Strategija prevencije nasilja/zlostavljanja među učenicima
Autor: Vinka Krnić, 14. 12. 2011.
U našoj školi njegujemo uvjerenje da svako dijete ima pravo na obrazovanje bez straha od nasilja i da u školi treba biti ozračje u kojem će se svaki učenik osjećati sigurnim i zaštićenim. Mislimo da je sigurna škola rezultat suradnje i partnerstva između svih čimbenika koji utječu na život djeteta (škole, roditelja, lokalne zajednice i državnih institucija).
Pripremila pedagoginja Vinka Krnić
- DEFINICIJA NASILJA/ZLOSTAVLJANJA
Nasiljem među djecom i mladima smatra se svako namjerno tjelesno ili psihičko nasilno ponašanje usmjereno prema djeci i mladima od strane njihovih vršnjaka, učinjeno s ciljem povrjeđivanja, a koje se, neovisno o mjestu izvršenja, može razlikovati po obliku, težini, intenzitetu i vremenskom trajanju , koje uključuje ponavljanje istog obrasca te odražava neravnopravan odnos snaga (jači protiv slabijih ili grupa protiv pojedinca).
Nasiljem među djecom i mladima smatra se osobito:
- Namjerno uzrokovani tjelesni napad u bilo kojem obliku, primjerice: udaranje, guranje, gađanje, šamaranje, čupanje, zaključavanje, napad različitim predmetima, pljuvanje i slično, bez obzira na to je li kod napadnutog djeteta nastupila tjelesna ozljeda;
- Psihičko i emocionalno nasilje prouzročeno opetovanim ili trajnim negativnim postupcima od strane jednog djeteta ili više djece. Negativni postupci su : ogovaranje, nazivanje pogrdnim imenima, ismijavanje, zastrašivanje, izrugivanje, namjerno zanemarivanje i isključivanje iz skupine ili isključivanje i zabranjivanje sudjelovanja u različitim aktivnostima s ciljem nanošenja patnje ili boli, širenja glasina s ciljem izolacije djeteta od ostalih učenika, oduzimanje stvari ili novca, uništavanje ili oštećivanje djetetovih stvari, ponižavanje, naređivanje ili zahtijevanje poslušnosti ili na drugi način dovođenje djeteta u podređeni položaj, kao i sva druga ponašanja koja počini dijete i mlada osoba (unutar kojih i spolno uznemiravanje) da bi se drugom djetetu namjerno nanijela tjelesna i duševna bol ili sramota.
( Iz Protokola o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima,Vlada Republike Hrvatske, 2./2004.)
- UČITELJI , STRUČNI SURADNICI I DRUGI ZAPOSLENICI ŠKOLE U PREVENCIJI NASILJA MEĐU UČENICIMA
- Riječima i djelom model su ponašanja svojim učenicima;
- Opažaju znakove stresa ili moguće slučajeve zlostavljanja;
- Poduzimaju sve da bi se uklonile prilike za zlostavljanje (npr. da budu aktivni tijekom dežurstva);
- Uvijek dolaze u učionicu na vrijeme;
- Prijavljuju sumnjive događaje odgovarajućem zaposleniku škole koji će dalje slijediti dogovoreni postupak;
- Potiču učenike na suradnju i odgovornost za ponašanje prema drugima;
- Ostvaruju pozitivnu komunikaciju s učenicima i roditeljima;
- Primjenjuju individualni pristup svakom djetetu (pomažu djeci iz nefunkcionalnih obitelji);
- Potiču učenike da govore o svojim problemima;
- Potiču roditelje na češću komunikaciju sa školom ( izražavanje problema, prijedloga i sl.);
- Organiziraju vršnjačku pomoć i podršku unutar svog predmeta i/ili razreda;
- Razvijaju samopouzdanje kod učenika;
- Potiču socijalnu prihvaćenost u razredu;
- Surađuju sa stručnjacima u školi na reduciranju problema zlostavljanja djece.
- ŠTO MOGU UČINITI UČENICI ( DUŽNOSTI, SUDJELOVANJE U STRATEGIJI…)
- Odbiti uključivanje u bilo koji događaj koji uključuje zlostavljanje;
- Ako su svjedoci zlostavljanja trebaju poduzeti neki oblik preventivne akcije ako je to prikladno;
- Trebaju prijaviti što se dogodilo ili ono što sumnjaju da se zbilo te tako pomoći da se prekine eventualna zavjera šutnje;
- Preuzeti odgovornost za svoje osobno ponašanje i promjenu ponašanja u školi (poštovati pravila, pomagati drugima, poštovati različitost i sl.);
- Izražavati svoje osjećaje i potrebe na prihvatljiv način;
- Ne isključivati nikog iz igre ili druženja;
- Pomoći onima koji trebaju pomoć u učenju i snalaženju;
- Obratiti se u školi za pomoć osobi od povjerenja (radi savjeta, problema, razgovora…).
- RODITELJI (DUŽNOSTI, SAVJETI, SURADNJA)
- Kod svog djeteta uočavati eventualne znakove stresa (strah od škole, glavobolje, zahtjeve za dodatnim novcem, modrice, uništenu odjeću…);
- Pokazati aktivno zanimanje za život djeteta (događaje u školi, slobodno vrijeme, prijatelje i poznanike…);
- Savjetovati dijete da zaposlenicima škole prijavi slučaj nasilja/zlostavljanja;
- Obavijestiti školu ako sumnjaju da postoji zlostavljanje;
- Zabilježiti podatke o zlostavljanju ( tko, što,kada, gdje, zašto, kako) te doći u školu na razgovor;
- Ako je njihovo dijete bilo uključeno u bilo koju situaciju zlostavljanja trebaju biti spremni odazvati se na razgovor u školu;
- Neprihvatljivo je da se roditelji sami obračunavaju s djecom „zlostavljačima“;
- Roditelji trebaju biti strpljivi, komunicirati sa školom (saznati sve informacije o konkretnoj situaciji);
- Prihvatiti i primijeniti savjete o postupcima i komunikaciji s djecom u obitelji;
- Poticati i odgajati kod djeteta poštovanje i toleranciju različitosti;
- Poticati kulturu prihvaćanja različitosti mišljenja i davanju prilike drugome da obrazloži svoje mišljenje;
- Naučiti djecu da različitost osobnosti i mišljenja NIJE razlog za vrijeđanje ili nasilje bilo koje vrste.
- ŠTO ŠKOLA ČINI U BORBI PROTIV ZLOSTAVLJANJA
- Na početku svake školske godine upoznaje djecu i roditelje s pravilima ponašanja u školi;
- Trenutno reagira nakon što se zlostavljanje dogodi ili je otkriveno;
- Razgovara se, vezano za konkretan slučaj, s učenicima i roditeljima;
- Poduzimaju se razvojno primjerene mjere i postupci (pedagoške mjere, praćenje i savjetovanje pedagoga, psihologa, savjetovanje roditelja);
- Motiviramo učenike da zatraže pomoć, da se požale zbog bilo kojeg problema (sandučić povjerenja, otvoreni sat kod pedagoga, individualni i grupni razgovori s učenicima, anketiranja učenika);
- Potičemo učenike da preuzmu odgovornost za promjenu ponašanja u školi svojim AKTIVNIM stavom (rad Vijeća učenika, organiziranje vršnjačke pomoći po razredima, poučavanje socijalnim vještinama);
- Pratimo i pružamo pomoć onim učenicima za koje procijenimo da ulaze u „rizičnu“ skupinu (psiholog, pedagog, učitelji, razrednici);
- Na satovima razrednog odjela provode se radionice i razgovori s učenicima na temu nenasilnog rješavanja sukoba, uvažavanja različitosti, odgoja za mir i toleranciju, prijateljstva, izražavanja emocija i sl.;
- Potičemo roditelje na suradnju i komunikaciju sa školom (briga i komunikacija s djetetom, česti dolasci u školu, teme na roditeljskim sastancima…);
- Pratimo učestalost i pojavnost (oblike) zlostavljanja u školi te u skladu s tim prilagođavamo i mijenjamo postupke;
- Organiziramo produženi boravak, izvannastavne i izvanškolske aktivnosti, obogaćujemo aktivnosti djece u školi, potičemo kod djece interes za školu i aktivnosti u školi;
- Reduciramo tradicionalne oblike pedagoških mjera (kazni) i primjenjujemo alternativne kazne u uspostavljanju pozitivnog razrednog i školskog ozračja i discipline (restitucija).
I ZA KRAJ
- ZLOSTAVLJANJE SE NE SMIJE TOLERIRATI;
- I JEDAN SLUČAJ ZLOSTAVLJANJA JE PREVIŠE;
- SVI SU ODGOVORNI ZA SIGURNOST U ŠKOLI – UČENICI, UČITELJI, RODITELJI, DRUGO ŠKOLSKO OSOBLJE…;
- SVATKO JE ODGOVORAN ZA SVOJE PONAŠANJE;
- ŠKOLSKO OZRAČJE I NASTAVNE METODE KOJE SE PRIMJENJUJU POKAZATELJ SU ODNOSA UČITELJA I DRUGOG OSOBLJA PREMA UČENICIMA;
- UČITELJI MORAJU ZNATI KAKO POSTUPATI PROTIV ZLOSTAVLJANJA I RAZVIJATI VJEŠTINE POTREBNE ZA NJEGOVO SPRJEČAVANJE;
- ŠKOLA MORA IMATI STRATEGIJU ZA SPRJEČAVANJE ZLOSTAVLJANJA MEĐU UČENICIMA;
- UČENICI TREBAJU NAUČITI KAKO SE ODNOSITI PREMA ZLOSTAVLJANJU I KOME GA PRIJAVITI;
- ODRASLI MORAJU OSUDITI SVAKO ZLOSTAVLJANJE I REAGIRATI ODGOVARAJUĆIM MJERAMA;
- POJEDINAČNE AKCIJE MOGU BITI TRENUTNO VAŽNE ALI JE ZA POSTIZANJE REZULTATA POTREBAN DUGOTRAJAN I SUSTAVAN RAD NA PREVENCIJI ZLOSTAVLJANJA MEĐU UČENICIMA;
- U PREVENCIJU I SPRJEČAVANJE ZLOSTAVLJANJA MORAJU SE UKLJUČITI ŠKOLA I RODITELJI;
Svi su učenici odgovorni za ozračje koje vlada u razredu i školi. Dobro ozračje stvorit će ako poštuju drugoga, prihvaćaju različitosti, nikoga ne ugrožavaju, pomažu si međusobno, pomažu mlađima i slabijima, njeguju prijateljstva i svojim ponašanjem provode veliko NE ZLOSTAVLJANJU.
Literatura:
- D.Maleš, J.Stričević – „Zlostavljanje među učenicima može se spriječiti“, Zagreb, 2005.
- V.Bilić, J.Zloković – „Fenomen maltretiranja djece“,Zagreb,2004.
- Protokol o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima, Vlada Republike Hrvatske, 2./2004.
Pripremila pedagoginja Vinka Krnić
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Dani otvorenih vrata šk.god. 2024./2025.
25. studenog 2024. u 16.00
17. veljače 2025. u 16.00
19. svibnja 2025. u 16.00
Osnovna škola - Scuola elementare Mate Balote Buje - Buie Školski brijeg 2 52460 BUJE ured@os-mbalote-buje.skole.hr RAVNATELJ drazen.hinek@skole.hr TAJNIŠTVO mob: 091/2468-601 052/772-138 ured@os-mbalote-buje.skole.hr RAČUNOVODSTVO mob: 091/2468-606 052/720-338 os.mate.balote.buje@pu.t-com.hr POSEBNI ODJEL tel.: 052/772-215
Raspored sati
Trajanje sata | |
1. | 8:00 - 8:45 |
2. | 8:50 - 9:35 |
3. | 9:50 - 10:35 |
4. | 10:50 - 11:35 |
5. | 11:40 - 12:25 |
6. | 12:30 - 13:15 |
7. | 13:20 - 14:05 |
Ukupno: 182926