili polarne medvjede i pingvine. Od kuće smo donijeli stiropor za led i ledene sante, a od vrećica za smeće smo napravili more.
Knjižničarka Ivana Norac nam se pridružila u istraživanju te smo s njom naučili puno o polarnim stanovnicima Sjevernog pola ili Arktika i Južnog pola ili Antartika.
Multimedijalna učionica u našoj školskoj knjižnici pretvorila se u prostor za istraživanje Arktika i Antarktika. Pošli smo na virtualnu ekspediciju Sjevernim i Južnim polom. Vidjeli smo kakav je život u prostorima vječne zime. Pogledali smo dva edukativna videa Šetnja Arktikom i Šetnja Antarktikom.
Koristeći se prezentacijom susreli smo se s novim riječima i ponovili životinje koje smo sreli na ekspediciji.
Nastavnica Likovne kulture Dubravka Kolčić Drlje nam je u pet minuta od stare krznene kape izradila mamu tuljanicu i bebu tuljana te nam pokazala kako ništa nije za baciti.
Svakodnevno vidimo kako naša obitelj provodi zimu i koje obveze i aktivnosti imamo tijekom zimskih mjeseci. Poučeni našim okruženjem odlučili smo istražiti život ljudi na sjeveru odnosno život Inuita ili Eskima, naroda koji živi na Grenlandu, obali sjeverne Amerike i obali Sibira.
Naučili smo kako putuju saonicama, kako grade kućice: iglue, kako love životinje i ribe te da se odijevaju u topla krzna polarnih jelena, irvasa ili karibua.
Tema druge radionice u istraživačkoj multimedijalnoj učionici u našoj školskoj knjižnici bila je: ljudi. Ovaj put smo pogledali animirani film o djevojčici Tammykoja je otišla na Arktik.
Film nam se jako svidio, a u njemu smo upoznali dječaka, čije ime znači „vodič“, iz naroda Inuita. Dječak je Tammy i nas proveo kroz svoj zavičaj. Tammy je upoznala dječakov zavičaj, a mi smo ponovili kako izgleda životinjski svijet na Sjevernom polu. Naučili smo i sličnosti i razlike između dječaka Inuita, djevojčice Tammy i nas.
Zatim smo pogledali kratki dokumentarni film u kojem smo naučili kako Inuiti grade kuće – iglue i kako Europljani u Švedskoj grade kuće od snijega, uvidjeli sličnosti i razlike u gradnji te donijeli zaključke o obiteljima na Sjevernom polu, na sjeveru Europe i kod nas.
Nacrtali smo iglue, Inuite, dječake i djevojčice s obiteljima u njihovom zavičaju. Radove smo izložili u školskoj knjižnici.
S pomoću kockica šećera naučili smo graditi iglu. Natjecali smo se kako složiti iglu oko čaše tako da se nakon pomicanja čaše iglu ne raspadne. Nakon uspjeha smo bili jako sretni i veseli.
Posebno nam je bilo zanimljivo izraditi obitelj Inuita od reciklirane ambalaže, loptica, krzna, dugmadi i ljepila. Napravili smo im i kajak pomoću kojega idu u lov. Odlučili smo ih nazvati obitelj Nunavut, jer je to učestalo prezime u tom narodu.
Saznali smo kako na Južnom polu nema stalnih stanovnika nego se tamo nalaze istraživačke postaje i kućice u koje dolaze istraživači.
Veliki dojam na nas ostavila je polarna svjetlost. Ona se naziva i aurora borealis, što znači „zora vjetra“. To je svjetlosna pojava koju vidimo u obliku lukova, pruga, zavjesa i raspršenih boja na nebu.
Živimo na planeti punoj ljepote i šarma. Iako nema kraja avanturama, možemo ih imati samo ako ih hodamo otvorenih očiju. (Nehru)
Iako smo cijelo vrijeme bili u školskoj zgradi, otputovali smo tamo daleko, bili okruženi ledom, snijegom, vozili se u saonicama, putovali kanuom po ledenom moru, promatrali polarnu svjetlost, gradili iglu i družili se s prijateljima.
Zaključili smo da istraživanjem dolazimo do novih spoznaja i da bez obzira na kojem kraju svijeta ljudi žive, imaju obitelj i prijatelje. Svi ljudi dijele iste osjećaje i brigu jedni za druge. Djeca uče od roditelja o zavičaju i običajima, životnim vještinama koje im pomažu prevladati zimu.