Kada i zašto ići logopedu?
Autor: Hana Škrlec, 7. 4. 2021.
Izvor: http://www.lucyflemingillustration.com/ Čekati do škole ili odmah krenuti? Dolaskom bebe na svijet, svaki roditelj osjeća sreću, uzbuđenje ali i jednu dozu straha da li će razvoj djeteta teći pravilno. Teško je izolirati neko dijete i promatrati samo jedan segment obzirom da je sveukupni razvoj (motorički, govorno-jezični, socio-emocionalni) jedan složeni proces i za svako pojedino dijete jedinstveno. Tijekom prve tri godine, razvoj je iznimno brz i bogat. Brojni priručnici navode karakteristike pojedinih faza razvoja, ali je važno napomenuti da se one ne moraju poklapati za svako dijete u svojim postignućima po točno zadanim mjesecima. Kao i motorički i govorni razvoj je vremenski određen. Razvoj govora je veoma složen proces koji objedinjuje fiziološke, neuroanatomske i psiholingvističke procese.
Jezični poremećaji su okarakterizirani individualnim razlikama kod svakog djeteta. U prvim godinama života jezični razvoj je vrlo promjenjiv, od povremenog zastoja u razvoju, stagniranja pa do naglog napretka u kratkom vremenskom razdoblju. Razvojni jezični poremećaji se javljaju u razdoblju usvajanja jezika (do 3.godine), a stečeni jezični poremećaji nakon što je već usvojena baza materinskog jezika. Kod djece sa zakašnjelim jezičnim razvojem, tijek jezičnog razvoja je usporen i ta djeca imaju ograničenu artikulacijsku izvedbu glasova. U dobi od tri godine roditelji mogu usporediti govor svog djeteta s govorom vršnjaka što je uočljivije kod djece koja polaze u vrtić.
Iz tog razloga je od velike važnosti da djeca sa zakašnjelim jezičnim razvojem budu pravovremeno uključena u sustavnu i kontinuiranu pomoć u usvajanju jezičnih sastavnica tijekom predškolskog razdoblja.
U periodu između 9. i 12.mjeseca djetetovog života javlja se združena pažnja gdje dijete pogledom pokušava skrenuti pažnju roditelja na ono što želi (dijete-autić, dijete-roditelj, dijete –autić). Između 12. i 18.mjeseca javljaju se geste s naglaskom na kontaktnu gestu odnosno pointiranje gdje dijete prstom pokazuje što želi. U ovom periodu se polako razvija i razumijevanje (situacijsko, leksičko, jezično). Zato je važno da imenujemo predmete i opisujemo situacije. Tijekom prve dvije godine djetetovog života treba poticati na izgovaranje samoglasnika kao i na kombinaciju samoglasnika i suglasnika (ma-ma, ta-ta…). U ovom periodu dijete počinje govoriti, ali taj govor je nerazumljiv dok je njegova intonacija dobra. S dvije godine dijete treba moći smisleno izgovarati riječi koje se koriste svakodnevno (mama, tata, pas…).
Od druge do četvrte godine djetetu se treba obraćati jednostavnim i jasnim rečenicama te postupno proširivati rječnik. Što se tiče samog izgovora, djeca u dobi između tri i tri i pol godina moraju ispravno izgovarati većinu glasova dok se glasovi s, z, c, š, ž, č, ć, dž, đ, r, lj i nj mogu tolerirati najdulje do pete godine.
Između treće i četvrte godine je potrebno razvijati narativne vještine, pričanje priče koja ima svoju nit, prvo vezano za sadašnjost, a potom prošlost i budućnost.
Ukoliko se kod djece uoče neka druga odstupanja u govoru poput mucanja i brzopletosti, treba što ranije intervenirati jer ako dijete i je premalo za terapiju roditelj će dobiti logopedski savjet kako se postaviti i kako reagirati. Tijekom usvajanja predčitalačkih i čitalačkih vještina može se vidjeti da li još uvijek postoji prisutnost jezičnih smetnji.
Neki od simptoma koji mogu ukazati na postojanje razvojnog jezičnog poremećaja su:
- otežan i usporen jezično govorni razvoj
- kasnija pojava prve riječi i rečenice
- izostavljanje veznika, zamjenica, pomoćnih glagola, prijedloga,…
- pogreške u rodu, broju i padežu
- teže usvajanje vremenskih i prostornih odnosa
- teškoće u prepričavanju
Pojava navedenih simptoma se javljaju i kod djece urednih intelektualnih sposobnosti zbog čega nije uvjet da postojanje jezičnih poremećaja prate i intelektualne teškoće. Međutim, zbog neprepoznavanja jezičnih teškoća prije polaska u školu može doći do poteškoća u ovladavanju vještina čitanja i pisanja, razumijevanja pročitanog, a time i savladavanja školskog sadržaja.
Upravo je zato važno rano otkrivanje i prepoznavanje simptoma te uključivanje djeteta u logopedsku terapiju.
Odnedavno je pokrenuta web platforma https://www.pitajlogopeda.hr/ gdje roditelji mogu dobiti stručan i besplatan savjet od strane logopeda. Ukoliko se pri posjetu logopeda, prilikom uzimanja anamneze i ispitivanjem govorno-jezičnih komunikacijskih sposobnosti ustanovi potreba za logopedskim tretmanom, treba imati na umu da se same logopedske vježbe provode ovisno o složenosti poremećaja i osobnosti djeteta s naglaskom na važnost redovitog pohađanja terapije i provođenja preporučenih vježbi kod kuće, neovisno kojeg logopeda roditelji odabrali za svoje dijete.
SAT | POČETAK | KRAJ |
0. | 7,10 | 7,55 |
1. | 8,00 | 8,45 |
2. | 8,50 | 9,35 |
3. | 9,50 | 10,35 |
4. | 10,45 | 11,30 |
5. | 11,35 | 12,20 |
6. | 12,25 | 13,10 |
7. | 13,15 | 14,00 |
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Ukupno: 443546
Ovaj mjesec: 3250
Ovaj tjedan: 490
Danas: 53