« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Hrvatski sabor 9. travnja donio je, povodom 500. godine tiskanja Judite Marka Marulića, Odluku o proglašenju 2021. godine "Godinom Marka Marulića". Godina Marka Marulića obilježavat će se od 22. travnja ove do 22. travnja 2022. godine, a započela je stručno-znanstvenim skupom Marko Marulić, Judita (1501. – 1521. – 2021.) koju je organizirala Agencija za odgoj i obrazovanje u suradnji s Institutom za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Splitu i Muzejom Grada Splita.
Skupom se željela istaknuti važnost i utjecaj djela hrvatskoga klasika Marka Marulića na hrvatsku kulturu i hrvatski jezik, a održao se 23. i 24. travnja 2021. godine u Splitu. Znanstvenici i umjetnici ukazali su svojim izlaganjima na društvene i povijesne (ne)prilike Splita i Mletačke Republike u stoljeću kada je Marulić napisao Juditu, a brojni su učitelji i nastavnici osnovnih i srednjih škola predstavili radove svojih učenika koji su primijenili suvremene interpretacije tog znamenitog djela.
Na stručno-znanstvenom skupu izlagala je i Lucija Mlakar, učiteljica Hrvatskog jezika, koja je predstavila rad svojih učenika. U svrhu istraživanja učeničke recepcije Judite Marka Marulića, učenicima 8.a i 8.b dodijeljen je istraživački zadatak u kojem su, čitajući pojedinačna pjevanja Judite, pokušali razumjeti svrhovitost Judite kao snažne žene koja je spasila svoj narod te je predstaviti kao ženu modernog vremena. Svojim su radovima učenici istaknuli važnost pojedinca, u ovom slučaju žene, u promjeni poretka i svijeta, a cijelu su temu povezali sa ženskim i ljudskim pravima.
Cjelovito izlaganje možete pročitati pod OPŠIRNIJE.
JUDITA KAO SIMBOL MODERNE ŽENE KOJA SE BORI ZA SVOJA PRAVA
U svrhu istraživanja učeničke recepcije Judite Marka Marulića, učenicima osmih razreda dodijeljen je istraživački zadatak u kojem su, čitajući pojedinačna pjevanja Judite, pokušali razumjeti svrhovitost Judite kao snažne žene koja je spasila svoj narod te je predstaviti kao ženu modernog vremena. Svojim su radovima učenici istaknuli važnost pojedinca, u ovom slučaju žene, u promjeni poretka i svijeta.
Prvi zadatak koji su učenici dobili jest da pročitaju pojedinačna pjevanja djela. Svaki je učenik dobio po jedno pjevanje i pitanja za razumijevanje pročitanog. Svim je učenicima uručen suvremeni prijevod Judite Nikice Kolumbića. Učenici koji su čitali posvetu, odgovarali su na pitanja: Zašto je to djelo važno; na kojem je jeziku napisano?, Kome Marulić posvećuje svoj ep?, Što je Maruliću bila inspiracija za Juditu?, Što je Marulić želio postići ovim djelom? (Kome je djelo namijenjeno?), Kada i gdje je Judita napisana? Učenici koji su čitali libro prvo, osim na sam sadržaj, usmjerili su se na invokaciju i Marulićevu molitvu Bogu za uspješno pisanje epa. U libru drugom učenike se usmjerilo na opis pohoda Holofernove vojske koju je Marulić virtuozno predstavio. Učenici koji su čitali libro treće, opisivali su nedaće Juditina naroda i po prvi su se puta upoznali s Juditom koja pobuđuje hrabrost svojih sugrađana. Učenici koji su se bavili librom četvrtim, opisivali su Juditu, njen plan i pothvat ulaska u neprijateljski tabor. Oni koji su čitali libro peto, saznali su o Juditinom hrabrom poduhvatu kojim je spasila židovski narod iskoristivši svoju ljepotu i mudrost. Učenici su u ovom pjevanju istaknuli važnost Judite za narod Betulije i opisivali su sam događaj ubojstva Holoferna. Oni koji su čitali libro šesto, ispisivali su upute koje je Judita dala narodu kako bi pobijedio vojsku te njen život nakon što je spasila svoj narod od osvajača. Neki su učenici imali zadatak da pročitaju cjelovito djelo i pokušaju usporediti Juditu Marulićevog epa s modernom ženom. Razlika je bilo vrlo malo, a sličnosti mnogo. Osim čitanja, po dvoje je učenika iz svakog odjela imalo zadatak da pogledaju nijemi film Judith of Bethulia iz 1914. koji je snimljen po istoimenoj biblijskoj priči i pripreme kratko izlaganje o pogledanom filmu. Na dvosatnoj interpretaciji djela, svaki je učenik predstavio pjevanje koje je pročitao, čitajući odgovore na postavljena pitanja za razumijevanje, ili imao kratko izlaganje o filmu. Prije samog predstavljanja, učenici su istaknuli kako im je tekst bio težak za čitanje zbog toga što je u stihovima i što se ti stihovi rimuju na nekoliko mjesta. Nisu ni bili svjesni koliko su ti stihovi važni, i da oni nose ime dvostruko rimovanih dvanaesteraca. Na to su se nadovezali učenici koji su gledali film govoreći kako je gledanje nijemog filma predstavljalo napor za praćenje same radnje. Već tijekom predstavljanja posvete, učenici su shvatili koliko je Marulićeva Judita važna za one „koji nisu naviknuti na knjige latinske iliti đačke“ te kolika je snaga Marulićeva pisanja koji je uspio pretvoriti biblijsku priču u stihovani ep koji ni dan danas ne gubi na važnosti. Tijekom tumačenja ostalih pjevanja, učenici su sve više upoznavali Juditu, pobožnu junakinju koja je, iako u lošijoj poziciji, uspjela u svom naumu da oslobodi svoj narod od grubog i zlobnog Holoferna. S obzirom na to da se interpretacija djela ostvarivala na sam Dan žena, učenici su se prisjećali mnogih važnih žena u njihovom životu te su ih uspoređivali s Juditom. Za njih je moderna Judita, naravno, najčešće bila njihova majka zbog sve ljubavi i požrtvovnosti koju daje za njih i svoju ostalu djecu. Baš kao što je Judita majka svog naroda, i učenicima je njihova majka vođa na putu odrastanja i sazrijevanja. Bezuvjetno povjerenje koje je narod imao u Juditu, učenici imaju u svoje majke jer znaju da će ih one uvijek zaštititi. Učenici su još zaključili da je moderna Judita svaka ona žena koja svakodnevno uspijeva na poslu, koja se bori sa svim nedaćama koje ju svakodnevno dočekaju, koja pronalazi vrijeme za svoje bližnje čak kada ga nema ni za sebe te da moderna Judita ne mora nositi samo haljine i nije predodređena da samo kuha i sprema. Moderna je Judita pokretačica novih zbivanja i osvajačica mnogih dostignuća, a neki su je učenici takvom i nacrtali. Izgled nacrtanih žena vrlo je aktualan i moderan, a one ne izgledaju kao da bi trebao dodatan štit ili žezlo da dođu do željenih ostvarenja. Marulićeva Judita, lijepa i pametna, sposobna da ostvari sve što poželi, motivacija je za sve moderne žene koje žele uspjeti u životu. Tom su premisom učenici bili motivirani na stvaranje poveznica između dvaju svjetova koji nisu toliko različiti – svijet u kojem se narod borio za samostalnost i moderni svijet u kojem se pojedinci bore za svoja prava. Marulićevu Juditu učenici su, osim crtežom, prikazali kreativnim radovima u obliku video reportaža ili napisanih novinskih članaka u kojima su istražili prava žena kroz povijest, istaknuli žene važne za dobivanje prava glasa i usporedili ih s Juditom koja je spasila Betulijane, te naveli poziciju žena danas. U jednom od učeničkih novinskih članaka je istaknuto: „Judita je žena koja je postala junakinja u svijetu u kojem su muškarci podbacili. Svojom snalažljivošću, hrabrošću i snagom, odlikama prave žene, uspjela je nadmudriti Holoferna i ubila ga je. U svijetu u kojem je ona, kao žena, bila zanemarena i pomalo nevažna, istaknula je svoje osobine i dokazala je da je žena jednako bitna i da žena ima jednaku vrijednost kao i muškarac.“ U svojim su radovima istaknuli kako u nekim zemljama još uvijek žene nemaju pravo glasa i njihova pozicija u društvu nije nimalo laka. Svojim su radovima učenici iskazali poštovanje svim tim ženama i poželjeli im Juditine odvažnosti i spremnosti za borbu.
Na kraju svih aktivnosti, učenici su zaključili kako je djelo Judita jedno je od najznamenitijih djela hrvatske književnosti jer na poseban način, u stihovima, slavi hrabrost jedne žene. Iz tog su djela naučili da su se bića, iako krhka i slaba, sposobna nadići iznad svojih strahova i izboriti se za ono što smatraju da može biti drugačije i bolje. Žena, čija je pozicija u društvu tijekom povijesti često bila omalovažavana, postaje vođa modernog društva čije se misli sluša, a radnje hvale, baš kao što su i Juditin potez hvalili i slavili njezini sumještani, već u ono doba shvativši da bi bili izgubljeni da se ona nije nametnula, prekorila ih zbog odustajanja i odnijela pobjedu nad velikim neprijateljem. Svaka od učenica, u razrednim odjelima koji su se bavili čitanjem Judite, zatvorivši stranice knjige, unijela je u sebe malo Juditine hrabrosti i snage, a učenici su to primijetili i zahvalnijim su očima gledali svoje prijateljice bez kojih ni oni sami ne bi bili isti.
Lucija Mlakar, prof.