preskoči na sadržaj

Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan

Kutak edukacijskog rehabilitatora

Štetnost ekrana

Autor: Hana Škrlec, 27. 2. 2023.

 

Jedan od najvećih izazova u današnjem odgoju djece ali i samom djetinjstvu su ekrani (televizija, mobilni uređaji, tableti, računala). Koliko je upotreba ekrana porasla a time i ovisnost o ekranima govori nam podatak da se uveo novi termin – „ekranizam“ koji predstavlja ovisnost djece o ekranima. Sve više roditelja primjećuje promjene u ponašanju svoje djece uslijed dugotrajnog izlaganja ekranima te traže stručnu pomoć kako bi dijete bolje napredovalo.

Unatrag nekoliko godina provedena su istraživanja o izloženosti djece različitim tehnologijama i sami rezultati su zabrinjavajući. Naime, više od 79% djece do druge godine života bilo je izloženo ekranima što je suprotno preporukama Američkog pedijatrijskog društva. Vrijeme koje djeca provedu sa svojim roditeljima se svelo na svega 4-5 sati dnevno a boravak predškolske djece pred ekranima na 2 – 3 sata dnevno.

S obzirom da je razvoj dječjeg mozga najintenzivniji u prve tri godine života, dugotrajno izlaganje ekranima ometa njegov socio-emocionalni razvoj i utječe na cjelokupni razvoj djeteta. Pravilna stimulacija u ranom životnom razdoblju je presudna za pravilan razvoj svakog djeteta jer dječji mozak prima informacije i razvija se putem podražaja koje dobiva iz okoline – u doticaju s podražajima u mozgu se grade veze između živčanih stanica koje pomažu boljoj komunikaciji različitih dijelova mozga, lakšem učenju i usvajanju novih informacija. Da bi dobilo kvalitetne podražaje i da bi moglo učiti i napredovati, nije dovoljno dobiti informacije samo putem vida i sluha već je nužno da dijete uključi i ruke (dodir), da premješta igračke, da lupka rukama, da osjeti teksturu i sl.

Gledanje u ekrane za malu djecu predstavlja samo niz šarenih slika koje oni ne mogu povezati u cjelinu i čije sadržaje ne povezuju sa stvarnim životom. Sve to šarenilo boja i brzina izmjene slika i zvukova održava njihovu pažnju na taj ekran ali pritom djeca nisu svjesna svoje okoline i ne postoji dvosmjerna komunikacija (prisutna je jednosmjerna komunikacija, ekran- dijete).

Ukoliko je dijete izloženo takvoj brzoj izmjeni sadržaja, njihov mozak se navikne na to i djeca kasnije teško usmjeravaju pozornost na slikovnice i igračke jer im se čine spore i dosadne te djeca brzo gube koncentraciju.

Kako smo već naveli, tijekom gledanja ekrana dolazi do jednosmjerne komunikacije pri čemu dijete ne može razviti vlastiti sustav komunikacije. U interakciji i komunikaciji s roditeljima i vršnjacima dijete uspostavlja kontakt očima, upija izraze lica, uči iskazivanje emocija, razvija empatiju…razvija govor i obogaćuje rječnik.

Osim na pažnju i druge spomenute sposobnosti, ekran djeluje i na ritam spavanja i budnosti. Tijekom spavanja, mozak proizvodi hormon melatonin koji pomaže regulirati cirkadijalni ritam i spavanje. „Plava svjetlost“ koju isijava ekran tijekom dana a naročito prije spavanja utječe na kvalitetu sna, povećava dnevni umor, uzrokuje neispavanost te utječe na sniženje raspoloženja.

Savjet za roditelje!

Dijete nije u mogućnosti kontrolirati želju za ekranima stoga roditelji trebaju preuzeti tu odgovornost da učine ekrane nedostupnima. Uključite djecu u kućanske poslove i provodite više vremena s djecom – zajedničke aktivnosti, igre, šetnje, druženje s prijateljima. Korištenje ekrana ne trebate u potpunosti izbaciti ali svakako svedite na minimum.




Raspored zvona

SAT POČETAK KRAJ
0. 7,10 7,55
1. 8,00 8,45
2. 8,50 9,35
3. 9,50 10,35
4. 10,45 11,30
5. 11,35 12,20
6. 12,25 13,10
7. 13,15 14,00
Kalendar
« Rujan 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 23. 3. 2011.

Ukupno: 443546
Ovaj mjesec: 3250
Ovaj tjedan: 490
Danas: 53
 

CMS za škole logo
Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan / Mihovljan 49, HR-49252 Mihovljan / os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr / ured@os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr
preskoči na navigaciju