« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Podno Slavče, kraj potoka,
djetinjstvo se moje smije.
Prva ljubav tu se krije,
naše igre, maštarije.
Tu se uči, tu se radi,
slažu dvojke i petice.
Novi život tu se gradi
u školi kraj Šumetlice.
Našu školu mnogi znaju
po slavnome Ljudevitu Gaju.
Daleko se čuje ime
eko-škola Slavonije.
Hoće li sunce zauvijek sjati?
Zlatne haljine na nebu tkati?
Hoće li trava zelena biti?
Svi zdravu vodu želimo piti.
S.O.S. otvorite oči.
S.O.S. zemlja vas moli.
S.O.S. ljubavi treba.
Ona nas hrani i vodi do neba.
Hoće li vjetar donositi kišu?
Il΄ nam se tužni dani pišu?
Hoće li ljubav jača biti
da prirodu zdravu štiti?
S.O.S. otvorite oči…
Hrvatski preporoditelj, književnik, političar, zastupnik u Hrvatskom Saboru te tvorac ilirizma i vođa hrvatskog narodnog preporoda. Ljudevit Gaj rođen je 8. srpnja 1809. u Krapini. Njegova pjesma Još Hrvatska ni propala postala je hrvatska narodna preporodna budnica. Umro je 20. travnja 1872. u Zagrebu.
To je projekt koji je namijenjen djeci u dobi od 5 do 11 godina, a glavni cilj projekta je obrazovati djecu o biološkoj raznolikosti, njenoj važnosti, te ih poticati na pozitivno djelovanje. Projekt se temelji na odgojno-obrazovnim principima Zaklade za odgoj i obrazovanje (FEE), a sadrži i praktični dio, aktivnosti koje se temelje na materijalima razvijenim u Royal Botanic Gardens , Kew. Organizatori projekta su Zaklada za odgoj i obrazovanje za okoliš i Toyota Motor Europe zajedno s Kraljevskim botaničkim vrtovima Kew u Velikoj Britaniji.
Učenici moje škole kroče Darwinovim stopama
Rusomača, stolisnik, gugutka, lastin repak, vretence…to su biljke i životinje kojima se bavimo ove godine, istražujemo ih, kao što je to nekada činio Charles Darwin, britanski znanstvenik poznat po proučavanju porijekla i staništa biljaka i životinja na Zemlji.
Moja škola, dijamantna Eko-škola, doista dugi niz godina promiče ekologiju, poučava generacije i generacije učenika o ekološkom načinu života kako bismo sačuvali ovu našu planetu Zemlju i osigurali budućnost našim potomcima.
Ove godine smo se uključili u „Veliki lov na bilje“. To je projekt koji je namijenjen djeci u dobi od 5 do 11 godina, a glavni cilj projekta je obrazovati djecu o biološkoj raznolikosti, njenoj važnosti, te ih poticati na pozitivno djelovanje. Projekt se temelji na odgojno-obrazovnim principima Zaklade za odgoj i obrazovanje (FEE), a sadrži i praktični dio, aktivnosti koje se temelje na materijalima razvijenim u Royal Botanic Gardens , Kew. Organizatori projekta su Zaklada za odgoj i obrazovanje za okoliš i Toyota Motor Europe zajedno s Kraljevskim botaničkim vrtovima Kew u Velikoj Britaniji.
Kao koordinatorica Eko-projekta pozvala sam učiteljicu Tereziju Višić, inače vrsnu poznavateljicu bilja i dugogodišnju voditeljicu skupine ljekovito bilje, da mi pomogne u koordiniranju i realizaciji. Prvi zadatak nam je bio edukacija. Pošle smo u Zagreb na seminar koji je organizirala Udruga „Lijepa naša“ i dobili uvodne informacije, te potreban radni materijal za rad s učenicima. Po povratku, odmah su nam se nizale ideje što bismo mogle sve provesti, no projekt sam po sebi ima određene korake koji su zadani, a naš je zadatak ostvariti ih.
AKTIVNOSTI:
Prvi zadatak je bio anketirati učenike i na taj način saznati koliko je njihovo znanje o pojmovima „biološka raznolikost“, „stanište“, koliko poznaju određeno vrste biljaka i životinja koje žive u našem kraju, te kako oni mogu pomoći u očuvanju pojedinih vrsta prije same provedbe konkretnih projektnih aktivnosti. Za anketiranje učenika zamolila sam sve učiteljice 3. razreda naše škole ( Tereziju Višić, Božicu Turkalj i Sanju Kovarbašić Ferković) da mi u tome pomognu. Naglasila sam im da objasne učenicima kako nije važno ako ne znaju odgovore na neka pitanja, ali je bitno dobiti stvarnu sliku stanja. Rezultati su bili slijedeći:
Anketirano je 53 učenika i ostvarila su se predviđanja da će znanje učenika biti oskudno, što je uostalom, bilo i za očekivati, jer to su pojmovi koje učenici prema Nastavnom planu i programu prirode uče tek u 6 razredu. Anketu ćemo ponoviti u travnju, kada prođu druge planirane projektne aktivnosti i kada učenici dobiju više informacija o biljkama i životinjama u našem kraju.
KARTIRANJE STANIŠTA
Drugi zadatak je izraditi kartu staništa u našem školskom parku. Nabavili smo tlocrt škole, kako bismo se lakše orijentirali kod označavanja biljnih vrsta . Naš okoliš ima površinu od oko 8000 kvadratnih metara. Učiteljica Višić je sa učenicima krenula u bilježenje biljaka. Izradili su kartu na kojoj su označena bjelogorica i crnogorica, kao i ukrasni grmovi. Do završetka provođenja projekta, novi zadatak učenicima bit će označiti nazive pojedinih vrsta, posaditi neku novu vrstu i o njima nešto naučiti. Nazivima biljaka dopunit će kartu staništa, ali i proširiti svoje znanje općenito.
IZRADA HOTELA ZA KUKCE
Grupu modelara i njihovog voditelja Tihomira Kudru zamolila sam za izradu malih hotela za kukce, kako bismo ih zadržali preko zime na njihovom staništu. Učenici su zajedno s mentorom rado prionuli poslu. Od dasaka, oblutaka, slame, spužve i raznih drugih materijala izrađena su čak tri hotela za kukce. Postavljeni u parku škole . Organizirano je svečano otvorenje hotela koje su vodili članovi skupine ekologa, kao i članovi eko-odbora škole. Pozvani su bili gosti iz grada, ravnateljica naše škole Blagica Pečnjak i drugi učitelji. Učenici su pjevali o kukcima, recitirali , a ekolozi su nas podsjetili na korisnost kukaca u održavanju vrsta, pa tako i na važnost osiguravanja njihovog zimskog staništa. S članovima eko-odbora pripremila sam uvodne informacije o projektu koji provodimo. Učiteljica Nada Gajski, voditeljica ekologa, pripremila je učenike koji su svima pričali o korisnim kukcima u vrtu kao što je uholaža koja regulira brojnost štetnih kukaca jer se hrani njihovim ličinkama i grinjama kao i bubamara koja jede lisne uši i vrtlari je zbog toga jako vole imati u svom vrtu. Učenici su još spomenuli muhe lebdilice, ose najeznice i pauke. Svaki od njih je koristan za biljke. Iz tog razloga važno im je osigurati zimsko stanište, a to su hoteli.
RADIONICE ZA UČENIKE
Na ovu temu organizirala sam radionice za učenike 3. razreda, kako bi oni bolje naučili koje su to biljne i životinjske vrste koje imaju stanište u našoj okolici. Učenici su na karticama trebali prepoznati biljke, životinje i ptice, a zatim ih povezati sa fotografiranom slikom staništa. Na zanimljiv način, glumeći lovce na biljke i životinje , razvrstavali si ih prema njihovom staništu . Izradom osobnih karata za pojedinu vrstu, učenici su dobili potrebna znanja koja će primijeniti u dopuni mape staništa biljaka i životinja. Sada znaju staništa gugutke, kukavice, stolisnika, rusomače, lastinog repa i vretenca, kao i njihova osnovna obilježja. Također su imali zadatak u pripremljenim enciklopedijama pronaći određene zanimljivosti tih biljaka, kako se upotrebljavaju i kome koriste. U radionici učenici su igrom asocijacije došli do konačnog rješenja koje glasi : biološka raznolikost. Bili su jako veseli i rado su sudjelovali u radu.
Učiteljica savjetnica Terezija Višić sa svojim je razredom i skupinom izvannastavne aktivnosti Ljekovito bilje uređivala gredicu ljekovitog bilja i brala biljke, te sušila i pravila herbarij, kako bi učenici stekli trajnija znanja o biljkama u školskom parku. Učenici su uživali u svojoj ulozi Darwinovih sakupljača primjera biljaka i životinja karakterističnih za naš kraj. U sadnji biljaka pomogli su i učenici odjela po posebnom programu i njihove učiteljice Ljuba Jakić i Đurđica Kumić Cindrić . Oni su posijali nove sadnice nevena, kadifice i kamilice , te su na taj način pripremile potrebne sadnice za popunjavanje gredice u školskom parku.
Nakon ponovljene ankete s početka projekta rezultati su bili , očekivano, odlični!
Ovaj način proučavanja biljaka i životinja i učenja o njihovoj ulozi u održavanju biološke raznolikosti pokazao se učinkovitim, zbog raznovrsnosti aktivnosti i metoda rada kao i zanimljivosti teme.
Za svoj trud i rad učenici, učitelji i škola dobili su priznanja.
Ovaj mali projekt odlična je dopuna projektu zdrave prehrane kojeg smo u školi provodili prošle školske godine . Sustavno i organizirano poučavanje o ekologiji zasigurno će rezultirati odgojem ekološki osviještenih generacija učenika.
Helena Kudra, prof.pedagogije
stručna suradnica mentorica i koordinatorica projekta