preskoči na sadržaj

Osnovna škola Mate Balote Buje

 > Vijesti
Vijesti

Strategija prevencije nasilja/zlostavljanja među učenicima

Autor: Vinka Krnić, 14. 12. 2011.

U našoj školi njegujemo uvjerenje da svako dijete ima pravo na obrazovanje bez straha od nasilja i da u školi treba biti ozračje u kojem će se svaki učenik osjećati sigurnim i zaštićenim. Mislimo da je sigurna škola rezultat suradnje i partnerstva između svih čimbenika koji utječu na život djeteta (škole, roditelja, lokalne zajednice i državnih institucija).

Pripremila pedagoginja Vinka Krnić

  1. DEFINICIJA NASILJA/ZLOSTAVLJANJA

Nasiljem među djecom i mladima smatra se svako namjerno tjelesno ili psihičko nasilno ponašanje usmjereno prema djeci i mladima od strane njihovih vršnjaka, učinjeno s ciljem povrjeđivanja, a koje se, neovisno o mjestu izvršenja, može razlikovati po obliku, težini, intenzitetu i vremenskom trajanju , koje uključuje ponavljanje istog obrasca te odražava neravnopravan odnos snaga (jači protiv slabijih ili grupa protiv pojedinca).

Nasiljem među djecom i mladima smatra se osobito:

  • Namjerno uzrokovani tjelesni napad u bilo kojem obliku, primjerice: udaranje, guranje, gađanje, šamaranje, čupanje, zaključavanje, napad različitim predmetima, pljuvanje i slično, bez obzira na to je li kod napadnutog djeteta nastupila tjelesna ozljeda;
  • Psihičko i emocionalno nasilje prouzročeno opetovanim ili trajnim negativnim postupcima od strane jednog djeteta ili više djece. Negativni postupci su : ogovaranje, nazivanje pogrdnim imenima, ismijavanje, zastrašivanje, izrugivanje, namjerno zanemarivanje i isključivanje iz skupine ili isključivanje i zabranjivanje sudjelovanja u različitim aktivnostima s ciljem nanošenja patnje ili boli, širenja glasina s ciljem izolacije djeteta od ostalih učenika, oduzimanje stvari ili novca, uništavanje ili oštećivanje djetetovih stvari, ponižavanje, naređivanje ili zahtijevanje poslušnosti ili na drugi način dovođenje djeteta u podređeni položaj, kao i sva druga ponašanja koja počini dijete i mlada osoba (unutar kojih i spolno uznemiravanje) da bi se drugom djetetu namjerno nanijela tjelesna i duševna bol ili sramota.

( Iz Protokola o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima,Vlada Republike Hrvatske, 2./2004.)

  1.   UČITELJI , STRUČNI SURADNICI I DRUGI ZAPOSLENICI ŠKOLE U PREVENCIJI NASILJA MEĐU UČENICIMA
  • Riječima i djelom model su ponašanja svojim učenicima;
  • Opažaju znakove stresa ili moguće slučajeve zlostavljanja;
  • Poduzimaju sve da bi se uklonile prilike za zlostavljanje (npr. da budu aktivni tijekom dežurstva);
  • Uvijek dolaze u učionicu na vrijeme;
  • Prijavljuju sumnjive događaje odgovarajućem zaposleniku škole koji će dalje slijediti dogovoreni postupak;
  • Potiču učenike na suradnju i odgovornost za ponašanje prema drugima;
  • Ostvaruju pozitivnu komunikaciju s učenicima i roditeljima;
  • Primjenjuju individualni pristup svakom djetetu (pomažu djeci iz nefunkcionalnih obitelji);
  • Potiču učenike da govore o svojim problemima;
  • Potiču roditelje na češću komunikaciju sa školom ( izražavanje problema, prijedloga i sl.);
  • Organiziraju vršnjačku pomoć i podršku unutar svog predmeta i/ili razreda;
  • Razvijaju samopouzdanje kod učenika;
  • Potiču socijalnu prihvaćenost u razredu;
  • Surađuju sa stručnjacima u školi na reduciranju problema zlostavljanja djece.

 

  1. ŠTO MOGU UČINITI UČENICI ( DUŽNOSTI, SUDJELOVANJE U STRATEGIJI…)
  • Odbiti uključivanje u bilo koji događaj koji uključuje zlostavljanje;
  • Ako su svjedoci zlostavljanja trebaju poduzeti neki oblik preventivne akcije ako je to prikladno;
  • Trebaju prijaviti što se dogodilo ili ono što sumnjaju da se zbilo te tako pomoći da se prekine eventualna zavjera šutnje;
  • Preuzeti odgovornost za svoje osobno ponašanje i promjenu ponašanja u školi (poštovati pravila, pomagati drugima, poštovati različitost i sl.);
  • Izražavati svoje osjećaje i potrebe na prihvatljiv način;
  • Ne isključivati nikog iz igre ili druženja;
  • Pomoći onima koji trebaju pomoć u učenju i snalaženju;
  • Obratiti se u školi za pomoć osobi od povjerenja (radi savjeta, problema, razgovora…).

 

  1. RODITELJI (DUŽNOSTI, SAVJETI, SURADNJA)
  • Kod svog djeteta uočavati eventualne znakove stresa (strah od škole, glavobolje, zahtjeve za dodatnim novcem, modrice, uništenu odjeću…);
  • Pokazati aktivno zanimanje za život djeteta (događaje u školi, slobodno vrijeme, prijatelje i poznanike…);
  • Savjetovati dijete da zaposlenicima škole prijavi slučaj nasilja/zlostavljanja;
  • Obavijestiti školu ako sumnjaju da postoji zlostavljanje;
  • Zabilježiti podatke o zlostavljanju ( tko, što,kada, gdje, zašto, kako) te doći u školu na razgovor;
  • Ako je njihovo dijete bilo uključeno u bilo koju situaciju zlostavljanja trebaju biti spremni odazvati se na razgovor u školu;
  • Neprihvatljivo je da se roditelji sami obračunavaju s djecom „zlostavljačima“;
  • Roditelji trebaju biti strpljivi, komunicirati sa školom (saznati sve informacije o konkretnoj situaciji);
  • Prihvatiti i primijeniti savjete o postupcima i komunikaciji s djecom u obitelji;
  • Poticati i odgajati kod djeteta poštovanje i toleranciju različitosti;
  • Poticati kulturu prihvaćanja različitosti mišljenja i davanju prilike drugome da obrazloži svoje mišljenje;
  • Naučiti djecu da različitost osobnosti i mišljenja NIJE razlog za vrijeđanje ili nasilje bilo koje vrste.

 

  1. ŠTO ŠKOLA ČINI U BORBI PROTIV ZLOSTAVLJANJA
  • Na početku svake školske godine upoznaje djecu i roditelje s pravilima ponašanja u školi;
  • Trenutno reagira nakon što se zlostavljanje dogodi ili je otkriveno;
  • Razgovara se, vezano za konkretan slučaj, s učenicima i roditeljima;
  • Poduzimaju se razvojno primjerene mjere i postupci (pedagoške mjere, praćenje i savjetovanje pedagoga, psihologa, savjetovanje roditelja);
  • Motiviramo učenike da zatraže pomoć, da se požale zbog bilo kojeg problema (sandučić povjerenja, otvoreni sat kod pedagoga, individualni i grupni razgovori s učenicima, anketiranja učenika);
  • Potičemo učenike da preuzmu odgovornost za promjenu ponašanja u školi svojim AKTIVNIM stavom (rad Vijeća učenika, organiziranje vršnjačke pomoći po razredima, poučavanje socijalnim vještinama);
  • Pratimo i pružamo pomoć onim učenicima za koje procijenimo da ulaze u „rizičnu“ skupinu (psiholog, pedagog, učitelji, razrednici);
  • Na satovima razrednog odjela provode se radionice i razgovori s učenicima na temu nenasilnog rješavanja sukoba, uvažavanja različitosti, odgoja za mir i toleranciju, prijateljstva, izražavanja emocija i sl.;
  • Potičemo roditelje na suradnju i komunikaciju sa školom (briga i komunikacija s djetetom, česti dolasci u školu, teme na roditeljskim sastancima…);
  • Pratimo učestalost i pojavnost (oblike) zlostavljanja u školi te u skladu s tim prilagođavamo i mijenjamo postupke;
  • Organiziramo produženi boravak, izvannastavne i izvanškolske aktivnosti, obogaćujemo aktivnosti djece u školi, potičemo kod djece interes za školu i aktivnosti u školi;
  • Reduciramo tradicionalne oblike pedagoških mjera (kazni) i primjenjujemo alternativne kazne u uspostavljanju pozitivnog razrednog i školskog ozračja i discipline (restitucija).

 

I ZA KRAJ

  • ZLOSTAVLJANJE SE NE SMIJE TOLERIRATI;
  • I JEDAN SLUČAJ ZLOSTAVLJANJA JE PREVIŠE;
  • SVI SU ODGOVORNI ZA SIGURNOST U ŠKOLI – UČENICI, UČITELJI, RODITELJI, DRUGO ŠKOLSKO OSOBLJE…;
  • SVATKO JE ODGOVORAN ZA SVOJE PONAŠANJE;
  • ŠKOLSKO OZRAČJE I NASTAVNE METODE KOJE SE PRIMJENJUJU POKAZATELJ SU ODNOSA UČITELJA I DRUGOG OSOBLJA PREMA UČENICIMA;
  • UČITELJI MORAJU ZNATI KAKO POSTUPATI PROTIV ZLOSTAVLJANJA I RAZVIJATI VJEŠTINE POTREBNE ZA NJEGOVO SPRJEČAVANJE;
  • ŠKOLA MORA IMATI STRATEGIJU ZA SPRJEČAVANJE ZLOSTAVLJANJA MEĐU UČENICIMA;
  • UČENICI TREBAJU NAUČITI KAKO SE ODNOSITI PREMA ZLOSTAVLJANJU I KOME GA PRIJAVITI;
  • ODRASLI MORAJU OSUDITI SVAKO ZLOSTAVLJANJE I REAGIRATI ODGOVARAJUĆIM MJERAMA;
  • POJEDINAČNE AKCIJE MOGU BITI TRENUTNO VAŽNE ALI JE ZA POSTIZANJE REZULTATA POTREBAN DUGOTRAJAN I SUSTAVAN RAD NA PREVENCIJI ZLOSTAVLJANJA MEĐU UČENICIMA;
  • U PREVENCIJU I SPRJEČAVANJE ZLOSTAVLJANJA MORAJU SE UKLJUČITI ŠKOLA I RODITELJI;

Svi su učenici odgovorni za ozračje koje vlada u razredu i školi. Dobro ozračje stvorit će ako poštuju drugoga, prihvaćaju različitosti, nikoga ne ugrožavaju, pomažu si međusobno, pomažu mlađima i slabijima, njeguju prijateljstva i svojim ponašanjem provode veliko NE ZLOSTAVLJANJU.

Literatura:

  • D.Maleš, J.Stričević – „Zlostavljanje među učenicima može se spriječiti“, Zagreb, 2005.
  • V.Bilić, J.Zloković – „Fenomen maltretiranja djece“,Zagreb,2004.
  • Protokol o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima, Vlada Republike Hrvatske, 2./2004.

                                                           Pripremila pedagoginja Vinka Krnić








Kalendar
« Siječanj 2025 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

 
Dani otvorenih vrata

Dani otvorenih vrata šk.god. 2024./2025.

25. studenog 2024. u 16.00

17. veljače 2025. u 16.00

19. svibnja 2025. u 16.00

 
Kontakti

 

Osnovna škola - Scuola elementare
Mate Balote Buje - Buie
 
Školski brijeg 2
52460 BUJE
ured@os-mbalote-buje.skole.hr
 
 
RAVNATELJ
drazen.hinek@skole.hr
 
TAJNIŠTVO
mob: 091/2468-601
052/772-138
ured@os-mbalote-buje.skole.hr
 
RAČUNOVODSTVO
mob: 091/2468-606
052/720-338
os.mate.balote.buje@pu.t-com.hr
 
POSEBNI ODJEL
tel.: 052/772-215
 
Raspored sati

Raspored sati

  Trajanje sata
1.   8:00 -   8:45
2.   8:50 -   9:35
3.   9:50 - 10:35
4. 10:50 - 11:35
5. 11:40 - 12:25
6. 12:30 - 13:15
7. 13:20 - 14:05

 

 
Kutak za roditelje
Priloženi dokumenti:
obavijest za roditelje.docx

 
Brojač posjeta
Ispis statistike od 23. 7. 2010.

Ukupno: 182926
 
Prodaja zgrade - natječaj
Priloženi dokumenti:
natjecaj prodaja zgrade.pdf

 
 
 

 
 
Školski list

 
 > Vijesti
CMS za škole logo
Osnovna škola Mate Balote Buje / Školski brijeg 2, HR-52460 Buje / os-mbalote-buje.skole.hr / ured@os-mbalote-buje.skole.hr
preskoči na navigaciju