Razvoj djeteta vrtlarenjem
Autor: Hana Škrlec, 22. 5. 2021.
Izvor: http://www.lucyflemingillustration.com/ Posljednjih nekoliko godina svjedoci smo rapidnog razvoja informacijsko-komunikacijske tehnologije uslijed čega se životne navike vezane uz stan ili kuću, okoliš i aktivnosti mijenjaju. Roditelji su sve više zaokupljeni svakodnevicom i aktivnostima koje ne uključuju blizinu djeteta zbog čega kod djece televizija, računala i pametni telefoni polako zamjenjuju roditelja. Djeca postaju motorički neaktivna i sve ovisnija o ekranima čime se koči potpuni razvoj djeteta. Brojni stručnjaci različitih profila (edukacijski rehabilitatori, psiholozi, pedagozi, doktori, kineziolozi itd.) naglašavaju važnost tjelesne aktivnosti koje pridonose tjelesnom i psihičkom zdravlju, boljem uspjehu te većoj radnoj sposobnosti. Igra kao multifunkcionalna aktivnost također je važna za razvoj i sazrijevanje djeteta. Dolaskom sve ljepšeg vremena imamo mogućnost ugodnijeg boravka na otvorenom a time i na raspolaganju brojne aktivnosti na otvorenom. Kao jednu korisnu, ali i zabavnu aktivnost možemo uzeti i vrtlarenje koje polako postaje sve aktualnije. Zbog čega je vrtlarenje korisno za djecu, pročitajte u nastavku.
SVE DOBROBITI VRTLARENJA NA RAZVOJ DJETETA
Danas je više nego ikada bitno brinuti o našem planetu. Više od svega potrebno je osvijestiti do koje mjere smo iskoristili prirodne resurse i do kojeg smo stupnja ugroze, unatoč generalnom napretku, doveli naše jedino mjesto za život. Okretanje prirodi, poticanje prirodnih procesa i njena zaštita, život i djelovanje usmjereni ka održivosti samo su neki od obaveznih koraka ukoliko je želimo spasiti za budućnost naše djece. A za njihovu lijepu budućnost, bitno je i prenijeti im znanje o važnosti opstanka prirode kao izvoru hrane, kisika i općenito mjesta za život.
Jedna od aktivnosti kojima im sve navedeno možemo najbolje predočiti i olakšati učenje na konkretnom primjeru jest vrtlarstvo.
Vrtlarstvo je jedan od izvrsnih alata pomoću kojih možemo, kako kroz igru, tako i kroz koristan rad, zajedno s djecom utjecati na njihovo shvaćanje prirodnih procesa i pojmova, pa do učenja o poštovanju prirode i važnosti brige za nju. U današnjem svijetu umjetne hrane, ovisnosti o prehrambenoj industriji i proizvođačima koji su često puta i upitni, veliko je bogatstvo djecu podučiti osnovama, naučiti kako mogu jednog dana i sami proizvesti hranu i od čega se sastoji zdrava prehrana čovjeka. Osim dobrobiti same edukacije, upravo je povezanost s prirodom osnova za zdravlje i uredan razvoj naše djece.
Vrtlarstvo uključuje mnoge aspekte razvoja i edukacije, ali nudi i zdrav te koristan način provođenja vremena sa djetetom. Pritom je prvenstveno važno aktivnosti prilagoditi dobi djeteta i uvjeriti se u njihovu sigurnost. Neke od prednosti zajedničkog vrtlarenja su:
- Učenje o izvorima i načinima dobivanja hrane – istraživanja nam prezentiraju zabrinjavajuće podatke koliko zapravo djece nije upoznato odakle nam hrana dolazi i koju je vrstu hrane uopće moguće uzgojiti. Što čini sirovine i kako se dobiva hrana koju konzumiramo. Za današnji stupanj napretka ovo je poražavajuće i mogao bi postati zabrinjavajući problem društva ukoliko se na njemu ne poradi.
- Učenje o tome što je sve potrebno za uzgoj biljke – od sjemena do uroda učimo djecu postupcima i alatima koji su potrebni za dobivanje konačne biljke za konzumaciju ili kao prehrambene sirovine. Učenje o aktivnostima sjetve, sadnje, pljevidbe, zalijevanja, njege protiv štetočina i bolesti.
- Razvijanje raznih vještina poput odgovornosti, samostalnog donošenja odluka, empatije, brige, timskog rada, znatiželje.
- Unapređenje zdravlja i općeg dobra – djeca manje vremena provode pred ekranima, udišu svjež zrak čime čiste pluća i eliminiraju prašinu od zagađenosti u većim mjestima. Boravak na zraku i suncu potiče stvaranje D vitamina u organizmu. Fizička aktivnost pogoduje kondiciji, regulaciji apetita i boljem snu.
- Stimuliranje osjeta dodira, boja, mirisa, okusa.
- Imenujući biljke, alate, životinje, postupke na zabavan način razvijamo djetetov vokabular.
- Upoznavanje s građom biljke – objasnite djeci od kojih se dijelova biljka sastoji i čemu služi pojedini dio biljke. Poigrajte se različitim vrstama biljaka i neka sama otkriju što im je sve slično, a što različito. Potaknite ih na postavljanje pitanja, ali i na prezentiranje njihovog mišljenja.
- Kognitivni razvoj djeteta: razvijaju se mišljenje, rasuđivanje, učenje i rješavanje problema.
- Kooperacija i razvoj timskog načina rada kroz zajednički rad sa prijateljima i članovima obitelji.
- Učenje o pripremi obroka iz uzgojene biljke. Pripremite sa djetetom sirovu salatu od povrća ili voća, ukusni kuhani ujušak ili povrće sa roštilja i ono će drugačije gledati na taj obrok. Time ih potičemo i na češću konzumaciju zdrave hrane.
Za vrtlarenje sa djecom dovoljna je i najmanja zemljana površina u dvorištu ili pak samo teglica na prozoru u kojoj će maleni prstići djeteta brinuti o novom, biljnom životu na našoj planeti. Dopustite im osjetiti tu čaroliju iščekivanja, iznenađenja i ponosa. Stvaranjem njihovog vrtlarskog mjestašca omogućujemo im postati kreatorima svojih vrtlarskih priča u djetinjstvu, ali i postavljamo temelje za njihove zdrave prehrambene navike i održivi način života u budućnosti.
Autor teksta: Irena Fučkar
Izvor teksta: https://supermame.hr/2021/05/20/sve-dobrobiti-vrtlarenja-na-razvoj-djeteta/
SAT | POČETAK | KRAJ |
0. | 7,10 | 7,55 |
1. | 8,00 | 8,45 |
2. | 8,50 | 9,35 |
3. | 9,50 | 10,35 |
4. | 10,45 | 11,30 |
5. | 11,35 | 12,20 |
6. | 12,25 | 13,10 |
7. | 13,15 | 14,00 |
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Ukupno: 443546
Ovaj mjesec: 3250
Ovaj tjedan: 490
Danas: 53