Štetnost ekrana
Autor: Hana Škrlec, 27. 2. 2023.
Jedan od najvećih izazova u današnjem odgoju djece ali i samom djetinjstvu su ekrani (televizija, mobilni uređaji, tableti, računala). Koliko je upotreba ekrana porasla a time i ovisnost o ekranima govori nam podatak da se uveo novi termin – „ekranizam“ koji predstavlja ovisnost djece o ekranima. Sve više roditelja primjećuje promjene u ponašanju svoje djece uslijed dugotrajnog izlaganja ekranima te traže stručnu pomoć kako bi dijete bolje napredovalo.
Unatrag nekoliko godina provedena su istraživanja o izloženosti djece različitim tehnologijama i sami rezultati su zabrinjavajući. Naime, više od 79% djece do druge godine života bilo je izloženo ekranima što je suprotno preporukama Američkog pedijatrijskog društva. Vrijeme koje djeca provedu sa svojim roditeljima se svelo na svega 4-5 sati dnevno a boravak predškolske djece pred ekranima na 2 – 3 sata dnevno.
S obzirom da je razvoj dječjeg mozga najintenzivniji u prve tri godine života, dugotrajno izlaganje ekranima ometa njegov socio-emocionalni razvoj i utječe na cjelokupni razvoj djeteta. Pravilna stimulacija u ranom životnom razdoblju je presudna za pravilan razvoj svakog djeteta jer dječji mozak prima informacije i razvija se putem podražaja koje dobiva iz okoline – u doticaju s podražajima u mozgu se grade veze između živčanih stanica koje pomažu boljoj komunikaciji različitih dijelova mozga, lakšem učenju i usvajanju novih informacija. Da bi dobilo kvalitetne podražaje i da bi moglo učiti i napredovati, nije dovoljno dobiti informacije samo putem vida i sluha već je nužno da dijete uključi i ruke (dodir), da premješta igračke, da lupka rukama, da osjeti teksturu i sl.
Gledanje u ekrane za malu djecu predstavlja samo niz šarenih slika koje oni ne mogu povezati u cjelinu i čije sadržaje ne povezuju sa stvarnim životom. Sve to šarenilo boja i brzina izmjene slika i zvukova održava njihovu pažnju na taj ekran ali pritom djeca nisu svjesna svoje okoline i ne postoji dvosmjerna komunikacija (prisutna je jednosmjerna komunikacija, ekran- dijete).
Ukoliko je dijete izloženo takvoj brzoj izmjeni sadržaja, njihov mozak se navikne na to i djeca kasnije teško usmjeravaju pozornost na slikovnice i igračke jer im se čine spore i dosadne te djeca brzo gube koncentraciju.
Kako smo već naveli, tijekom gledanja ekrana dolazi do jednosmjerne komunikacije pri čemu dijete ne može razviti vlastiti sustav komunikacije. U interakciji i komunikaciji s roditeljima i vršnjacima dijete uspostavlja kontakt očima, upija izraze lica, uči iskazivanje emocija, razvija empatiju…razvija govor i obogaćuje rječnik.
Osim na pažnju i druge spomenute sposobnosti, ekran djeluje i na ritam spavanja i budnosti. Tijekom spavanja, mozak proizvodi hormon melatonin koji pomaže regulirati cirkadijalni ritam i spavanje. „Plava svjetlost“ koju isijava ekran tijekom dana a naročito prije spavanja utječe na kvalitetu sna, povećava dnevni umor, uzrokuje neispavanost te utječe na sniženje raspoloženja.
Savjet za roditelje!
Dijete nije u mogućnosti kontrolirati želju za ekranima stoga roditelji trebaju preuzeti tu odgovornost da učine ekrane nedostupnima. Uključite djecu u kućanske poslove i provodite više vremena s djecom – zajedničke aktivnosti, igre, šetnje, druženje s prijateljima. Korištenje ekrana ne trebate u potpunosti izbaciti ali svakako svedite na minimum.
SAT | POČETAK | KRAJ |
0. | 7,10 | 7,55 |
1. | 8,00 | 8,45 |
2. | 8,50 | 9,35 |
3. | 9,50 | 10,35 |
4. | 10,45 | 11,30 |
5. | 11,35 | 12,20 |
6. | 12,25 | 13,10 |
7. | 13,15 | 14,00 |
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Ukupno: 443546
Ovaj mjesec: 3250
Ovaj tjedan: 490
Danas: 53