« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Poštovani roditelji,
nalazimo se u situaciji koja je za sve nas nova i nepoznata u svakom smislu riječi. Zbog novonastalih okolnosti pristupili smo, kao i ostatak Hrvatske i svijeta, nastavi na daljinu doslovno preko noći. Nešto novo za učenike, za roditelje i za nas učitelje i stručne suradnike. Nitko ne zna koliko će ovakva situacija potrajati. Ono što je sigurno je da u okviru naših mogućnosti i kompetencija dajemo sve od sebe kako bismo na učenike djelovali i dalje odgojno-obrazovno. Želimo Vam zahvaliti na angažmanu i potpori koju nam većina Vas pruža te Vas pozivamo na razumijevanje i strpljenje jer se nalazimo u situaciji na koju ne možemo utjecati.
Tri tjedan nastava u online okruženju odvijala se s ciljem usvajanja novih sadržaja prema Godišnjem planu i programu škole. Od ponedjeljka 6. travnja gradivo će se ponavljati, a nakon Uskrsa, dakle od 14.travnja, slijedi vrednovanje, odnosno ocjenjivanje. Ovo ne znači da će SVI nastavnici ocjenjivati sve učenike u prvom tjednu, nego da je ocjenjivanje u nastavi na daljinu moguće započeti poštivajući Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi.
U nastavku slijede najvažnije informacije vezane uz vrednovanje učenika u novonastalim okolnostima.
RAZREDNA NASTAVA (učenici od 1.-4. razreda)
Budući da se u razrednoj nastavi komunikacija učenika i učitelja uglavnom odvija posredstvom roditelja, nije nužno imati u svim nastavnim cjelinama svih nastavnih predmeta brojčane ocjene u ovom razdoblju u kojem se provodi nastava na daljinu. Također, nije potrebno provesti sve planirane provjere znanja i vještina. Međutim, treba osiguravati ostvarivanje onih odgojno-obrazovnih ishoda koji su vezani uz temeljne pismenosti (čitanje i razumijevanje pročitanog, računanje, temeljne spoznaje o svijetu koji nas okružuje), ali i vrijednosti koje su temelj odgojno-obrazovnog procesa. Kod učenika razredne nastave pratiti će se aktivnost učenika - jesu li sve zadaće i vježbe izrađene te dati učenicima da naprave neki od kompleksnijih zadataka koji služi sintezi znanja, a poticajni su za učenje (izrada plakata, umnih mapa, crteža, sastavaka, kvizova). Naglašavamo da u razrednoj nastavi ne treba učenika usmeno ispitati tijekom nastave na daljinu. Bez izmjena Zakona o odgoju i obrazovanju nije moguće dokinuti brojčane ocjene iz pojedinih predmeta, kao ni općenito u razrednoj nastavi, iako tu mogućnost ostavljamo otvorenom. Ako se učenici trude i aktivni su, učitelj ih može nagraditi brojčanom ocjenom.
PREDMETNA NASTAVA (učenici od 5.-8. razreda)
Vrednovanje se ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već će se pažnja usmjeriti i na druge elemente (samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad...) Nastavnici će i to uzimati u obzir. Posebno je važno imati na umu da će svi učenici u ovom razdoblju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, ali i da se očekuje da samostalno rade na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima dobro je da Vi roditelji budete upoznati s njima, ali nikako da sudjelujete u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika.
Vrednovati će se zato da bismo učeniku dali povratnu informaciju je li ostvario odgojno-obrazovne ishode, ali i kako bi poboljšao svoje učenje. Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika i poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem, tako i s drugim učenicima. Ono što treba posebno naglasiti je da će se sadržaji koje nastavnici poučavaju, a kasnije vrednuju i ocjenjuju, usmjeriti na bitno, a osloboditi će ih se sporednih detalja ili činjenica .
Inovativne metode vrednovanja uključuju izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu e-portfolija, istraživačke radove, praktične radove, projekte, ali za sve njih potrebna je potpora učitelja i vršnjačka potpora kao i postupnost izrade uz povratne informacije učeniku na različitim stupnjevima izrade.
Konkretno, u svim predmetima može se vrednovati aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća i tome pridodati barem jedna ocjena. Nadalje, u svakom predmetu moguće je napraviti i jedan složeniji zadatak u obliku plakata, prezentacije, projekta, istraživačkog rada, kritičkog prikaza ili problemskog zadatka i takav se rad može vrednovati rubrikom ili nekim drugim načinom koji jasno prikazuje elemente i kriterije vrednovanja.
Dakle, barem dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici- jednu iz aktivnosti u izvršavanju zadataka i domaćih zadaća, a drugu iz izrade plakata, prezentacije, projekta, istraživačkog rada, kritičkog prikaza ili problemskog zadatka.
Za predmete u školama koji se izvode s tjednom satnicom od četiri sata tjedno (Hrvatski jezik i Matematika) usmeno ispitivanje poželjno je provesti jedanput do kraja školske godine, a posebno ukoliko nastavnik ili učenik imaju dvojbu oko zaključne ocjene, odnosno ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan i nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. Za ostale predmete nema usmenog ispitivanja.
O usmenom ispitivanju odluku će donijeti nastavnici navednih predmeta ponaosob te ćete o njima kao i o načinima njihove realizacije biti pravovremeno obavješteni. Također, svaki nastavnik će Vas upoznati s načinom provođenja ocjenjivanja pismenih uradaka.
Aktivnost i samostalnost u radu učenika će se prepoznati, poticati i pozitivno vrednovati, počevši od domaćih zadaća, preko suradničkog učenja do samostalnog istraživanja. Cilj je da učenici razviju samostalnost u učenju i svjesnost vlastite odgovornosti za svoje učenje i rezultate.
Iako je to teško s obzirom na okolnosti, od roditelja se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer su oni odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt te je dobro da budu upoznati i s načinima vrednovanja i ocjenjivanja, sad u nastavi na daljinu više nego inače. Naime, sad im je cjelokupni proces učenja i poučavanja vidljiviji nego kad se veći dio toga procesa odvijao u školi, ali i zato što dolazi do pomaka u načinu vrednovanja i ocjenjivanja.
Kontakt učitelja, nastavnika s učenicima i roditeljima važan je kako bi se stvorio krug povjerenja za učenje, u tome svatko ima svoju ulogu. Također, u virtualno okruženje za učenje potrebno je uvesti jasnu strukturu i vrijednosti, što uključuje i sustavni razvoj poštovanja rada i nulte tolerancije za nedopuštena i neprihvatljiva ponašanja. Naime, učenici trebaju biti svjesni odgovornosti prema sebi i svojem znanju te ih trebamo odgajati tako da ne predaju uratke koje nisu posve samostalno napravili. Roditelji u tom smislu imaju veliku odgovornost i na njima je da učeniku pruže trajnu potporu u procesu rasta i svjesnosti za odgovorno ponašanje.
Roditelj treba osigurati i postaviti djetetu pravila škole u kući i odrediti vrijeme za učenje – moramo biti svjesni da ni djeca ni roditelji ne doživljavaju svoj dom kao školu i smatraju kako se kod kuće radi samo domaća zadaća. To u ovim uvjetima više nije tako i na takav se način roditelji trebaju postaviti i prema djeci. Roditeljska je uloga poticati dijete da samostalno odrađuje sve zadatke i ohrabriti ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju.
Zaključno, u ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te stalno uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka, ali naglašavamo da one sigurno neće biti donesene na štetu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja. U tom duhu, molimo roditelje za strpljenje i suradnju.
O svim relevantnim promjenama biti ćete informirani putem web stranice škole pa Vas pozivamo da je redovito pratite.
Svi učitelji i stručni suradnici su Vam na raspolaganju za primjerenu i tolerantnu komunikaciju u rješavanju poteškoća u novonastalim okolnostima.
S poštovanjem,
Ravnatelj, stručni suradnici i nastavnici Osnovne škole „Matija Gubec“ Magadenovac